Pokok kurma

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Buah kurma)

Kurma
Pokok kurma, Merzouga, Maghribi
Pengelasan saintifik
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
P. dactylifera
Nama binomial
Phoenix dactylifera

Kurma (Jawi: کورما serapan Parsi: خُرما, lit.'khorma') atau tamar (Jawi: تمر serapan Arab: تَمْر, rumi: tamr;[1] nama sains Phoenix dactylifera) ialah sejenis pokok palma dalam genus Phoenix yang ditanam secara besar-besaran untuk mendapatkan buahnya. Oleh sebab sejarah penanamannya yang lama, taburan asalnya tidak diketahui, tetapi mungkin berasal di suatu tempat di wahah gurun di Afrika Utara, dan mungkin juga Asia Barat Daya. Ia merupakan pokok bersaiz sedang, tinggi 15–25 meter, sering terkumpul dengan beberapa pokok daripada suatu sistem akar tunggal, tetapi juga sering tumbuh secara tunggal. Daunnya adalah pinat, panjang 3–5 m, dengan durinya di petiol dan mempunyai sekitar 150 daun kecil; dedaun kecilnya sepanjang 30 sm dan selebar 2 sm. Bidang penuh pada silara berjulat daripada 6 hingga ke 10 m.[2]

Kurma telah ditanam di Timur Tengah dan Lembah Indus selama ribuan tahun. Terdapat bukti arkeologi penanaman kurma di Arab dari milenium ke-6 SM. Jumlah pengeluaran tahunan tahunan dunia berjumlah 8.5 juta metrik tan, negara-negara di Timur Tengah dan Afrika Utara menjadi pengeluar terbesar.[3]

Sejarah kurma[sunting | sunting sumber]

Kurma telah menjadi makanan harian penduduk Timur Tengah selama beribu-ribu tahun. Pohon ini dipercayai berasal dari sekitar Teluk Parsi, dan telah ditanam sejak zaman silam dari zaman Mesopotamia ke zaman Mesir prasejarah—mungkin seawal 4000 SM. Terdapat bukti arkaeologi tentang penanaman kurma di Arabia timur pada tahun 6000 SM (Alvarez-Mon 2006).

Pada zaman berikutnya, suku Arab menyebar kurma di sekitar Asia Selatan dan Tenggara, Afrika Utara, dan Sepanyol. Kurma diperkenalkan di Mexico dan California oleh orang Sepanyol pada tahun 1765, sewaktu Misi San Ignacio.

Kurma mula dikenali dalam alam orang Melayu tercatat dalam persuratan lama seawal Hikayat Amir Hamzah yang dikarang pada kurun ke-16.[4] Ia menjadi popular di Malaysia pada tahun 1990-an apabila diaspora orang Mesir dan Iran yang duduk di Kuala Lumpur mula membawa banyak tandan buah kurma dari tanah air mereka.[5]

Buah[sunting | sunting sumber]

Gugusan kurma bergantung dari silaranya
Kurma kering, (bahagian boleh dimakan)
Nilai pemakanan per 100 g (3.5 oz)
Tenaga 1,180 kJ (280 kcal)
Karbohidrat 75 g
- Gula 63 g
- Serabut diet 8 g
Lemak 0.4 g
Protein 2.5 g
Air 21 g
Vitamin C 0.4 mg (0%)
Mangan 0.262 mg
Peratusan dianggarkan
menggunakan syor A.S. untuk orang dewasa.
Sumber: USDA Nutrient Database
Sebiji kurma Medjool (kiri) dan Khadrawi (kanan).

Buahnya adalah sebiji pepauh digelar sebagai sebiji kurma. Ia berbentuk bujur-silinder, panjang 3–7 sm, dan bergaris pusat 2–3 sm, dan apabila matang, memiliki warna merah ke kuning muda, bergantung pada kelainan. Kurma mengandungi biji benih tunggal panjang sekitar 2–2.5 sm dan tebal 6–8 mm. Terdapat tiga kultivar utama kurma: lembut (contohnya 'Barhee', 'Halawy', 'Khadrawy', 'Medjool'), semi-kering (contohnya 'Dayri', 'Deglet Noor', 'Zahidi'), dan kering (contohnya 'Thoory'). Jenis buah bergantung pada kandungan glukosa, fruktosa dan sukrosanya.

