Broadway, Sydney

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Broadway
New South Wales
Lihat di jalan dengan kereta dan trem
Lihat Broadway dari persimpangan City Road.
Sydney, New South Wales, Australia (Map)
Maklumat am
JenisJalan
Panjang700 m (0.4 mi)
Nombor laluan A22
Persimpangan utama
West tamat Parramatta Road (A22), Glebe/ City Road (A36), Glebe
East tamatGeorge Street, Ultimo
Lokasi
LGA(s)Bandar Raya Sydney
Subbandar utamaChippendale, Ultimo
Sistem lebuh raya
Lebuh raya di Australia
Lebuhraya KebangsaanLebuh bebas di Australia
Lebuh raya di New South Wales

Broadway ialah 700-meter (2,300 ka) jalan di bandar dalam Sydney, New South Wales, Australia. Jalan ini merupakan sempadan antara pinggir bandar Ultimo (di utara) dan Chippendale (ke selatan). Broadway juga merupakan kawasan bandar.

Broadway menghubungkan hujung selatan George Street di mana ia berakhir di persimpangan dengan jalan Harris dan Regent, dan berlari ke barat ke persimpangan Parramatta Road dan City Road di Victoria Park. Broadway dan Parramatta Road adalah sebahagian daripada Great Western Highway.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

George Street West (Broadway), sekitar tahun 1930 diambil dari ketinggian Grace Bros. building

Broadway secara sejarah penting kerana ia adalah salah satu jalan pertama yang dibina di jajahan New South Wales, pada tahun 1794. Jalan ini disebut "George Street Selatan" dan kemudian "George Street West". Setelah diperluas pada tahun 1906 ketika Stesen kereta api pusat dibina, George Street sebelah barat Railway Square, ia dikenali sebagai "The Broadway".[1] Nama ini kemudiannya disingkat menjadi "Broadway".

Pada awal abad kesembilan belas, perjalanan ke Parramatta di Parramatta Road menarik tol dan ini dikenakan dari kawasan yang sekarang dikenali sebagai Railway Square. Pintu tol kemudiannya dipindahkan ke persimpangan anggaran Broadway dan Parramatta Road yang ada sekarang.

Gereja St Benedict di Parramatta Road (kini dimasukkan ke dalam kampus University of Notre Dame) adalah Gereja Katolik tertua yang ditahbiskan di Australia.[2] Itu adalah gereja paroki Norman Gilroy, orang Australia pertama yang menjadi kardinal.

Broadway pernah menjadi pusat peruncitan utama, dan selama 90 tahun merupakan rumah utama rangkaian kedai serbaneka Grace Brothers. Kompleks ini terdiri daripada dua kedai di kedua-dua sisi Bay Street. Ia dikunjungi oleh Ratu Elizabeth II semasa lawatannya ke Australia pada tahun 1954. Peruncitan di Broadway merosot dan kedai akhirnya ditutup pada tahun 1995. Hari ini laman web ini mengandungi Broadway Shopping Center di sebelah barat dan Hotel UniLodge Sydney di sebelah timur.

Bahagian selatan jalan raya dikuasai oleh kilang bir Carlton & United. Pembuatan bir ditutup pada bulan Disember 2006 dan lokasi tersebut dijual pada 29 Jun 2007.[3] Laman web ini telah dibangunkan kembali menjadi kawasan penggunaan campuran yang disebut Central Park, yang merangkumi taman awam baru yang terletak tidak jauh dari Broadway berukuran lebih kurang 6,500 meter persegi (70,000 ka2),[3] and a new tower called One Central Park designed by Jean Nouvel and featuring "vertical gardens" by Patrick Blanc.[4] Located opposite the University of Technology Sydney, One Central Park is an apartment complex with a shopping centre called Central located on the lower levels.[5]

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Broadway adalah jalan raya trem yang sibuk pada separuh pertama abad ke-20, sehingga penutupan talian pada tahun 1958.[6] Sejak itu ia menjadi pintu masuk utama ke pusat perniagaan untuk perkhidmatan bas State Transit dari pinggir bandar Inner West.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Sebilangan institusi pendidikan terletak di atau sekitar Broadway. Ini termasuk International Grammar School (IGS), University of Technology, Sydney (UTS), University of Notre Dame, University of Sydney dan Sydney Institute of TAFE.

UTS mempunyai kehadiran yang sangat kuat. Menara UTS adalah struktur tertinggi di Broadway dan merupakan mercu tanda Sydney. Direka dengan gaya brutalist, ia telah digambarkan sebagai salah satu bangunan paling buruk di Sydney. Bangunan bersebelahan di Broadway yang dirancang oleh Denton Corker Marshall siap pada tahun 2014.[7] There are also plans to redesign the podium of the tower.[8]

Bangunan lain[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Portal Australian Roads

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Widening the streets - City of Sydney website Diarkibkan 18 Januari 2007 di Wayback Machine
  2. ^ L. Mills, Australia's Oldest Consecrated Catholic Church: St Benedict's, Broadway, Chippendale, 2012.
  3. ^ a b "Frasers Broadway (formerly CUB site)". City of Sydney. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 January 2013. Dicapai pada 27 April 2014.
  4. ^ "One Central Park Gardens". Frasers Property. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 September 2013. Dicapai pada 27 April 2014.
  5. ^ "Shop Central". Frasers Property. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 September 2013. Dicapai pada 27 April 2014.
  6. ^ D. Keenan: Tramways of Sydney. Transit Press 1979
  7. ^ "Broadway Building (ITE Building)". University of Technology, Sydney. Dicapai pada 27 April 2014.
  8. ^ "UTS Podium Design Competition". University of Technology, Sydney. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 September 2010. Dicapai pada 27 April 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Peta laluan:

KML daripada Wikidata