Buruh Herakles

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Buruh-Buruh Herakles/Hercules (Yunani: οἱ Ἡρακλέους ἆθλοι, hoi Hērakleous athloi)[1][2] merujuk kepada suatu wara bersiri yang menceritakan kerja-kerja dijalankan oleh Herakles (atau Hercules) selama 12 tahun di bawah khidmat Raja Eurystheus, sebagai menebus dosa atas kesalahan membunuh isteri dan anak-anaknya.

Wara ini diturunkan orang Yunani daripada sebuah sajak epik nukilan Peisandros yang (kini hilang) bertarikh dari sekitar tahun 600 SM.[3]

Ada juga yang melihat tugasan yang diberikan kepada Herakles ini sebagai alegori yang menumpukan kepada falsafah dan moral.

Buruh[sunting | sunting sumber]

Mengikut suatu himpunan mitos dan lagenda Yunani berjudul Bibliothēkē oleh Apollodoros dari Athens, urutan tugasan yang diberikan kepada Herakles adalah seperti berikut:[4]

  1. Membunuh singa Nemea.
  2. Membunuh Lernaean Hydra berkepala sembilan.
  3. Menangkap Rusa Ceryneia.
  4. Menangkap babi Erymanthia.
  5. Membersihkan kandang-kandang Augea dalam satu hari.
  6. Membunuh burung Stymphalia.
  7. Menangkap Lembu Jantan Krete.
  8. Mencuri kuda milik Diomedes.
  9. Mendapatkan korset Hippolyta.
  10. Mendapatkan lembu milik raksasa Geryon.
  11. Mencuri epal nimfa-nimfa senja (Hesperides).
  12. Menangkap dan membawa kembali Cerberus, seekor anjing berkepala tiga.

Buruh pertama: memburu Singa Nemea[sunting | sunting sumber]

Menurut salah satu versi mitos ini, singa ini menculik wanita ke sarangnya di dalam gua berdekatan Nemea, sebagai mengumpan pahlawan menyelamatkan gadis-gadis itu dalam kesulitan.[perlu rujukan] Selepas masuk gua, pahlawan akan melihat suatu jelmaan wanita yang pura-pura cedera. Namun, jelmaan itu akan bertukar kembali menjadi seekor singa yang menerkam dan membaham pahlawan inim tulang mangsanya diberikan kepada Hades, dewa barzakh dan bawah tanah.[perlu rujukan] [ <span title="This claim needs references to reliable sources. (August 2018)">rujukan diperlukan</span> ]

Buruh kedua: memburu Hydra Lerna[sunting | sunting sumber]

Makhluk Hydra ini sejenis raksasa berbentuk ular atau naga yang memiliki sembilan kepala, ia dibiakkan Hera mengangkat hanya untuk membunuh Herakles. Apabila sampai ke paya berhampiran Lake Lerna, di mana Hydra dwelt, Hercules menggunakan kain untuk menutup mulut dan hidungnya untuk melindungi dirinya dari asap beracun. Dia menembak anak panah menyala ke dalam sarang Hydra, musim bunga Amymone, sebuah gua yang mendalam bahawa ia hanya keluar untuk menakut-nakutkan kampung tetangga. [5] Dia kemudian berhadapan dengan Hydra, memegang sabit penuai (mengikut sesetengah lukisan pasu), pedang atau kelabnya yang terkenal. Ruck dan Staples (1994: 170) telah menegaskan bahawa tindak balas makhluk chthonic adalah botani: apabila memotong setiap kepala beliau mendapati bahawa dua tumbuh kembali, ekspresi keputusasaan seperti perjuangan untuk mana-mana tetapi pahlawan . Selain itu, salah satu kepala hidra adalah abadi.

Buruh Ketiga: menangkap Rusa Ceryneia[sunting | sunting sumber]

Rusa Ceryneia bergerak begitu lincah dan laju melebihi anak panah yang dilepaskan.