Pokok kurma adalah jenis dioecious, dengan berpisahan tumbuhan jantan dan betinanya. Pokok ini dapat ditanam secara mudah dari biji benih, tetapi hanya 50% daripada anak benih akan menjadi betina dan oleh itu berbuah. Kurma-kurma daripada tumbuhan anak benih seringnya lebih kecil dan bermutu kurang baik. Oleh sebab itu, kebanyakan ladang komersil menggunakan keratan daripada hasil keratan banyak, utamanya jenis "Medjool" kerana hasilan sedemikian mengeluarkan hasil tinggi dengan buah yang besar dan manis. Tumbuhan yang membesar daripada keratan akan berbuah dua atau tiga tahun lebih awal daripada tumbuhan anak benih.

Kurma secara azalinya berpolinasi angin tetapi dalam hortikultur oasis tradisional dan kebun komersil moden, pokok-pokok kurma berpolinasi keseluruhannya secara insani. Polinasi kebiasaannya muncul dengan bilangan tumbuhan jantan dan betina yang sama. Meskipun demikian, dengan bantuan, sebiji benih jantan akan mempolinasikan lebih daripada 100 benih betina. Memandangakan benih jantannya dianggap hanya sebagai pemolinasi, para petani dapat menggunakan sumber mereka untuk meningkatkan hasilan buah tumbuhan betina. Polinasi insani dilakukan dengan tenaga kerja mahir dengan menggunakan tangga; di sesetengah kawasan seperti di Iraq, mereka memanjat pokok menggunakan alat pemanjat khas yang dibalut keliling batang pokok dan belakang tubuh pemanjat untuk membuatnya terlekat pada batang pokok sementara memanjat. Kurang seringnya, debunga akan ditiup ke bunga betina dengan mesin angin.

Hasil partenokarpik wujud tetapi buahnya yang tidak berbiji lebih kecil dan berkualiti lebih rendah.[perlu rujukan]

Kurma masak dalam empat peringkat, masing-masing dikenali dengan nama Arabnya di seluruh dunia, iaitu kimri (matang), khalal (saiz-penuh, rangup), rutab (masak, lembut), dan tamr (masak, keringan matahari). Sebahagian 100 gram kurma segar menjadi sumber premium vitamin C, dan membekalkan 230 kcal (960 kJ) tenaga. Oleh sebab kurma mengandungi hanya sedikit air, buah ini tidak bertambah konsentrat apabila dikeringkan, walaupun vitamin C hilang dalam proses pengeringan.

Kurma ialah tanaman tradisional di Iraq, Semenanjung Arab, dan barat Afrika Utara hingga ke Maghribi dan telah dijelaskan di beberapa tempat-tempat dalam al-Qur'an. Di negara-negara Islam, kurma dan yogurt atau kadang-kadang susu menjadi suatu hidangan tradisional pertama apabila matahari terbenam sewaktu bulanRamadan. Kurma (terutamnya Medjool dan Deglet Noor) juga dikeluarkan di selatan California dan Arizona di Amerika Syarikat.

Pokok kurma mengambil masa 4 ke 7 tahun selepas ditanam untuk berbuah, dan menghasilkan tuaian komersil antara 7 ke 10 tahun. Pokok kurma matang dapat mengeluarkan 80-120 kilogram (176–264 lb) kurma pada musim tuai, walaupun pokok-pokok ini tidak semua masak pada waktu yang sama dan kerana itu memerlukan beberapa kali tuaian. Untuk mendapatkan buah berkualiti pasaran, sikat-sikat kurma haruslah nipis dan dimasukkan ke dalam beg atau ditutupi sebelum masak supaya buah yang lainnya membesar dan dilindungi daripada kesan cuaca dan perosak seperti burung.

