Bulan Melanau

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Bulan Melanau adalah kalendar lunar Melanau terdiri dari 12 bulan lunar dalam setahun. Bulan pertamanya 'Pengejin' menandakan perayaan festival Kaul yang mendirikan kesyukuran melimpah-ruah pada tahun lepas dan doa bagi tahun hadapan.

Alam semesta Melanau[1][sunting | sunting sumber]

Konsep alam semesta Melanau merupakan salah satu daripada lapisan dan di mana wilayah-wilayah semua harus dihormati dan keseimbangan dikekalkan. Oleh itu adalah amat penting untuk menyedari sorrounding seperti perubahan dalam cuaca, angin, pasang surut air dan kedudukan buruj. Bulan Melanau berfungsi sebagai panduan yang penting untuk aktiviti-aktiviti kehidupan harian seperti memancing, tanaman, penuaian, rumah pembinaan dan perkahwinan kerana kalendardipandu oleh buruj dan cara alam, roh-roh dan dewa.

Struktur kalendar[sunting | sunting sumber]

Kalendar Melanau terdiri daripada 12 bulan, setiap bulan yang terdiri daripada 30 hari. Kalendar Melanau dipandu oleh buruj dan cara alam semula jadi, seperti penjaga semangat. Setiap bulan dinamakan selepas kejadian pada bulan tertentu atau selepas peristiwa-peristiwa yang sepatutnya telah berlaku pada bulan tersebut mengikut lagenda. Kebangkitan dan kejatuhan Ahd, bulan dan bintang s menentukan masa mereka untuk penanaman dan penuaian, perikanan dan bangunan serta gerakan-gerakan lain, seperti pelancongan, perkahwinan dan sebagainya.

Nama di bulan-bulan[sunting | sunting sumber]

Bulan Gregory Bulan Melanau
March Pengejin (Bulan Semangat)
April Pengelawah Umik (Bulan Air Jernih Kecil)
May Pengelawah Ayeng (Bulan Air Jernih Besar)
June Paka Umik (Bulan Kebangkitan Bintang Kecil)
July Paka Ayeng (Bulan Kebangkitan Bintang Besar)
August Pelepa’ (Bulan Banyak Tersedia)
September Pegalan (Bulan Bintang Utara)
October Suwah (Bulan Ombak)
November Pidai (Bulan Langit Menghitam)
December Penangaih (Bulan Kebangkitan)
January Pemalei (Bulan Pantang)
February Pengesiseng (Bulan Insang)

Makna bagi setiap bulan[2][sunting | sunting sumber]

Bulan Pengejin (Bulan Semangat)[sunting | sunting sumber]

Bulan ini bertepatan dengan kalendar Gregory bulan Mac. Pada bulan ini, berangin dan hujan mula turun di bilik mandi cahaya pada mulanya. Angin secara beransur-ansur akan menjadi lebih kuat dan matahari akan bergerak ke arah utara dan bulan akan menggantikan lokasi asal matahari. Ikan akan banyak dalam hutan dan hutan kerana mereka keluar untuk mencari makanan untuk dimakan dan disimpan. Selepas itu, mereka akan menyembunyikan lagi dalam lubang mereka. Ini menandakan permulaan tahun. Ini adalah satu-satu masa apabila sukar untuk Melanau untuk keluar bekerja kerana angin yang kuat, oleh itu mereka akan menghabiskan masa mereka membersihkan alat-alat dan peralatan perdagangan mereka. Ini adalah masa yang mereka cap sebagai awal tahun, bulan pertama daripada Pengejin. Pada akhir bulan ini, mereka akan membersihkan dirinya dan memanggil ikan keluar dari lairs mereka, dari pantai dan muara sungai. Upacara ini dipanggil "KAWULL" oleh Melanau. Semasa majlis ini, mereka akan membina swing besar, dikenali sebagai "TIBOU" dan menyanyi tibou [mantra]] semasa pembinaan, untuk mencari nikmat 'tuhan-tuhan' penjaga mereka bagi bunga banyak, menuai buah-buahan yang melimpah-ruah dan bahawa ada ikan banyak di laut untuk mereka dan bahawa penyakit dan kesusahan yang menimpa dikeluarkan dan semua kejahatan akan kembali ke tempat masing-masing. Mereka juga akan menghantar persembahan yang dipanggil "SERAHENG" keluar ke laut untuk memuaskan hati mereka dan menjemput mereka untuk mengambil bahagian perayaan mereka bersama-sama mereka. Selepas hari raya itu, semua makanan dan minuman yang ditinggalkan oleh pantai untuk penjaga dan roh untuk mengambil dengan mereka. Tidak ada yang akan diambil balik untuk perayaan untuk roh-roh dan penjaga.

