Burung Kedidi Kaki Hijau Berbintik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Burung Kedidi Nordmann)

Burung Kedidi Kaki Hijau Berbintik
Kedidi Kaki Hijau Berbintik
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
T. guttifer
Nama binomial
Tringa guttifer
( Nordmann, 1835)
Sinonim

Pseudototanus guttifer[pengesahan diperlukan]

Burung Kedidi Kaki Hijau Berbintik (bahasa Inggeris: "Nordmann's Greenshank") ialah sejenis burung yang boleh ditemui di timur Rusia. Pada musim sejuk, ia boleh ditemui di Bangladesh, Malaysia, Thailand, Kemboja dan Vietnam. Nama sainsnya Tringa guttifer. [1]


Taburan[sunting | sunting sumber]

Burung Kedidi Kaki Hijau Berbintik boleh didapati di Semenanjung Malaysia, Bangladesh, Kemboja, Thailand dan Vietnam ketika musim sejuk di timur Rusia.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Burung Kedidi Kaki Hijau Berbintik adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup bertulang belakang (vertebrata). Burung Kedidi Kaki Hijau Berbintik adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Kedidi Kaki Hijau Berbintik terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikle.

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebagai burung, Burung Kedidi Kaki Hijau Berbintik membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai adalah sebanyak 4 biji.

Pengekalan[sunting | sunting sumber]

Burung Kedidi Kaki Hijau Berbintik merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Senarai burung Burung merpati
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z