Bursa Saham Switzerland

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bursa Saham SIX Switzerland
Logo
Maklumat am
JenisBursa saham
Bentuk sahAktiengesellschaft Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan1850 (1850)
PemilikSIX Group
Orang penting
Chris Landis
(CEO)
Alexandre Zeller
(Pengerusi)
Mata wangCHF
Permodalan pasaranCHF 1.6 trilion (2018)[1]
IndeksSMI
Laman sesawangwww.six-swiss-exchange.com
Maklumat lokasi
NegaraSwitzerland
LokasiZurich
Koordinat47°22′16″N 8°31′55″E / 47.37114°N 8.53183°E / 47.37114; 8.53183
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Bursa Saham Switzerland merupakan bursa saham utama Switzerland yang berpangkalan di Zurich, Switzerland (yang lain ialah Bursa Saham Berne). SIX juga memperdagangkan sekuriti lain seperti bon kerajaan dan derivatif Switzerland seperti saham pilihan.

Indeks pasaran saham indeks untuk SIX adalah indeks cip biru, SMI, atau Indeks Pasaran Switzerland. Indeks ini terdiri dari 20 yang paling penting dan yang paling terbesar dan sekuriti ekuiti SPI mid-cap berdasarkan permodalan pasaran terapung percuma.

Bursa Saham SIX merupakan bursa saham pertama di dunia untuk menggabungkan perdagangan automatik, sistem penjelasan dan penyelesaian sepenuhnya pada tahun 1995. Pertukaran dikawal oleh persatuan 55 bank. Setiap bank ini mempunyai hak mengundi yang sama dalam hal membuat keputusan mengenai pengurusan dan peraturan pertukaran.

Bursa Saham Switzerland ialah pemilik bersama Eurex, bursa niaga hadapan dan derivatif ke-2 terbesar dunia, selepas Chicago Mercantile Exchange, bersama rakan Jerman mereka Deutsche Börse. Pada Julai 2004 bagaimanapun Bursa Saham Switzerland menolak cadangan penggabungan daripada syarikat Jerman itu, bahawa para penganalisis menjangka menguntungkan bagi banyak syarikat kecil yang tersenarai di Bursa SIX Switzerland.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ [1] Diarkibkan 8 Disember 2015 di Wayback Machine April 2015

Pautan luar[sunting | sunting sumber]