Burung Falko Biasa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Burung Falko Biasa
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
M. caerulescens
Nama binomial
Microhierax caerulescens


Burung Falko Biasa (bahasa Inggeris: Collared Falconet) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama saintifiknya ialah Microhierax caerulescens. [2]

Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai kepelbagaian raya "mega diversity" daripada segi bilangan dan kepelbagaian flora dan fauna dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies mamalia, lebih 1,500 vertebrata darat, lebih 150,000 spesies invertebrata, lebih 1000 spesies rama-rama dan 12,000 spesies kupu-kupu, dan lebih 4,000 spesies ikan laut.

Taburan[sunting | sunting sumber]

Burung Falko Biasa boleh didapati di Semenanjung Malaysia.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Burung Falko Biasa adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas Burung. Dalam aturan : tergolong dalam keluarga : Falconidae. Burung Falko Biasa adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Falko Biasa terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Makanan[sunting | sunting sumber]

Burung Falko Biasa merupakan seekor burung pemangsa.Seringali menyambar burung kecil lain dan juga anak ayam sebagai mangsanya.

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebagai burung, Burung Falko Biasa membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.Di Malaysia ia dikenali sebagai burung sewah atau lang sewah

Pengekalan[sunting | sunting sumber]

Burung Falko Biasa merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ BirdLife International (2012). "Microhierax caerulescens". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2013.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 26 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ ENAKMEN-ENAKMEN YANG BERKAITAN DENGAN PEMULIHARAAN DI SABAH[pautan mati kekal]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Senarai burung Burung merpati
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z