Dataran Tinggi Golan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Bukit Golan)
Warn biru adalah penempatan warga Israel di Bukit Golan.Sebelahnya komuniti Druze dan komuniti Circassian .Bukir Golan dikawal oleh tentera Israel dan sebahagian oleh tentera Syria(gray). Secara amnya Bukit Golan dituntut oleh empat negara iaitu Lebanon, Syria, Jordan, dan Israel.

Kawasan Golan Heights (Ibrani: רמת הגולן Ramat HaGolan, Arab: هضبة الجولان Habat al-Ǧūlān) atau Golan merupakan sebuah kawasan bersempadan dengan Palestin, Lebanon, Jordan dan Syria.

Nama "Golan" berasal dari polysemy yang merujuk kepada sejarah dan persekitaran kawasan ini, merupakan kawasan yang dirampas oleh Israel dari Syria.

Israel berjaya menawan Bukit Goland dari Syria dalam Perang Enam Hari 1967 (dan sekali lagi 1973 dalam Perang Yom Kippur. Tahun 1981, Israel menguatkuasakan undang-undang, kawalan dan pentadbiran di Bukit Golan dengan terciptanya Undang-Undang Bukit Golan. Syria mendakwa Bukit Golan sebagai al Qunaytirah. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu membuat resolusi yang termasuk dalam 242, yang mengesyorkan kawasan kawalan penjajahan Israel di mana Israel telah bersetuju untuk menandatangani perjanjian damai.

Asal usul[sunting | sunting sumber]

Nama "Golan" berasal dari bandar purba yang disebut dalam Kitab Bible sebagai Bandar Pelarian..Sebenarnya Golan adalah sejurai tanah yang berdasarkan Kitab Bible iaitu berhadapan dengan Laut Galilee. Kadang kala nama ini dieja sebagai Gaulanitis atau Gaulonitis.

Menurut sejarah awal, mukabumi Bukit Golan terdiri daripada batu basalt dan psir hitam terutama di Lembah Jordan di barat,Sungai Yarmuk di selatan dan Sungai Sa`ar di utara. Sungai Sa'ar terbahagi kepada dua iaitu tanih gunung berapi dan batu jelmaan di Gunung Hermon. Sempadan antara negara tidaklah begitu jelas tetapi Sungai Allan dan Sungai Ruqad menjadi titik rujukan utama. Kawasan ini dirujuk sebagai Gaulan dan Jaulan.

Nama "Golan" dikatakan juga dari budaya asli Israel yang ditawan oleh Israel dari Syria. Kawasan yang ditawan oleh Israel tidak meliputi semua Bukut Golan.

Nama tempat[sunting | sunting sumber]

Fail:Mapal jilabun.jpg
Air terjun Jilabun

Status Hakmilik[sunting | sunting sumber]

Tentera Israel menawan Bukit Golan dan ditadbir oleh tentera Israel sejak dari 1967 hingga 1981. Kemudian Parlimen Israel iaitu Knesset meluluskan Undang Undang Bukit Golanyang menyamai Undang-Undang Jerusalem 1967. Majoriti penduduk Arab keturunan Druze memiliki kewarganegaraan Syria atau warganegara Israel. Namun Syria terus memberi bantuan seperti kelas dan pendidikan di Universiti Yarmuk.

Sempadan antara Israel dan Syria di Bukit Golan

Tahun 2005 penduduk Bukit Goland berjumlah 38,900. Ini termasuklah 19,300 Druze, 16,500 Yahudi dan 2,100 Muslim. Perkampungan Israel termasuklah moshav dan kibbutz. Sementara ramai orang Islam menduduki kawasan berhampiran sempadanan Israel-Lebanon seperti Ghajar.Keturunan Druze terletak di Ein Qinya, Buq'ata, Majdal Sham dan Mas'ada. 10% keturunan Druze menyokong Israel dan selalu menjadi mangsa pro Druze Syria kerana membelot. Selain itu ramai Druze ini berugama Kristian.

Perdana Menteri Israel Menachem Begin menyatakan di parlimen Knesset tentang kritikan antarabangsa berhubung pengasingan. Sementara Persana Menteri Israel Benjamin Netanyahu cuba menjernihkan isu ini. Perkara ini termasuk dalam resolusi Majlis Keselamatan PBB 497

Lebanon telah lama menuntut Ladang Shebaa dekat Gunung Dov dan Gunung Hermon. Kedudukan Syria tidak jelas dalam hal ini.

Israel Curi Air[sunting | sunting sumber]

Israel telah menyedut curi 30 bilion liter padu air dari Bukit Golan sejak 1967 bagi pengairan di padang pasir Quneitra, kawasan yang dirampasnya dari Syria. Bukit Golan mempunyai 14 peratus sumber air di Syria. Bukit Golan merupakan bukit yang strategik, malangnya lengang dan dipenuhi runtuhan bangunan akibat Perang Yom Kippur, Perang Enam Hari dan perang yang berterusan antara Israel, Syria dan Lebanon. Lebih 500,000 orang melarikan diri dari Bukit Golan.

Lawatan Perdana Menteri Malaysia 2007[sunting | sunting sumber]

Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi melawat Quneitra, Syria pada 27 Februari 2007 dan diberi taklimat ringkas oleh Nawaf Al-Fares selaku Gabenor Quneitra . Abdullah turut menanam sebatang Pohon Keamanan di Friends Park, Quneitra, Syria. Bukit Golan kira-kira 65 km dari Damsyik atau sejam perjalanan. Abdullah dikawal oleh tentera PBB. Penduduk Syria memakai gaun putih, mengibar-ngibarkan bendera Malaysia dan Syria sambil melaungkan slogan, `Dengan nyawa dan darah kami akan pertahankan presiden kami Presiden Syria, Bashar Al-Assad.'

Kereta kebal Centurion terbiar di Golan Heights


Amaran periuk api di Golan yang pada asalnya ditanam oleh tentera Syria tetapi masih aktif.


Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Bregman, Ahron (2002). Israel's Wars: A History Since 1947. London: Routledge. ISBN 978-0-415-28716-6
  • Leon Sheleff (1994). "Application of Israeli law to the Golan Heights is not annexation". Brooklyn journal of international law. 20, afl. 2: 333–53.
  • Asher Maoz (1994). "Application of Israeli law to the Golan Heights is annexation". Brooklyn journal of international law. 20, afl. 2: 355–96.
  • Tayseer Maar'i & Usama Halabi (1992). "Life under occupation in the Golan Heights". Journal of Palestine Studies. 22: 78–93.
  • Morris, Benny (2001) Righteous Victims New York, Vintage Books. ISBN 978-0-679-74475-7.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 32°58′54″N, 35°44′58″E