Khasiat[sunting | sunting sumber]

Kurma segar mempunyai warna kemerah-merahan atau kuning dan apabila dipetik, buah ini agak keras, mempunyai kandungan air yang tinggi dan gula ringkas seperti fruktosa dan dekstros. Kurma boleh didapati dihujung musim panas dan pembekal utama pasaran adalah Asia Timur. Kurma boleh mula dimakan apabila berada dalam fasa Kimiri. Kurma segar mempunyai kelembapan yang tinggi disebabkan kandungan air yang tinggi dalamnya yang menyebabkan kesukaran dalam penyelenggaraan jangka panjang dan kesukaran dalam menguruskan pengangkutan dan pembungkusan. Oleh itu, pengeringan kurma boleh mengurangkan jumlah air yang tinggi dan meningkatkan keupayaan penyimpanan.

Kurma boleh disimpan di dalam bekas pada suhu yang seimbang sehingga dua bulan untuk mendapat tekstur yang lembut. Selepas beberapa hari kurma akan bertukar dari warna kekuning-kuningan kepada warna perang gelap dan boleh siap sedia dimakan. Kurma juga seperti buah-buahan lain yang mengandungi banyak vitamin dan mineral dan amat berkhasiat untuk tubuh badan selain dapat mengembalikan tenaga yang hilang. Selain itu, kandungan kalori yang lebih rendah dalam kurma segar dan kaya dengan zat besi dan kalium menjadikan kurma bermanfaat untuk mencegah anemia, sembelit dan keletihan.

Buah kurma segar, seperti buah-buhan yang lain kaya dengan serat dan amat bermanfaat untuk kesihatan. Buah kurma adalah alternatif terbaik bagi mereka yang mengalami sembelit di mana buah ini bertindak sebagai julap. Disebabkan kandungan serat yang tinggi, sistem pencernaan mampu dibersihkan dan menambah baik sistem pencernaan. Selain itu, kurma juga baik untuk jantung dan melancarkan peredaran darah dalam badan.

Tenaga yang dihasilkan selepas mengambil kurma segar adalah lebih baik berbanding mengambil gula ringkas. Kalium adalah salah satu daripada bahan mineral utama dalam menggalakkan sistem saraf yang sihat. Pengambilan kurma disebabkan jumlah kalium yang tinggi memberi pengaruh secara langsung ke atas sistem fungsi saraf.

Kurma juga didapati berkhasiat dalam membantu wanita bersalin. Pemakanan kurma dalam kalangan wanita mengandung boleh memudahkan bersalin dan mengurangkan keperluan untuk menggunakan ubat cetusan pelahiran seperti oksitosin.

Hasil kurma[sunting | sunting sumber]

Kebun pokok kurma, Boumalne, Maghribi

Sebilangan besar hasil kurma dibesarkan. Yang terpenting adalah:

