CU (kedai)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
CU
Korea: 씨유 (편의점)
Nama asli
Hangul씨유
Perumian SemakanShiyu
McCune–ReischauerShiyu
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
Didagangkan sebagaiKRX: 027410
IndustriKedai serbaneka
Ditubuhkan1990 (sebagai Bogwang FamilyMart)
2012 (sebagai CVS for You)
2017 (sebagai CU)
Ibu pejabatKorea Selatan Korea Selatan
Bilangan lokasi13820[1]
(setakat November 2019)
14923[2]
(setakat November 2021)
Kawasan perkhidmatan
PemilikBGF Retail
Syarikat indukBogwang Group
FamilyMart (dahulu)
Tapak webBGF-CU.com
Facebook: CU.BGFretail.cvs Twitter: BGFretail Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

CU (Bahasa Korea: 씨유) (KRX: 027410) adalah rangkaian kedai serbaneka Korea Selatan yang dikendali dan dimiliki oleh BGF Retail. Ia dibentuk setelah penamatan lesen francais FamilyMart di Korea Selatan.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Bogwang FamilyMart menukar namanya menjadi BGF Retail pada tahun 2012 untuk melancarkan jenama kedai serbaneka sendiri, CU. Motif langkah ini adalah mendirikan kedai serbaneka gaya Korea untuk para pelanggan. CU bermaksud "CVS for U." Sejak tahun 1990, FamilyMart telah menguasai pasar serbaneka Korea Selatan selama 22 tahun. Bogwang Group dan FamilyMart menandatangani kontrak yang menyatakan bahawa pada tahun 2014, FamilyMart perlu keluar sepenuhnya dari pasaran Korea Selatan dan tidak melancarkan semula francais FamilyMart di Korea Selatan dan Korea Utara sehingga 2016. Namun, setelah keluarnya FamilyMart pada tahun 2014, jenama itu belum dilancarkan semula di semenanjung Korea. Pada bulan April 2019, CU telah memulakan perkhidmatan penghantaran, dan memperbesar perkhidmatan tersebut ke 1000 kedai pada bulan Mei.[5]

Status[sunting | sunting sumber]

pada tahun 2012 bulan Ogos Ia adalah jenama Kedai serbaneka yang baru dilancarkan. CU ialah sebuah kedai serbaneka konsep baharu yang secara saintifik menganalisis ciri-ciri pengguna domestik dan lokasi setiap kedai untuk membantu kemudahan dalam kehidupan (Kemudahan) bahasa Inggeris: Convenience dan menyediakan produk, perkhidmatan, kemudahan operasi, dan keuntungan terbaik kepada pelanggan dan francaisi Ia adalah nama yang menggabungkan huruf pertama perkataan Inggeris ini dengan makna mewujudkan tempat perlindungan dalam kehidupan yang menghargai (Anda). Pada masa ini Korea menyediakan pelbagai produk dan perkhidmatan kepada pelanggan berdasarkan rangkaian francais terbesar.[6]

pada hari-hari awal 'FamilyMart' Namun, setelah disenaraikan, nama BGF Retail telah digunakan di Korea kecuali FamilyMart.

Hubungan dengan FamilyMart[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1990, FamilyMart secara rasmi melancarkan kedai pertama mereka di Korea Selatan, memasuki pasaran. Bogwang FamilyMart Corporation harus memberikan royalti jenama FamilyMart yang bermaksud bahawa secara teknikal sebahagian besar wang yang dihasilkan FamilyMart di Korea Selatan akan hantar ke Jepun. FamilyMart menggunakan banyak royalti mereka dari Korea Selatan untuk Pergerakan Kepulauan Takeshima yang merupakan gerakan yang berada di pihak Jepun dalam pert ikaian Batuan Liancourt.