Bulan Pengelawah Ume’(Bulan Air Jernih Kecil)[sunting | sunting sumber]

Bulan ini bertepatan dengan bulan April. Pada bulan ini, ia berkata, semua ikan akan turun ke laut sebagai laut akan bertukar warna kehijauan yang panggilan dari laut kepada ikan itu bahawa ia adalah masa untuk mereka permukaan. Ini menandakan bulan kedua. Bagi Melanau, ini adalah masa untuk nelayan pergi ke laut untuk menangkap ikan. Ini menandakan musim memancing pertama untuk mereka (Pada zaman dahulu, nelayan Melanau dikenali kerana mereka '[Barong panau]]', kapal layar menangkap ikan yang boleh keluar ke laut untuk minggu pada akhir bot ini juga berganda sebagai perjalanan. bot-bot serta untuk dagangan dan memancing. Hari ini, 'panau Barong' pupus kerana terdapat tidak ada meninggalkan mahir yang mencukupi untuk membina satu gambar satu boleh didapati di salah satu setem pos era Brooke).

Bulan Pengelawah Ayeng (Bulan Air Jernih Besar)[sunting | sunting sumber]

Bulan ini bertepatan dengan bulan Mei. Warna kehijauan zamrud sampai ke pantai. Ini menandakan bulan ketiga. Ini adalah masa untuk nelayan Melanau untuk menangkap ikan seberapa banyak untuk menghantar pulang serta menyimpan tangkapan mereka. Ini adalah kemuncak musim menangkap ikan. Menjelang akhir bulan ini, laut akan beralih kepada warna jelas kehijauan dan lantai laut akan agak boleh dilihat dari permukaan. Dan perkara seperti itu akan sukar untuk memerangkap ikan dalam jaring mereka atau menangkap mereka dengan kail masing-masing sebagai ikan dikatakan boleh melihat melalui niat nelayan pada masa ini. Ini menandakan berakhirnya musim penangkapan ikan yang pertama untuk mereka dan awal bulan keempat, apabila angin dan hujan akan menghalang semua aktiviti memancing rakyat.

Bulan Paka Ume’ (Bulan Kebangkitan Bintang Kecil)[sunting | sunting sumber]

Bulan ini bertepatan dengan bulan Jun. Tujuh Saudari bermuncul di langit. Angin Barat bertiup kuat untuk menguruskan bintang di langit. Ini menandakan bulan keempat. Sudah tiba masanya untuk Melanau untuk pergi ke hutan / hutan dan memulakan kerja mereka bagi musim penanaman. Mereka akan mula memotong pokok-pokok besar dan anggur serta menanam tanaman mereka. Para petani akan meneruskan kerja-kerja pembersihan hutan mereka sehingga awal bulan depan, Bulan Paka Ayeng (Julai).

Bulan Paka Ayeng (Bulan Kebangkitan Bintang Besar)[sunting | sunting sumber]

Bulan ini bertepatan dengan Julai. Tujuh Sisters bangunan tinggi di langit dan Bintang Tiga kelihatan lebih rendah di langit. Angin ribut berkuat kuasa. Ini menandakan bulan kelima. Semua pertanian dan aktiviti memancing terhenti sepenuhnya bagi seluruh bulan ini kerana ia tidak mungkin bagi mereka untuk keluar ke hutan atau ke laut kerana angin kencang. Ini akan berlangsung sehingga bulan Pelepa '(Ogos) atau bulan keenam.

Bulan 'Pelepa (Bulan Banyak Tersedia)[sunting | sunting sumber]

Bulan ini bertepatan dengan bulan Ogos. Bintang Tiga mengambil alih dari Seven Sisters dan bangunan tinggi di langit. Angin jatuh dan laut tenang. Ikan mula keluar dan bermain. Ini menandakan bulan keenam. Sudah tiba masanya untuk musim penangkapan ikan kedua di mana tangkapan akan melimpah-ruah dan nelayan akan menikmati memancing dan akan mempunyai banyak ikan untuk menyediakan untuk yang akan datang monsun musim (suloh), yang akan panjang dan apabila tiada kerja yang boleh dilakukan disebabkan oleh angin dan hujan lebat. Ini musim menangkap ikan yang banyak akan berlangsung sehingga awal Bulan Pegalan (September).

