Borneo SubOrbitals

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Borneo SubOrbitals
Jenis/bentuk sahAwam-swasta
IndustriPenyedia perkhidmatan pelancar
Ditubuhkan2019
PengasasPelbagai
Ibu pejabatKuching, Sarawak, Malaysia
Tokoh pentingFahmi Fadzil (Duta); Kenneth Chai (Pengasas dan pengurus projek The Learning Curve); Thamil Selvi Velayutham[1] (Ahli program capaian); Ramesh Subramaniam[2] (Ahli jawatankuasa penasihat)
KeluaranRoket suborbit bahan api hibrid (TBA)
Tapak web
Facebook: suborbitals Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Borneo SubOrbitals ialah usahasama penerbangan angkasa awam-swasta. Diwujudkan pada 2019, ia melibatkan beberapa institusi tertiari dan perusahaan sosial tempatan, yang terdiri daripada Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Universiti Malaya (UM) dan Universiti Teknologi Petronas (UTP), dengan kolaborasi The Learning Curve, The Hills Lifestyle Community Lifestyle Hub and Strand Aerospace Malaysia.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Setiap pihak akan bertanggungjawab terhadap penyelidikan, reka bentuk, pemasangan dan pelancaran roket. UTP akan mengendalikan simulasi dan reka bentuk elektronik, sementara UM akan mengendalikan pemilihan bahan roket dan analisis penstrukturan dinamik dan statik dan UNIMAS akan menghasilkan dan memasang roket, dengan seliaan daripada Strand Aerospace Malaysia.

Mereka juga memiliki kepentingan untuk meningkatkan minat pelajar-pelajar tempatan terhadap Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM).[3]

Projek suborbit roket hibrid[sunting | sunting sumber]

Kemungkinan pada 2021/2022, mereka akan melancarkan roket suborbit bahan api hibrid, yang sedang dibangunkan. Sementara nama dan reka bentuk roket belum didedahkan, berdasarkan daripada ejekan roket, ia merupakan reka bentuk 2-3 peringkat dengan skema warna hitam dan kelabu.[4] Roket itu mampu mencapai ketinggian 55km dan akan dilengkapi dengan sensor dan alat telemetri yang akan bergerak di jalan sub-orbit sambil menghantar kembali visual yang berharga, data atmosfera dan lautan, dan maklumat perubahan iklim untuk penyelidik dan MOSTI, sebelum mendarat kembali di lautan. Roket itu akan dilancarkan di Kuching, Sarawak dan ditandakan sebagai pelancaran roket pertama dari pulau Borneo.[5] Roket juga akan disumbangkan secara beransur-ansur oleh pelajar melalui acara Blast Off One.

Blast Off One[sunting | sunting sumber]

Acara ini pertama kali dirasmikan pada 29-30 Jun 2019 di 11Ridgeway.[6] Acara ini, yang diadakan setiap tahun, ialah kerjasama antara Borneo SubOrbital, Planetarium Sultan Iskandar, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) dan The Learning Curve. Acara ini terdiri daripada penjejakan bintang, pemodelan 3D dan percetakan, bengkel dan pertandingan reka bentuk bahan api roket, kuliah sains roket dan pemerhatian planet. Melalui acara ini, pelajar dapat belajar, menyumbang dan membentuk reka bentuk roket suborbit pasukan masa depan, termasuk pilihan bahan api pepejal dan bahan pengoksidaan.[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "UMEXPERT - DR. THAMIL SELVI A/P VELAYUTHAM". umexpert.um.edu.my (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-10-15.
  2. ^ "UMEXPERT - PROF. DR. RAMESH A/L SUBRAMANIAM". umexpert.um.edu.my (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-10-19.
  3. ^ "Parties sign MoU on educational hybrid rocket". Borneo Post Online (dalam bahasa Inggeris). 2019-03-14. Dicapai pada 2020-10-15.
  4. ^ "Borneo SubOrbitals". www.facebook.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-10-15.
  5. ^ "The Learning Curve di Twitter: "#BorneoSubOrbitals"". Twitter (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-10-15.
  6. ^ "11Ridgeway". www.facebook.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-10-15.
  7. ^ "Sarawak dijangka saksi pelancaran roket hibrid dalam masa tiga tahun - Utusan Borneo (The Borneo Post) through PressReader.com". www.pressreader.com. Dicapai pada 2020-10-15.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]