Bree Van De Kamp

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bree Hodge
Fail:Season3 promo.jpg
Marcia Cross as Bree Hodge
Kemunculan pertama Pilot (episode 1.01)
Dicipta oleh Marc Cherry
Dilakonkan oleh Marcia Cross
Informasi
GelaranBree Mason (maiden name)
Bree Van de Kamp (first married name)
JantinaFemale
PekerjaanHousewife
KeluargaHenry Mason (father)
Eleanor Mason (step-mother)
PasanganRex Van De Kamp (husband-deceased)
Orson Hodge (husband)
AnakAndrew Van De Kamp (son)
Danielle Van De Kamp (daughter)
SaudaraAunt Fern
Phyllis Van De Kamp (former mother-in-law)
Edwin Hodge (father-in-law; deceased)
Gloria Hodge (mother-in-law)

Bree Hodge (née Mason; sebelumnya Van de Kamp) is a watak rekaan dalam siri televisyen ABC Desperate Housewives, dilakonkan oleh Marcia Cross.

Ciri-ciri Karakter[sunting | sunting sumber]

...Everyone on Wisteria Lane thought of Bree as the perfect wife and mother. Everyone that is, except her own family.
 

Bree Hodge merupakan seorang White Anglo-Saxon Protestant, conservative Republican, balu kepada Rex Van De Kamp, isteri kepada Orson Hodge, dan juga salah seorang daripada empat watak utama dalam siri popular Desperate Housewives. Bree terkenal dengan perangai kesempurnaan dan tatatertib kerja, di mana kadangkala melampaui neurosis and obsesif-kompulsif. Walaupun penulis mengelak daripada memberi watak tersebut diagnosis rasmi gangguan obsesif-kompulsif, watak Bree dengan sendirinya merujuk kepada "sifat aneh"nya dari segi anal-retentif dan bukan obsesif-kompulsif.

Bree digambarkan sebagai seorang suri rumah yang mahir, sama seperti Martha Stewart dari segi kepandaiannya memasak dan kemahirannya membuat kraftangan. Selain dari seorang suri rumah yang gigih, beliau juga mempunyai pengetahuan yang mendalam mengenai latihan senjata api: mempunyai empat pucuk senjata api dan memiliki kad keahlian Nation Rifle Association.

Beliau merupakan kuat konservatif, memiliki dan mempamirkan gambar berbingkai Republican President Ronald Reagan yang tersohor di rumahnya. Beliau juga Kristian konservatif dan homofobic; namun, dalam musim ketiga Bree secara beransur-ansur melepaskan pandangan hinanya tentang homoseksual dengan mendedahkan bahawa Andrew adalah gay, dan juga mengatakan bahawa perasaan homofobicnya apabila anak lelakinya itu memberitahu umum dirinya gay, merupakan rangsangan tindakbalas yang kuat kerana penderitaannya terhadap perbuatan Andrew sepertimana yang ditonjolkan dalam musim kedua.