Breaking Bad (musim 2)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Musim kedua siri drama televisyen Amerika Breaking Bad ditayangkan pada 8 Mac 2009 dan berakhir pada 31 Mei 2009. Ia terdiri daripada 13 episod, setiap satu berdurasi kira-kira 47 minit. AMC menyiarkan musim kedua pada hari Ahad jam 10:00 malam di Amerika Syarikat. Musim kedua yang lengkap telah dikeluarkan pada DVD Wilayah 1 dan Blu-ray Wilayah A pada 16 Mac 2010. [1]

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Watak Utama[sunting | sunting sumber]

  • Bryan Cranston sebagai Walter White, seorang guru kimia sekolah menengah yang sakit tenat di Albuquerque, New Mexico . Walt menjalankan perniagaan dadah dengan pasangannya Jesse.
  • Anna Gunn sebagai Skyler White, isteri Walt yang sedang hamil dan penjaga buku akaun untuk firma Beneke Fabricators.
  • Aaron Paul sebagai Jesse Pinkman, pengedar dadah kecil-kecilan yang santai dan tukang masak yang bekerjasama dengan Walter White.
  • Dean Norris sebagai Hank Schrader, abang ipar kepada Walt serta ejen DEA .
  • Betsy Brandt sebagai Marie Schrader, kakak Skyler dan isteri Hank.
  • RJ Mitte sebagai Walter White Jr., anak lelaki remaja Walt dan Skyler, yang menghidap cerebral palsy .

Penulis Breaking Bad merancang jalan cerita untuk keseluruhan musim sebelum penggambaran dan mengetahui bagaimana musim itu akan berakhir dari awal. Itu berbeza daripada musim-musim berikutnya, bahawasanya penulis tidak mempunyai rancangan yang lengkap dan mengembangkan jalan cerita sepanjang episod berlangsung. Pencipta siri Vince Gilligan bercakap mengenai musim kedua, "Itu berlaku apabila banyak masa yang dikorbankan sehingga ibarat memukul kepala kami ke dinding—kerja yang sangat menyusahkan, itulah sebabnya kami tidak mengulangi formula itu sejak itu." [2]

  1. ^ David Lambert (January 15, 2010). "Breaking Bad - Slight Delay for Season 2 DVD and Blu-ray (and also Season 1 Blu-ray)". TVShowsOnDVD.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 10, 2012. Dicapai pada November 17, 2010.
  2. ^ VanDerWerff, Emily (October 10, 2011). "Vince Gilligan walks us through season four of Breaking Bad (part 1 of 4)". The A.V. Club. Diarkibkan daripada yang asal pada October 12, 2011. Dicapai pada October 6, 2019.