  • Aabel - umum di Libya
  • Ajwah - dari pekan ‘Ajwah di Arab Saudi, ia adalah tajuk suatu hadith masyhur nabi Muhammad.
  • Al-Barakah - dari Arab Saudi
  • Amir Hajj atau 'Amer Hajj' - dari Iraq, ini adalah lembut dengan suatu kulit tebal dan isi tebal, kadang-kadang digelar "kurma pelawat" kerana ia adalah suatu buatan dikhidmatkan ke tetamu.
  • 'Abid Raḥim (bahasa Arab: عبد رحيم‎), dari Sudan
  • Barakawi (bahasa Arab: بركاوي‎), dari Sudan
  • Barhee atau (barhi) (dari bahasa Arab barh, suatu angin panas) - ini adalah hampir bersilinder, amber ringan ke perang tua apabila masak; lembut dengan isi tebal dan perisa kaya. Salah satu dari kepelbagaian sedikit yang adalah bagus di tingkat khalal apabila mereka adalah kuning (seperti sebiji anggur segar yang bertentangan dengan yang kering, seperti sebiji kismis). Kurma yang lambat berbuah di mana kurma ini tidak tahan kelembapan. Kurma ini antara produk yang paling penting di wilayah Khuzestan yang di tanam di Dehloran, Borazjan dan Sumar.
  • Bireir (bahasa Arab: برير‎) - dari Sudan
  • Deglet Noor (bahasa Arab: 'translusen' atau 'kurma cahaya') - sangat ternama kerana pusatnya kelihatan terang atau keemsan apabila dipegangkan di bawah matahari. Ini adalah kurma utama di Algeria, AS, dan Tunisia, dan di negara yang kemudiannya ia dibesarkan di oases pendalaman dan adalah hasil eksport utama. Ia adalah separuh kering dan tidak terlalu manis.
  • Derrie atau 'Dayri' (kurma 'Biara') - dari selatan Iraq - panjang, langsing, hampir hitam, dan lembut.
  • Maharani - dibangunkan oleh Keluarga Deval di Indio California Amerika Syarikat dari anak benih daripada 'Deglet Noor'. Ia adalah lebih besar daripada 'Deglet Noor', agak lembut dan manis. Ia secara amnya mempunyai separuh bahagian cerah dan bawah coklat.
  • Ftimi atau 'Alligue' - ini ditanam di oasis pedalaman Tunisia.
  • Gantar - juga dikenali sebagai Gandi di kawasan lain. Kurma ini adalah kurma yang basah dan dikira sebagai produk yang terkenal di wilayah Khuzestan.
  • Holwah (Halawi) (bahasa Arab: 'manis') - ini adalah lembut, dan sangat manis, kecil ke sedang pada saiznya.
  • Haleema - di Hoon, Libya (Haleema adalah nama seorang wanita)
  • Hayany - dari Mesir (Hayani) (Hayany adalah nama seorang lelaki) - ini adalah kurma merah tua dan hampir hitam dan lembut.
  • Iteema - umum di Algeria
  • Kabkab - kurma basah yang berwarna coklat gelap yang merupakan antara kurma yang mempunyai nilai dagangan yang tinggi selepas Stamaran, Shahani dan Mazafati. Kurma ini di tanam di Khesht dan Komarj di Bandar Kazerun dan Dashtestan.
  • Kajur - umum di Pakistan / India
  • Kenta - umum di Tunisia
Kurma Khadrawi
  • Khadrawy (bahasa Arab: 'hijau') - sautu hasil digemari oleh banyak orang Arab, ia adalah sebiji kurma yang lembut dan sangat gelap.
  • Khalasah (bahasa Arab: 'kuintesens') - salah satu hasilan kelapa kurma yang termasyhur di Saudi Arabia, masyhur dengan tingkat kemanisannya yang tidak tinggi atau rendah, oleh itu, sesuai dengan kebanyakan orang. Buahnya digelar 'Khlas'. Tempat masyhurnya adalah 'Huffuf' (Al-Ahsa) di Provinsi Timur Saudi Arabia (Al-Sharqheyah).
  • Khastawi (Khusatawi, Kustawy) - ini adalah kurma lembut utama di Iraq; ia adalah bersirap dan kecil pada saiznya, dianugerahkan untuk pencuci mulut.
  • Maktoom (bahsa Arab: 'sulit') - ini adalah sebiji kurma yang besar, merah-perang, kulit tebal, lembut dan manis-sedang.
  • Manakbir - sebiji buah besar yang memasak awal.
  • Mazesfati - dianggap sebagai kurma paling lazat di dunia, tergolong dalam kumpulan kurma basah yang berwarna hitam. Kandungan air dalam kurma ini bergantung pada masa dan tempat tuaian iaitu antara 15%-35%. Kurma ini ditanam di Bam, Saravan, Iranshahr, Nickshahr dan Tabas. Bangunan yang mempunyai simpanan sejuk beku meningkatkan penghasilan kurma ini. Wilayah Tehran merupakan pembekal dalaman utama.
Kurma Medjool
  • Medjool atau (Mujhoolah) (bahasa Arab: 'tidak dikenali') - dari Maghribi, juga dibesarkan di AS, Saudi Arabia, Jordan dan Israel; sebiji kurma yang besar, manis dan berair. Ia digelar tidak dikenali kerana orang yang memiliknua pertama kali tidak tahu spesisnya dan oleh itu memanggilnya tidak dikenali.
  • Migraf (Mejraf) - sangat masyhur di Yemen Selatan, dan adalah kurma yang besar dan amber-emas.
  • Mgmaget Ayuob - dari Hoon, Libya
  • Mishriq (bahasa Arab: 'Timur' - مشرق)‎ - dari Sudan dan Saudi Arabia
  • Nabtat-seyf - di Arab Saudi.
  • Piarom (Piarum) - terkenal dengan rasa paling lazat di dunia yang ditanam di selatan Iran, ditanam dengan cara organik dan bebas dari bahan kimia dan semburan perosak. Kandungan airnya yang rendah dan mudah diurus, kurma ini mendapat tarikan di pasaran antarabangsa.
  • Rabbi - produk penting di wilayah Sistan dan Baluchestan. Buahnya agak besar, berwarna merah dan biasanya di tanam di Iranshahr, Zabol, Saravan dan Chahbahar.
  • Rotab - dari Iran, mereka adalah gelap dan lembut.
  • Sag‘ai - dari Arab Saudi.
  • Saidy (Saidi) - lembut, sangat manis, ini adalah masyhur di Libya.
  • Sayer (Sayir) (bahasa Arab: 'umum') atau Stamaran, Samaran, Sambarun - kurma ini adalah jingga-perang tua, bersaiz sedang, lembut dan bersirap. Merangkumi 80% jumlah pokok kurma di wilayah Khuzestan, mempunyai nilai dagangan yang tinggi dan dianggap sebagai produk eksport yang penting bagi wilayah Khuzestan. Kurma ini ialah kurma separuh basah yang membolehkan meningkatkan kadar penyimpanan dan sesuai untuk di eksport ke luar.
  • Sekkeri - (secara harfiah bergula) Kulit perang tua; sangat manis dan berisi lembut, dari Arab Saudi.
  • Sellaj - di Arab Saudi.
  • Shahani, Minab, Shoni, Shavoni - dinamakan dengan nama yang berlainan mengikut tempat, sangat penting dan banyak di wilayah Fars, dikira sebagai kurma basah disebabkan warna perang yang cantik dan rasa manisnya, dijual di pasaran tempatan,
  • Tagyat - umum di Libya.
  • Tamej - di Libya.
  • Thoory (Thuri) - masyhur di Algeria, kurma kering ini adalah perang-merah apabila dirawat dengan suatu bloom biru dan mempunyai kulit yang sangat berkedut. Isinya kadang-kadang keras dan brittle tetapi perisanya dijelaskan sebagai manis dan berkacang.
  • Umeljwary - di Libya.
  • Umelkhashab - Kulit merah yang elok; masam manis, isi putih keras (Saudi Arabia).
  • Zahidi (bahasa Arab: '[Yang] zahid'), juga dikenali sebagai Ghasb - saiz sedang, kurma yang bersilinder, perang-emas muda yang semi-kering atau sangat bergula, dan dijual sebagai lembut, keras-sedang dan keras. Kurma ini merupakan salah satu kurma yang penting untuk eksport Iran ditanam di Khuzestan, Bushehr, Fars dan Kermanshah di Iran.

