Bulatan kutub

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bulatan kutub di Finland, 1975.
Bulatan kutub di Norway di dataran tinggi gunung Saltfjellet.
Hubungan antara kecondongan paksi Bumi (ε) kepada bulatan tropika dan kutub

Bulatan kutub sama ada yang Bulatan Artik atau Bulatan Antartik. Di Bumi, Bulatan Artik terletak pada latitud 66° 33′ 44″ U, dan Bulatan Antartik terletak pada latitud 66° 33′ 44″ S.[1]

Kawasan di dalam setiap bulatan kutub dan kutub yang berkaitan dengannya (Kutub Utara atau Kutub Selatan), dikenali dari segi geografi sebagai zon dingin, secara teori akan mengalami sekurang-kurangnya satu tempoh 24 jam apabila matahari berada terus di atas ufuk dan sekurang-kurangnya satu tempoh 24 jam apabila matahari berada terus di bawah kaki langit secara tahunan. Walau bagaimanapun, disebabkan pembiasan atmosfera dan Matahari sebagai sebuah objek lanjutan dan bukan sumber titik, kawasan siang berterusan adalah agak dipanjangkan manakala kawasan gelap berterusan agak berkurangan.

Latitud bulatan kutub adalah 90 darjah tolak kecondongan paksi putaran Bumi harian berbanding dengan ekliptik, satah orbit Bumi. Kecondongan ini berbeza sedikit, satu fenomena yang digambarkan sebagai nutasi. Oleh itu, latitud yang dinyatakan di atas dikira dengan purata nilai kecondongan diperhatikan sejak bertahun-tahun. Paksi kecondongan juga mempamerkan variasi jangka panjang sebagaimana dimaksud dalam rencana rujukan (perbezaan 1 saat lengkok dalam kecondongan adalah bersamaan dengan perubahan kira-kira 31 meter di utara atau selatan dalam kedudukan bulatan kutub di permukaan Bumi).

Bulatan kutub utara pada unjuran kutub.
Bulatan kutub sebagai garisan pada unjuran silinder diubah suai.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]