Bangau kerbau

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Burung Bangau Sederhana)

Bangau kerbau
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Ciconiiformes (disputed)
Keluarga:
Genus:
Spesies:
A. intermedia
Nama binomial
Ardea intermedia
Wagler, 1827
Sinonim

Egretta intermedia
Mesophoyx intermedia

Bangau kerbau atau bangau sederhana (bahasa Inggeris: Intermediate Egret; nama saintifik: Egretta intermedia[2] / Mesophoyx intermedia[3]) adalah salah satu daripada burung yang terdapat di Malaysia. Burung ini lebih besar daripada bangau kecil dan mempunyai leher yang lurus, tidak seperti saudaranya, bangau besar (Egretta alba). Sesetengah ahli taksonomi meletakkan spesies ini dalam genus Egretta atau Mesophoyx. Ia merupakan pembiak menetap dari timur Afrika menyeberangi benua kecil India ke Asia Tenggara dan Australia.

Taburan[sunting | sunting sumber]

Burung Bangau Kerbau boleh didapati di timur Afrika melepasi Asia Tenggara ke Australia.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Burung Bangau Kerbau merupakan spesies, sebagaimana dibayangkan oleh nama saintifiknya, adalah perantaraan antara bangau besar dan bangau putih lebih kecil seperti bangau kecil dan bangau kendi, sungguhpun menghampiri lebih besar sedikit. Ia adalah sekitar 56-72 cm (22-28 in) panjang dengan 105-115 cm (41-45 in) lebar sayap dan berat c. 400 g (14 oz),[4] dengan semua-bulu pelepah putih, dan kaki yang biasanya gelap dan paruh kuning agak tebal. Burung mengawan mungkin memiliki paruh kemerahan atau hitam, kuning kehijauan kulit longgar, plumes berserabut berjurai di belakang dan dada mereka, dan kuning pucat atau merah jambu pada atas kaki mereka (variasi serantau). Kedua jantina adalah serupa.

Perbezaan dengan Burung Bangau Besar[sunting | sunting sumber]

Lakaran membandingkan bukaan mulut Bangau Kerbau dan burung Bangau Besar.

Warna burung tidak membiak adalah serupa, tetapi burung Bangau Kerbau adalah lebih kecil, dengan leher lebih pendek berbanding panjang badan, kepala sediki menojol, dan paruh yang lebih pendek dan tebal. Burung Bangau Besar memiliki kedutan jelas berhampiran pertengahan lehernya, dan bahagian atas paruhnya yang lebih panjang selari dengan leper atas kepalanya. Diperhati dekat, kulit terdedah garis bukaan mulut burung Bangau Besar menganjur berbentuk pisau di belakang mata, sementara burung Bangau Kerbau kurang menirus dan berakhir di bawah mata. Burung Bangau Kerbau cenderung berjalan tegak dengan leher mengunjur kehadapan. Burung Bangau Besar adalah lebih sabar, sering mengambil kedudukan mengiring ke sisi berdiri "sebelah mata".

Perbezaan dengan Burung Bangau Kecil[sunting | sunting sumber]

Burung Bangau Kecil memiliki kaki bertumit kuning dan paruh hitam. Mereka sering memburu ikan di air tohor. Burung mengawan memiliki jambul mengawan panjang pada belakang kepala mereka.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebagai burung, Burung Bangau Kerbau membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya. Burung mengawan mungkin memiliki paruh kemerahan atau hitam, kuning kehijauan kulit longgar, plumes berserabut berjurai di belakang dan dada mereka, dan kuning pucat atau merah jambu pada atas kaki mereka (variasi serantau).

Pengekalan[sunting | sunting sumber]

Burung Bangau Kerbau merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ BirdLife International (2008). Mesophoyx intermedia. Senarai Merah Spesies Terancam IUCN 2008. IUCN 2008. Dicapai pada 9 February 2009. Database entry includes justification for why this species is of least concern.
  2. ^ (Melayu) Senarai burung di Kuala Gula – format DOC Diarkibkan 2010-03-08 di Wayback Machine
  3. ^ D.R. 16/2010 RANG UNDANG-UNDANG PEMULIHARAAN HIDUPAN LIAR 2010
  4. ^ del Hoyo, J., Elliott, A. and Sargatal, J. (1992). Handbook of the Birds of the World. Volume 1: Ostrich to Ducks. Lynx Edicions, Barcelona.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]