Buñuelo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Buñuelo
Bunyol de carabassa.jpg
Buñuelo labu Sepanyol khas
Nama alternatifBunyol, bimuelo, birmuelo, bermuelo, burmuelo, bonuelo
JenisDonat, goreng celup
Jenis sajianMakanan ringan, roti
Tempat asalSepanyol
KawasanEropah Barat Daya, Amerika Latin, dan sebahagian Afrika dan Asia
Suhu penghidanganPanas atau suhu bilik
di Wikibuku Buku Masakan: Buñuelo  Media berkenaan di Wikimedia Commons Media: Buñuelo

Buñuelo (Sebutan Sepanyol: [buˈɲwelo]; secara alternatif disebut bimuelo, birmuelo, bermuelo, burmuelo, atau bonuelo; Bahasa Catalan: bunyol, IPA: [buˈɲɔl]) ialah adunan goreng celup yang terdapat di Eropah Barat Daya, Amerika Latin, dan bahagian Afrika dan Asia. Ia secara tradisional disiapkan pada Krismas, Ramadan, dan di antara Sephardic Yahudi di Hanukkah.[1] Selalunya akan ada isi atau hiasan atas. Dalam masakan Mexico, ia sering disajikan dengan sirap yang dibuat dengan piloncillo.[2]

Buñuelos pertama kali diketahui telah dimakan di kalangan penduduk Morisco Sepanyol. Mereka biasanya terdiri dari ragi adunan berasaskan gandum, yang sering dibumbui dengan anise, yang digulung tipis, dipotong atau dibentuk menjadi kepingan individu, kemudian digoreng dan selesai dengan topping yang manis. Buñuelos mungkin dipenuhi dengan pelbagai perkara, manis atau sedap. Mereka boleh berbentuk bulat dalam bentuk bola atau berbentuk cakera. Di Amerika Latin, buñuelos dilihat sebagai simbol keberuntungan.[3]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Goreng celup dikenal dalam masakan Mediterranean dari karya Cato the Elder yang memasukkan resipi dengan nama "belon" dalam bukunya De Agri Cultura, yang ditulis dalam abad kedua SM. Dalam resipi itu, tepung dan bola keju digoreng dan disajikan dengan penyebaran yang terbuat dari madu dan biji poppy.[4]

Masyarakat yang mengikuti masyarakat Rom yang memakan buñuelos adalah orang Moor. Warganya, orang yang rendah hati, yang mendiami wilayah selatan Semenanjung Iberia dan menduduki pekerjaan peringkat rendah, juga berperanan sebagai penjual jalanan menjual buñuelos. Di Seville dan Granada, buñuelos goreng madu yang diliputi madu adalah pencuci mulut khas. Sebaliknya, keistimewaan ini diguna pakai oleh golongan gipsi setelah pengusiran orang Moor dan berterusan sehingga hari ini.

Resipi abad ke-19 dari California, yang digambarkan sebagai pasta de freir (adunan untuk digoreng), dibuat dengan melipat putih telur disebat ke dalam campuran tepung, air, gula, minyak dan air bunga oren. Ini digunakan sebagai adunan untuk menggoreng epal atau buah lain. Variasi yang disebut suspiros de monjas (biarawati) merangkumi mentega dan kuning telur. Buñuelos de Valparaiso dihiasi dengan walnut dan sherry atau maraschino berperisa sirap sederhana.[5]

Penyesuaian rantau[sunting | sunting sumber]

Buñuelos buatan sendiri di Colombia
Cascaron, asal Filipina diperbuat dengan beras pulut cincang
Bunwelos Filipina dengan inti ube
  • Di Sepanyol, buñuelos adalah pencuci mulut dan makanan ringan yang khas di banyak komuniti autonomi dan, terutamanya, semasa percutian wilayah mereka. Setiap wilayah menggabungkan ramuan dan tradisi tersendiri. Salah satu yang paling terkenal adalah angin buñuelo, spesies goreng celup.
Goreng celup coklat

Di Catalonia, mereka banyak dimakan semasa Lent.[6] Yang paling terkenal ialah angin, krim dan Brunyols de l'Empordà. Mereka biasanya dimakan sebagai makanan ringan atau untuk menemani kopi selepas makan siang.

Di Valencia, penggunaan tertinggi tertumpu pada perayaan seperti Fallas de Valencia, di mana buñuelos labu dibuat.

Di Kepulauan Balearic, ada gorengan manis untuk pesta yang berlainan tahun ini (Las Vírgenes, Todos los Santos, Lent, dll.) Dan, bergantung pada kesempatan itu, mereka boleh mengandungi kentang atau ubi jalar, Mahón keju, buah ara kering, dll. [7]

Di Madrid dan Andalusia, mereka dimakan dengan pertimbangan khusus semasa Festival Orang Suci, di mana kebiasaan bagi wanita untuk menyiapkannya di rumah dan menjualnya atau memberikannya kepada jiran, terutama kampung.

Di beberapa wilayah di Sepanyol, buñuelos mendapat pesaing kuat di churros, yang semakin berleluasa di pesta yang biasanya dikaitkan dengan buñuelos. Sebaliknya, di Catalonia, churros terutama dimakan oleh pelancong; orang Catalan lebih suka xuixo atau chuchos dalam churrerías atau buñuelos dalam pelbagai bentuknya di kedai roti atau di rumah.