Ada lebih daripada cultivar dikenali 100 di Iraq.[[:]] Ia harus dinyatakan, meskipun, bahawa suatu usaha dapat mempunyai berbagai nama terpulang pada tempatan.

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Penjual kurma di souq lama di Kuwait City
Fail:2005date.PNG
Keluaran kurma pada 2005
Pengeluar Kurma Sepuluh Teratas — 2005
(1000 ton)
Iraq 7,170.00
 Arab Saudi 4,970.49
Mesir 1,170.00
 Iran 880.00
 Emiriah Arab Bersatu 760.00
 Algeria 516.29
Pakistan 496.58
 Sudan 328.20
 Libya 150.00
 Republik Rakyat China 130.00
Jumlah Sedunia 16,696.56
Sumber:
UN Food & Agriculture Organisation (FAO)
[1]

Iraq dahulu pernah menjadi pengeluar kurma utama tetapi pada masa kini bilangan pengeluaran dan ekspot kurma telah berkurangan.


Kegunaan lain[sunting | sunting sumber]

Tunggul kurma menunjukkan struktur kayu

Biji kurma direndam dan dikisar untuk memberi haiwan makan. Minyak biji kurma juga baik untuk kulit dan boleh digunakan sebagai sabun dan barang kemas. Mereka juga boleh diproses secara kimia sebagai suatu sumber asid oksalik. Biji mereka kemudian dibakar untuk membuat arang untuk tukang perak, dan dapat digantung di rantai. Biji kurma juga dikisar dan digunakan dalam cara biji kopi, atau sebagai campuran ke kopi.

