Burung Murai Kampung

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Murai Kampung
Murai jantan
Burung betina di Thailand
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
C. saularis
Nama binomial
Copsychus saularis
(Linnaeus, 1758)

Burung Murai Kampung (bahasa Inggeris: "Magpie Robin") merupakan salah satu daripada haiwan terlindung yang terdapat di Malaysia. Pemburuannya memerlukan lesen pemburuan. Nama sainsnya ialah Copsychus saulari.[2]. Murai Kampung ialah burung passerine kecil yang dahulunya dikelaskan sebagai ahli Thrush keluarga Turdidae, tetapi kini dianggap sebagai penangkap lalat Dunia Lama ("Old World flycatcher"). Ia merupakan burung menonjol dengan warna hitam putih dengan ekor yang menegak ketika ia mencari makan di tanah atau bertenggek dengan jelas. Taburan di kebanyakan benua India dan sebahagia Asia Tenggara, ia merupakan burung biasa di taman bandar dan juga di hutan. Ia dikenali bagi nyanyiannya dan pernah popular sebagai burung berlagu.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Burung Murai Kampung ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung Murai Kampung mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Murai Kampung terdiri daripada empat kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebagai burung, Burung Murai Kampung membiak dengan cara bertelur.Sarangnya biasanya boleh ditemui di ranting-ranting pokok yang sederhana tinggi. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya. Dimasa ini juga, Burung Murai Kampung boleh dibiakan di dalam kurungan yang sesuai keluasannya agar Burung Murai Kampung boleh berasa selamat untuk membiak.

Burung Murai Kampung Malaysia.


Habitat[sunting | sunting sumber]

Kawasan persisir bandar atau pekan, hutan muda dan hutan tebal.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Copsychus saularis". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2004. 2004. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help)
  2. ^ A Field Guide to the Birds of Peninsular Malaysia and Singapore, By Allen Jeyarajasingam

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Senarai burung Burung merpati
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z