  • Di Republik Dominika, buñuelos digulung menjadi bola dari adunan yang terbuat dari ubi kayu (disebut yuca) dan telur. Mereka kemudian ditutup dengan sirap gula kayu manis, sering menggunakan santan dan bukannya air.
  • Di Nikaragua, buñuelos dibuat dari ubi kayu, telur, dan keju parut putih. Buñuelos digulung menjadi bola dan digoreng. Mereka disajikan bersama sirup yang terbuat dari gula, air, kayu manis, dan cengkih. Mereka dimakan sepanjang tahun, dan merupakan lauk atau makanan ringan yang biasa disajikan semasa cuti.
  • Di Filipina, buñuelos (juga disebut bunwelos, bunuelos, binowilos, dan lain-lain) boleh dibentuk seperti bola, pancake, silinder, atau bahkan donat. Mereka biasanya dimakan dengan tsokolate, minuman coklat panas tempatan.[9][10][11] Terdapat juga varian buñuelos tempatan yang unik, yang paling umum adalah cascaron (juga bitsu-bitsu) yang dibuat dengan beras pulut cicnang (galapong) daripada tepung biasa. Varian lain adalah bunwelos na saging, yang dibuat dengan tumbuk pisang yang ditambahkan ke dalam campuran, mirip dengan maruya, goreng pisang Filipina.[12][13][14]
  • Di Puerto Rico, buñuelos kecil dan bulat. Doh sering dibuat dengan susu, serbuk penaik, telur, dan tepung. Apio, ubi kayu, jagung parut, tepung jagung, kentang, ubi jalar, taro, ubi jalar, tepung beras, tepung buncis, dan pisang manis dapat ditambah dan terkenal dalam pemandangan masakan Puerto Rico tahun 1800-an. Mereka sering diisi dengan keju dan ham untuk sarapan. Mereka popular di sekitar Krismas yang disajikan dalam sirup yang terbuat dari gula dan rempah atau madu dan rempah-rempah atau lemon, suger dan halia atau sirap jambu biji.
  • Di Peru, buñuelos menyerupai picarones dalam bentuk (berbentuk bulat dan cincin) tetapi kurang ubi atau labu seperti pada picarones. Dibuat dari tepung, air, gula, anise, dan ragi, mereka disajikan dengan sirap manis yang terbuat dari chancaca (gula tebu yang berasal) Mereka adalah makanan jalanan biasa yang berasal dari Arequipa.
  • Di Itali, mereka biasanya disajikan dengan krim, dan popular pada waktu Karnival, khususnya di Timur Laut negara ini.
  • di Uruguay buñuelos manis dibuat dengan epal dan pisang dan ditutup dengan gula. Jenis masin secara tradisional dibuat dari bayam, lemak lembu dan rumput laut. Buñuelos rumput laut dianggap sebagai makanan istimewa di Rocha Department.

Terdapat juga buñuelo di Turki, India, dan Rusia. Orang Yahudi di Turki membuat buñuelos dengan makanan matzo dan memakannya semasa Paskah.[15]

Di banyak negara Amerika Latin, hidangan khas ini juga boleh dibuat dengan tepung tortilla, dan ditutup dengan gula atau kayu manis.

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

16 Disember adalah hari Buñuelo Nasional (Día Nacional del Buñuelo). Buñuelo dipaparkan di Siri TV Netflix Street Food pada musim 2.[16]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "A World of Buñuelos for Hanukkah and Christmas". Eating The World (dalam bahasa Inggeris). 2017-12-12. Dicapai pada 2021-02-01.
  2. ^ Grodinsky, Peggy (6 September 2006). "Pump up the flavor with piloncillo". Houston Chronicle. Dicapai pada 23 January 2014.
  3. ^ Herrera, Jennifer. "Buñuelos: Tasty dessert symbolic of good luck". San Antonio Express-News. Dicapai pada 3 March 2015.
  4. ^ Selepas Cato's, resipi pertama untuk doh untuk donat nampaknya koleksi oleh Apicio, di karyanya De re coquinaria, pada abad pertama era Kristian.
  5. ^ El cocinero español by Encarnación Pinedo, 1898
  6. ^ "Bunuelos De Viento, Typical Pastries Of Spain, Eaten In Lent Stock Photo - Image of bunuelos, quaresma: 48502256". Dreamstime (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-02-01.
  7. ^ "All Saints' Day Traditional Spanish Sweets". Fascinating Spain (dalam bahasa Sepanyol). Dicapai pada 2021-02-01.
  8. ^ Krondl, Michael (2014). The Donut: History, Recipes, and Lore from Boston to Berlin. Chicago Review Press.
  9. ^ Fernandez, Doreen (1994). Tikim: Essays on Philippine Food and Culture. Anvil Pub. m/s. 46. ISBN 9789712703836.
  10. ^ "Bunwelos". About Filipino Food. Dicapai pada 14 December 2018.
  11. ^ "Bunuelos (fried dough or doughnuts)". Kusina ni Manang. Dicapai pada 14 December 2018.
  12. ^ "Pinoy Meryenda: Bunuelos making (Cascaron)". SweetestCherry. Dicapai pada 14 December 2018.
  13. ^ "Glossary of Filipino Food ...and essays on the world's "original fusion cuisine" too". Filipino ricecakes, sweets, and other snacks - B. Dicapai pada 14 December 2018.
  14. ^ "Bunwelos na Saging". Pinoy Hapagkainan. Dicapai pada 14 Disember 2018.
  15. ^ "From Constantinople to Ellis Island: One family's secret Passover dumpling recipe". Haaretz.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-02-01.
  16. ^ Cortez, Mario A. "'Street Food: Latin America' Is a Mouth-Watering, Welcome Escape". Remezcla. Remezcla. Dicapai pada 3 August 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Wikibooks
Buku resipi Wikibuku mempunyai resipi

Templat:Hanukkah Footer Templat:Barang bakar Yahudi Templat:Donat Templat:Roti Mexico