Daun pokok kurma digunakan untuk Palm Sunday dalam agama Kristian. Di Africa utara, mereka secara umum digunakan untuk membuat pondok. Daun matang juga digunakan untuk membuat tikar, skrin, bakul dan kipas. Daun diproses boleh digunakan untuk insulating board. Daun kering petiole adalah suatu sumber pulpa selulosa, digunakan untuk tongkat jalan, penyapu, fishing floats dan minyak. Sarung daun dihadiahkan oleh kerana wangian mereka, dan gentian mereka juga digunakan untuk tali, kain kasar, dan topi besar. Daun-daun ini digunakan sebagai suatu lulav dalam cuti Yahudi Sukkot.

Stripped fruit clusters digunakan sebagai penyapu. Di Pakistan, suatu sirap pekat berlikat diperbuat dari buah-buahan masak digunakan untuk suatu salutan untuk beg kulit dan paip untuk mencegahkan kebocoran.

Kayu pokok kurma digunakan untuk tiang dan rafters untuk pondok; ia lebih ringan daripada kelapa dan tidak berapa durable. Ia juga digunakan untuk pembinaan seperti jambatan dan aqueducts, dan sesetengah dhow. Kayu tertinggal dibakar untuk minyak.

Di mana tradisi kraf masih thrive, seperti di Oman, pokok kelapa itu masih lagi yang terversatile dari semua tumbuhan asli, secara virtual setiap bahagian pokok digunakan untuk membuat bahan fungsi berjulat dari tali dan bakul ke sarang lebah, bot nelayan, dan kediaman tradisional.[perlu rujukan]

Kegunaan perubatan tradisional[sunting | sunting sumber]

Pokok kurma di Multan, Pakistan

Kurma mempunyai suatu kandungan zat tanin dan dapat digunakan secara perubatan sebagai suatu detersive (mempunyai tenaga pembersihan) dan astringen pada masalah usus.[perlu rujukan] Buah kurma turut digunakan dalam perubatan tradisional untuk merawat demam, sakit perut, bronkitis, sembab, cirit-briit, rinitis alergi dan menyembuhkan luka. Satu kepercayaan tradisional adalah bahawa ia dapat mengurangkan kemabukan. Tepung biji benih juga digunakan pada sesetengah ubat tradisional.

Suatu perekat yang meleleh dari pohon wounded diemployed di India untuk merawat penyakit ciri-birit dan pembiakan-kencing.[perlu rujukan] Akarnya digunakan pada sakit gigi. Debunga menghasilkan suatu prinsip estrogen, estrone, dan mempunyai suatu kesan gonadotropic pada anak tikus.

Penyakit[sunting | sunting sumber]

Pokok kurma adalah mudah termakan suatu penyakit bergelar penyakit Bayoud yang disebabkan oleh kulat Fusarium oxysporum. Penyakit ini, yang mematikan banyak usaha lebih lama yang popular seperti 'Deglet Noor', telah membawa ke suatu kekurangan besar pada pengeluaran di mana ia kini, terutamanya Maghribi dan Algeria barat. Meskipun, pencegahan usaha baru pada penyakit tersebut telah dibinakan.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ghaleb (1988), 1: 299
  2. ^ Ghaleb (1988), 3: 1667
  3. ^ Elements:Production Quantity / Items:Dates.
  4. ^ melalui senarai kata dibilang dalam isi teks di Malay Concordance Project
  5. ^ Ashman Adam, Shahrin Aizat Noorshahrizam (22 April 2022). "Long associated with Ramadan, how did dates become popular in Malaysia?". The Malay Mail. Dicapai pada 24 April 2022.

Sumber utama

  • Ghaleb, Edouar (1988). الموسوعة في علوم الطبيعة (dalam bahasa Arab, Latin, dan Perancis). Beirut: Darul Masyriq. ISBN 978-2-7214-2148-7.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]