Burung raja udang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Burung pekaka)

Burung raja udang
Pekaka cicit
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Suborder:
Alcedines
Keluarga:
Alcedinidae

Subkeluarga
Taburan burung raja udang seluruh dunia

Burung raja udang, pekaka atau pekakak ialah sejenis burung berbulu pelepah berwarna-warni dalam keluarga Alcedinidae. Kebanyakan spesies ini ditemukan di kawasan tropika Afrika, Asia dan Oceania tetapi juga dapat dilihat di Eropah. Burung-burung ini dapat ditemukan di hutan tebal berdekatan tasik tenang dan sungai kecil.

Penamaan[sunting | sunting sumber]

Nama burung raja udang (Jawi: بوروڠ راج اودڠ) datang daripada penangkapan udang sebagai sumber makanan utama.[1]

Perkataan pekaka (Jawi: ڤکاک) dan pekakak (Jawi: ڤکاکق) datang daripada bunyi dihasilkan burung ini.[2]

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Tubuh burung raja udang diselubungi bulu pelepah yang terang berwarna hijau dan biru. Warna-warni ini disebabkan struktur bulu-bulu ini yang menyerakkan cahaya biru (kesan Tyndall).[3] Tidak ada perbezaan terang antara jantan dan betina kebanyakan spesies, perbezaan yang ada hanya kurang daripada 10%.[4]

Paruh burung ini berbentuk seperti pisau. Spesies yang memburu ikan mempunyai paruh lebih panjang daripada spesies yang memburu mangsa di darat. Paruh burung raja udang tidak bergigi.

Tabiat[sunting | sunting sumber]

Makanan[sunting | sunting sumber]

Banyak spesies burung ini menangkap dan memakan ikan; tetapi ada juga spesies yang memburu jenis kerang, serangga, katak yang bersaiz kecil dan amfibia lain, reptilia (termasuk ular) bahkan juga burung dan mamalia.

Spesies yang mempunyai taburan besar seluruh dunia akan mempunyai kelompok dengan pemakanan yang berbeza.

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Telur burung-burung ini putih dan bercengkerang keras. Bilangan telur dalam sangkak dihasilkan bergantung kepada spesies, ada spesies yang paling kecil dan yang paling besar bertelur 2 biji sekaligus manakala ada spesies yang bertelur 10 biji sekaligus; purata telur yang ada dihasilkan ialah 3–6 biji.

Kedua-dua burung jantan dan betina mengeramkan telur. Anak-anak yang menetas dari telur duduk dengan induk selama 3–4 bulan.[4]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Wilkinson, Richard James (1932). "udang". A Malay-English dictionary (romanised). II. Mytilini, Yunani: Salavopoulos & Kinderlis. m/s. 625 – melalui TROVE, Perpustakaan Negara Australia.
  2. ^ Wilkinson, Richard James (1932). "pĕkakak". A Malay-English dictionary (romanised). II. Mytilini, Yunani: Salavopoulos & Kinderlis. m/s. 228 – melalui TROVE, Perpustakaan Negara Australia.
  3. ^ Bancroft, Wilder; Chamot, Emile M.; Merritt, Ernest; Mason, Clyde W. (1923). "Blue feathers" (PDF). The Auk. 40 (2): 275–300. doi:10.2307/4073818. JSTOR 4073818. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 12 July 2015. Dicapai pada 3 March 2013.
  4. ^ a b Woodall, Peter (2001). "Family Alcedinidae (Kingfishers)". Dalam del Hoyo, Josep; Elliott, Andrew; Sargatal, Jordi (penyunting). Handbook of the Birds of the World. 6, Mousebirds to Hornbills. Barcelona: Lynx Edicions. m/s. 103–187. ISBN 978-84-87334-30-6.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]