Bulan Pegalan (Bulan Bintang Utara)[sunting | sunting sumber]

Bulan ini bertepatan dengan bulan September. Laut akan sangat tenang tetapi akan ikan kecil untuk menangkap kerana ia adalah masa untuk ikan untuk bertelur. Bulan ini dipanggil bulan Pegalan kerana ini adalah masa apabila Pegalan (Utara) Star yang tinggi di langit pada jam enam pada waktu malam. Ini menandakan bulan yang ketujuh. Lagenda mengatakan bahawa ini adalah bulan apabila Melanau mendapati sukar untuk menelan, iaitu air liur mereka sukar untuk mencari makanan. Pada bulan ini, Melanau akan mengelakkan berkahwin pada kos semua perkahwinan itu akan dikutuk bahawa mereka akan mendapati sukar untuk membuat hidup.

Bulan Suwah (Bulan Gelombang yang)[sunting | sunting sumber]

Bulan ini bertepatan dengan bulan Oktober. Pada bulan ini, tanah akan kelihatan berkembang dan meningkat seperti gelombang. Ini menandakan bulan kelapan. Menurut kepercayaan Melanau, ini adalah disebabkan oleh ikan berenang kembali ke laut dan sirip mereka kelihatan seperti gelombang renang keluar. Ini adalah musim nelayan yang ketiga dan terakhir bagi tahun ini untuk Melanau. Ini juga merupakan masa untuk Melanau untuk memulakan penanaman beras dan pokok sagu serta tanaman lain. Dalam tradisi Melanau, yang mereka katakan itu seperti bumi yang meningkat dan begitu juga tanaman yang mereka loji.

Bulan Pidai (Bulan Skies Discoloured)[sunting | sunting sumber]

Bulan ini bertepatan dengan bulan November. Ini adalah permulaan musim tengkujuh (suloh). Angin kencang mula bertiup, memindahkan lokasi matahari dan bulan. Melanau panggilan Bulan Tenggara (Bulan Tenggara). Ini menandakan bulan kesembilan. Ia adalah akhir musim menangkap ikan untuk Melanau. Ia adalah kali terakhir nelayan keluar ke laut untuk tahun ini dan hanya yang berani akan berani teroka keluar senyap-senyap untuk menangkap ikan. Pada waktu pagi, laut akan tenang, tetapi oleh petang, gelombang akan di terbesar, dengan itu mana-mana nelayan yang berani teroka daripada perlu kembali sebelum petang.

Bulan Penangaih (Bulan Kebangkitan)[sunting | sunting sumber]

Bulan ini bertepatan dengan bulan Disember. Ia adalah kali apabila hujan datang untuk membenarkan bunga berbunga dan buah-buahan menanggung di dalam hutan dan hutan. Ini menandakan bulan yang kesepuluh.

Bulan Pemalei (Bulan Pantang)[sunting | sunting sumber]

Bulan ini bertepatan dengan bulan Januari. Lagenda mengatakan bahawa pada zaman purba, hebat bomoh telah dibunuh oleh isterinya dan kepalanya dipotong. Walau bagaimanapun, kepala hilang dari rumah dan ia menjadi Bintang Taboo. Bulan ini dinamakan bulan membunuh bomoh besar zaman purba. Ini menandakan bulan kesebelas. Semua aktiviti-aktiviti yang Melanau tabooed pada bulan ini. Perkahwinan adalah tidak dibenarkan dan begitu juga dengan aktiviti-aktiviti kehidupan, seperti memancing, penanaman, pembinaan rumah dan segala-galanya. Bulan ini dianggap sebagai bulan nahas oleh Melanau.

Bulan Pengesiseng (Bulan Insang)[sunting | sunting sumber]

Bulan ini bertepatan dengan bulan Februari. Angin kencang membawa hujan lebat dan hentaman bunga dari pokok-pokok serta uproots pokok-pokok. Air banjir membawa mereka ke laut. Kayu balak yang terapung di laut ditolak ke darat oleh ombak besar ke pantai. Angin kencang bertiup cawangan dan pelepah kelapa dan sagu tapak tangan serta daun-daun pokok-pokok lain yang membuat mereka membuka untuk melihat seperti insang ikan. Oleh itu, pada bulan ini angin kencang dan hujan yang dinamakan. Ini menandakan akhir tahun untuk Melanau.

Sumber[sunting | sunting sumber]