Pacat Belang Jawa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Burung Pacat Ekor Biru)

Pacat Belang Jawa
Jantan di Jawa Timur, Indonesia
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Passeriformes
Keluarga: Pittidae
Genus: Hydrornis
Spesies:
H. guajanus
Nama binomial
Hydrornis guajanus
Sinonim
  • Pitta guajana


Pacat Belang Jawa atau Burung Pacat Berjalur[2] (Hydrornis guajanus) atau dalam bahasa Inggerisnya "Banded Pitta" ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Brunei, Indonesia, Malaysia, dan Thailand. Nama saintifik lainnya adalah Pitta guajana. [3]

Pacat Belang Jawa merupakan spesies burung dalam keluarga Pittidae. Habitat semulajadinya adalah subtropika dan hutan tropika tanah rendah lembab atau hutan montane tropika lembab.


Taburan[sunting | sunting sumber]

Pacat Belang Jawa boleh didapati di Brunei, Indonesia, Malaysia, dan Thailand.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Pacat Belang Jawa adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas Burung. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : .Pacat Belang Jawa adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Pacat Belang Jawa terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikle.

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebagai burung, Pacat Belang Jawa membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Pengekalan di Malaysia[sunting | sunting sumber]

Pacat Belang Jawa merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.[perlu rujukan]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ BirdLife International (2012). "Hydrornis guajanus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2012. Dicapai pada 26 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ https://avibase.bsc-eoc.org/species.jsp?avibaseid=FA65A7F3DA369160
  3. ^ ENAKMEN-ENAKMEN YANG BERKAITAN DENGAN PEMULIHARAAN DI SABAH, 1) Enakmen Pemeliharaan Hidupan Liar 1997[pautan mati kekal]