CJ E&M Film Business Division

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari CJ Entertainment)
CJ Entertainment
Jenis/bentuk sahPembahagaian
IndustriFilem
Ditubuhkan1995
PengasasKumpulan CJ
Ibu pejabatSeoul, Korea Selatan
KeluaranWayang gambar
Perkhidmatan
Hasil AS$ 1.64 bilion (2013)[1]
Pendapatan kendalian AS$ 47 juta (2013)[1]
Pendapatan bersih AS$ 5 juta (2013)[1]
Jumlah aset AS$ 2.12 bilion (2013)[1]
Jumlah ekuiti AS$ 1.22 bilion (2013)[1]
Bilangan kakitangan2,233
Syarikat induk
Anak syarikatCinema Service
Filament Pictures
Tapak webwww.cjent.co.kr Sunting ini di Wikidata
IMDB: co0043365 Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

CJ Entertainment (Hangul: CJ 엔터테인먼트), ialah sebuah syarikat penerbitan dan pengedaran filem Korea Selatan di bawah CJ E&M. Syarikat itu beroperasi sebagai syarikat penerbitan filem, rumah penerbitan filem, pelaburan dan pameran.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada awal tahun 1995, Cheil Jedang melabur dalam syarikat perfileman DreamWorks SKG, dan pada bulan Jun tahun yang sama, Cheil Jedang menubuhkan bahagian hiburannya sendiri. Gelaran bahagian itu ditukar kepada CJ Entertainment menjelang September tahun depan, pada masa untuk kesepakatan pengedaran filem pertama mereka dengan filem Secrets and Lies. Untuk membantu kedudukan mereka dalam industri pengedaran filem CJ Entertainment membina pelbagai jenis pawagam pertama Korea dengan yang pertama, CGV Gangbyeon 11, yang dibuka pada April 1998.

Kepentingan CJ Entertainment dalam industri filem Korea berkembang pada tahun 1997-1998 apabila negara itu terperangkap dalam gelombang krisis kewangan Asia. Banyak syarikat filem yang lebih kecil terpaksa diutup, memberi laluan untuk CJ Entertainment memanfaatkan populariti pawagam Korea yang dibawa oleh kejayaan Shiri pada tahun 1999.

Kejayaan filem mereka sendiri, terutamanya Joint Security Area yang memecahkan rekod pecah panggung Korea yang sebelumnya ditetapkan oleh Shiri, membantu syarikat itu berkembang menjadi salah satu daripada dua syarikat filem terbesar di negara ini bersama dengan Cinema Service milik Kang Woo-suk. Baru-baru ini CJ Entertainment telah berkembang menjadi bidang hiburan lain, termasuk perniagaan Internet dan TV kabel.

Dari tahun 2007 dan seterusnya, CJ Entertainment merupakan pengedar Korea untuk filem-filem oleh Paramount Pictures, termasuk filem-filem oleh DreamWorks yang dibeli oleh Paramount, kerana Universal Pictures telah mengambil alih cabang usaha sama Korea dengan Paramount, United International Pictures. CJ telah mengedarkan filem DreamWorks selama hampir sedekad akibat daripada pelaburan di studio. Ia memegang bahagian pasaran tertinggi di kalangan pengedar pada 27.8 peratus.[2]

Pada tahun 2010, CJ Entertainment digabungkan dengan CJ Media, M-net Media, On Media dan CJ Internet untuk membentuk anak syarikat hiburan & media CJ E&M, dari Kumpulan CJ.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e "Cj E&M Corp (130960:Korea Exchange - KOSDAQ)". businessweek.com. Dicapai pada 2014-04-25.
  2. ^ Park, Soo-mee (20 January 2011). "Korean Box Office Cracks $1 Billion in 2010: Admissions were down almost 10 percent despite a 6.5 percent rise in revenue". Hollywood Reporter. Dicapai pada 2011-10-14.
  3. ^ Kim, So-hyun (4 March 2013). "CJ rises as beacon of Korean food, shopping, pop culture". Korea Herald. Dicapai pada 4 March 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]