Borneo Bulletin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Borneo Bulletin
JenisAkhbar harian
FormatTabloid
Diasaskan1953
Pemihakan politikBebas
BahasaInggeris
Edaran20,000–25,000
PemilikKerajaan Brunei Darussalam
Laman sesawangwww.borneobulletin.com.bn

Borneo Bulletin adalah akhbar harian berbahasa Inggeris di Brunei. Ia diterbitkan oleh Brunei Press, yang juga menerbitkan harian berbahasa Melayu, Media Permata. Bulletin diedarkan sekitar 20,000 salinan pada hari kerja dan 25,000 salinan pada hari Sabtu dan Ahad, termasuk New Straits Times dari Malaysia, The Straits Times dari Singapura dan International New York Times. Bulletin Borneo adalah sumber utama maklumat mengenai urusan tempatan, serantau dan luar negeri, serta berita perniagaan. Laporan terperinci pasaran saham Singapura, Kuala Lumpur dan bursa saham serantau dibawa untuk kepentingan peniaga dan pelabur Brunei. Sebagai tambahan kepada berita yang lebih serius, akhbar ini memuat halaman sukan, gaya hidup dan riadah.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Akhbar ini pertama kali diterbitkan pada 1953 sebagai surat khabar masyarakat mingguan untuk ekspatriat di Brunei. Pengasasnya adalah dua orang Inggeris, William Frederick Runagall dan Geoffrey Weir Kerr. Runagall meninggalkan perniagaan penerbitannya di Singapura (The Craftsman Press) untuk menubuhkan Brunei Press di Kuala Belait, Brunei. Kerr pada masa itu adalah pengarah maklumat Syarikat Minyak Shell yang berpusat di Seria, Brunei. Borneo Bulletin terdiri daripada 12 halaman dan mempunyai edaran 3,500 naskhah. Pada 1959, akhbar itu dijual kepada The Straits Times dari Singapura.[1] Akhbar ini dikembangkan selama bertahun-tahun untuk merangkumi lebih dari 40 halaman kandungan dan iklan. Ia diterbitkan pada hari Jumaat.

Pada tahun 1985, syarikat penyenaraian awam pertama di Brunei, QAF, mengambil alih sebahagian saham Brunei Press dari Straits Times. Pada bulan September 1990, QAF memperoleh hak milik penuh dan Buletin Borneo menjadi kertas harian (Isnin - Sabtu).[1] Pada tahun 1991, ia menambah edisi hari ahadnya dan dengan demikian menjadi makalah harian yang benar.

Akhbar ini melancarkan versi dalam talian pada pertengahan 1990-an.

Kandungan dan bahagian[sunting | sunting sumber]

Terdapat tujuh bahagian utama akhbar - Local News (Berita Tempatan), Borneo News (Berita Borneo), Regional News (Berita Wilayah), World News (Berita Dunia), Financial (Kewangan), Classified (Dikelaskan) dan Sports (Sukan). Dengan pengecualian berita tempatan dan beberapa berita Borneo, kebanyakan bahagian lain mengandungi laporan dari perkhidmatan berita antarabangsa yang lain.[2] Terdapat analisis sesekali dan laporan khas yang merangkumi pelbagai topik yang kebanyakannya diperoleh dari perkhidmatan berita di luar negara. Akhbar itu menggunakan penapisan diri dalam topik pilihannya untuk mengelakkan kemarahan kerajaan Brunei.

Namun, surat kepada penyunting sering memuat komen yang kritikal terhadap penanganan kerajaan terhadap masalah sosial, ekonomi, dan persekitaran tertentu. Kadang-kadang kerajaan memberi maklum balas pendapat umum mengenai topik yang berkaitan dengan masalah sosial atau persekitaran.[3]

Borneo Bulletin Online[sunting | sunting sumber]

Dilancarkan pada 1995, Borneo Bulletin Online adalah percuma dan diberi akses ke semua bahagian dan rencana yang terdapat dalam edisi cetak.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]