Buruh keempat: mendapatkan babi Erymanthia[sunting | sunting sumber]

Buruh kelima: membersihkan kandang-kandang Raja Augeas[sunting | sunting sumber]

Buruh keenam: mengalahkan kawanan burung Stymphalia[sunting | sunting sumber]

Burung Stymphalia merupakan sejenis burung berparuh gangsa dan berbulu logam tajam yang boleh dilancarkan pada mangsa mereka seakan panah serta najis yang sangat beracun; burung ini merupakan haiwan suci Ares, dewa perang. Burung ini berasal dari Tasik Stymphalia di Arcadia (kini di timur laut Peloponnesos) di mana mereka membiak dengan cepat dan merebak sehingga memusnahkan tanaman tempatan, dusun buah-buahan dan penduduk bandar. Hercules tidak dapat pergi terlalu jauh ke dalam paya, kerana ia tidak akan menyokong berat badannya. Athena, menyedari nasib wira itu, memberikan Hercules sebagai gelanggang yang dibuat Hephaestus terutama untuk majlis itu. Hercules menggeleng-gelengkan keributan dan menakutkan burung-burung ke udara. Hercules kemudian menembak banyak daripada mereka dengan anak panahnya. Selebihnya terbang jauh, tidak pernah kembali. Argonaut kemudian akan menemui mereka.

Buruh ketujuh: menangkap lembu Krete[sunting | sunting sumber]

Buruh Kelapan: memburu kuda-kuda Diomedes[sunting | sunting sumber]

Buruh kelapan adalah membawa Mares Diomedes, yang telah dilatih pemiliknya, Raja Diomedes dari Thrake, untuk memakan daging manusia.; kuda-kuda tersebut bernama Podargos ("pantas"), Lampon ("bersinar"), Xanthos ("berambut perang"), dan Deinos ("yang mengerikan").[6] Kuda-kuda itu dibawa Herakles serta beberapa pembantu sambil dikejar Diomedes dan pengikutnya.

Buruh kesembilan: tali pinggang Hippolyta[sunting | sunting sumber]

Puteri Eurystheus, Admete, menginginkan belikat Hippolyta, ratu suku Amazon yang merupakan pemberian bapanya Ares.Eurystheus mengarahkan Hercules untuk mendapatkan belikat tersebut sebagai buruh kesembilannya untuk menggembirakan puteri baginda.

Buruh kesepuluh: mendapatkan Lembu Geryon[sunting | sunting sumber]

Eurystheus tidak berpuas hati dengan siapnya tugas yang diberikan kepada Herakles: pembunuhan Hydra yang berbantu tidak dikira, begitu juga dengan pembersihan kandang-kandang Augeas yang dilihat hanya sekadar mengalirkan sungai-sungai tanpa melibatkan tenaga Herakles sendiri. Maka baginda menambahkan lagi beberapa dua tugas lagi untuk dilaksanakan Herakles.

Buruh kedua belas: mendapatkan Lembu Geryon[sunting | sunting sumber]

Buruh kedua belas dan akhir adalah penangkapan Serberus, seekor anjing berkepala tiga yang merupakan penjaga pintu gerbang alam barzakh. Herakles segera pergi ke Eleusis (atau Athens) untuk diberikan azimat penyelamat di sana. Hermes dan Athena menjadi pemandu-pemandunya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ (Pseudo-)Apollodorus (1921). "2.4.12". The Library (dalam bahasa Greek). With an English Translation by Sir James George Frazer, F.B.A., F.R.S. in 2 Volumes. Cambridge, Massachusetts; London: Harvard University Press; William Heinemann Ltd.
  2. ^ Isocrates. "1.8". Isocrates (dalam bahasa Greek). With an English Translation in three volumes, by George Norlin, Ph.D., LL.D. Cambridge, Massachusetts; London: Harvard University Press; William Heinemann Ltd. At the Perseus Project.
  3. ^ According to Walter Burkert.[perlu rujukan]
  4. ^ Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 2.5.1–2.5.12.
  5. ^ Kerenyi, The Heroes of the Greeks (angelo) 1959: 144.
  6. ^ Stephen M. Trzaskoma; R. Scott Smith; Stephen Brunet; Thomas G. Palaima (1 March 2004). Anthology of Classical Myth: Primary Sources in Translation. Hackett Publishing. m/s. 226. ISBN 1-60384-427-9.