Punai lengguak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Burung Punai Lengguak)
Punai lengguak
frames
Pengelasan saintifik


Burung Punai Lengguak merupakan salah satu daripada haiwan terlindung di Malaysia. Pemburuannya memerlukan lesen pemburuan. Nama sainsnya Treron curvirostra.

Burung Punai Lengguak terdapat di Bangladesh, Bhutan, Brunei, Kemboja, China, Hong Kong, India, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Nepal, Filipina, Singapura, Thailand, dan Vietnam. Habitat semulajadinya adalah hutan tanah rendah tropika atau separa tropika dan hutan paya tropika dan separa tropika.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Burung Punai Lengguak ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung Punai Lengguak mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Punai Lengguak terdiri daripada empat kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebagai burung, Burung Punai Lengguak membiak dengan cara bertelur antara bulan Januari hingga September. Biasanya ia menghasilkan dua biji telur yang mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya di atas pokok antara 5 - 10 meter .

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Senarai burung Burung merpati
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z