Buruh tahanan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Banduan dirantai bersama-sama dengan leher mereka untuk kerja-kerja di jalan raya. Dar es Salaam, Tanganyika kk.1890–1927.

Buruh tahanan ialah istilah generik untuk pelbagai jenis buruh paksa yang banduan diperlukan untuk menjalankan, biasanya kerja kasar. Kerja-kerja ini boleh jadi ringan atau keras, bergantung kepada konteks. Bentuk-bentuk hukuman yang melibatkan kerja keseksaan dirangkumi perhambaan paksa, perhambaan keseksaan dan pemenjaraan dengan kerja keras. Istilah ini boleh merujuk kepada beberapa senario yang berkaitan: buruh sebagai satu bentuk hukuman, sistem penjara yang digunakan sebagai satu cara untuk mendapatkan tenaga kerja, dan buruh yang menyediakan pekerjaan untuk banduan. Senario ini boleh digunakan kepada mereka yang dipenjarakan kerana politik, agama, peperangan, atau sebab-sebab lain dan juga untuk banduan jenayah.

Pelaksanaan buruh keseksaan besar-besaran termasuk kem buruh, penjara ladang, jajahan tahanan, unit tentera tahanan, pengangkutan tahanan, atau di atas kapal penjara.

Punitif berbanding tenaga pekerja produktif[sunting | sunting sumber]

Buruh punitif, juga dikenali sebagai buruh banduan, buruh penjara, or buruh keras, adalah satu bentuk kerja paksa yang digunakan dalam kedua-dua masa lalu dan masa kini sebagai bentuk tambahan hukuman selain pemenjaraan itu sendiri. Buruh punitif merangkumi dua jenis: buruh produktif, seperti kerja-kerja industri; dan tugas-tugas hakiki yang tiada makna digunakan sebagai terapi pekerjaan primitif, hukuman dan/atau siksaan fizikal.

Kadang-kadang pihak berkuasa menukar buruh penjara menjadi satu industri, seperti penjara ladang atau penjara bengkel. Dalam kes seperti ini, mengejar pendapatan dengan tenaga pekerja produktif lebih diutamakan daripada keprihatinan tentang hukuman dan/atau semula pendidikan untuk tahanan, yang kemudian berisiko dieksploitasi sebagai hamba seperti buruh murah (keuntungan mungkin kecil selepas perbelanjaan pengurusan, contohnya mengenai keselamatan).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Douglas A. Blackmon. Slavery by Another Name: The Re-Enslavement of Black People in America from the Civil War to World War II (2008)
  • Matthew J. Mancini. One Dies, Get Another: Convict Leasing in the American South, 1866-1928 (1996)
  • Alex Lichtenstein. Twice the Work of Free Labor: The Political Economy of Convict Labor in the New South (1996)
  • David M. Oshinsky. "Worse than Slavery": Parchman Farm and the Ordeal of Jim Crow Justice (1996).

Templat:Unfree labour