Oleh itu pada tahun 2012, jenama CU dilancarkan dan selama kira-kira dua tahun, BGF Retail menukar tanda kedai dari FamilyMart menjadi CU. Walau bagaimanapun, sebilangan pengurus kedai enggan menukar tanda kedai kerana tidak mahu "memulakan semula" dengan jenama yang hampir tidak dikenali dan mahu menyimpan tanda FamilyMart. Namun, BGF Retail akhirnya mengubah semua tanda dengan paksa, tetapi kemudian menambahkan "dengan FamilyMart" pada tanda untuk menghilangkan kebingungan pelanggan. Walau bagaimanapun, kedai CU mendapat keuntungan yang lebih sedikit kerana hakikatnya banyak orang tidak terbiasa dengan jenama tersebut. Bagaimanapun mereka mula menjana keuntungan dan pada tahun 2016, CU sama popularnya dengan FamilyMart. [7]

Pada masa ini, FamilyMart tidak mempunyai kawalan ke atas CU. Pelekat "dengan FamilyMart" yang tertera di papan tanda dikeluarkan, dan FamilyMart telah hilang sepenuhnya dari pasaran Korea Selatan. Walau bagaimanapun, semasa pertandingan bola sepak AFC (Asian Football Confederation), FamilyMart masih diiklankan walaupun perlawanan itu di Korea Selatan. Ini kerana FamilyMart adalah rakan kongsi AFC, dan tidak ada kaitan dengan bekas versi Korea Bogwang FamilyMart.

bilangan kedai[sunting | sunting sumber]

setakat pada tarikh 1 November 2020 [8]

Korea Selatan Korea Selatan[sunting | sunting sumber]

iklan[sunting | sunting sumber]

pada Tarikh 14 Mac 2017 Terdapat pendapat bahawa peti makan CU kedai serbaneka menetapkan peranan gender yang terdistorsi. "Makan Siang Dikemas oleh My Girlfriend" adalah lauk bulgogi babi, sosej, serbuk roti, babi manis dan masam, dihiasi dengan nugget berbentuk hati pada nasi putih. "Makan tengahari ibu" ialah lauk tumis ikan bilis kacang sauda, ​​tumis labu, bulgogi dan gulung telur serta rumpai laut. Pengguna menimbulkan kecurigaan mengenai diskriminasi gender dan peranan imobilisasi gender. Profesor Lee In-sook, seorang profesor kajian wanita, berkata,
> "Oleh kerana wanita juga banyak bekerja, sudah tiba masanya mereka harus makan siang sendiri dan memasak bersama".
> "Saya bimbang kotak makan ini akan memperbaiki peranan gender seolah-olah seorang wanita selalu membuat kerja rumah dan memasak".

BGF Retail berkata,
> "Adakah terdapat kontroversi sekarang? Apa gunanya kontroversi. Secara amnya, ada gambaran yang terlintas di fikiran ibu atau teman wanita".
> "Saya bahkan tidak menganggapnya. Saya rasa ia agak sukar untuk melihat keadaan. Sudah tentu, tiada rancangan susulan".
[9]

Operasi asing[sunting | sunting sumber]

Iran Iran[sunting | sunting sumber]

CU melancarkan kedai asing pertamanya pada November 2018, di Tehran, Iran. Namun, kedai itu tidak beroperasi sampai sebulan dan terpaksa ditutup kerana sekatan AS terhadap Iran.

Mongolia Mongolia[sunting | sunting sumber]

Versi 1
CU membuka 60 kedai di Ulaanbaatar, Mongolia. CU melancarkan kedai asing pertamanya pada bulan November 2018, Kedai-kedai ini beroperasi sepenuhnya dan BGF Retail mengatakan bahawa mereka akan memberi tumpuan kepada pasaran Mongolia untuk sementara waktu.

Versi 2
CU telah membuka 110 kedai di Ulaanbaatar, Mongolia pada Februari 2021. Juga, mereka merancang untuk memperluas jumlah cawangan menjadi 150 hingga 160 pada akhir 2021. CU melancarkan kedai asing pertamanya pada bulan November 2018, Kedai-kedai tersebut beroperasi sepenuhnya dan BGF Retail berkata bahawa mereka akan memberi tumpuan kepada pasaran Mongolia untuk seketika. Akan ada persaingan tidak lama lagi daripada jenama GS 25, namun dengan populariti jenama CU yang semakin meningkat, adalah amat diragui bahawa jenama lain boleh mengalahkan CU dari segi jualan.

Versi 3
CU telah membuka 187 kedai di Ulaanbaatar,Mongolia setakat Feb, 2022. Selain itu, mereka merancang untuk mengembangkan bilangan cawangan kepada daripada 200 kepada 240 menjelang akhir 2022. CU melancarkan asing pertamanya kedai pada November 2018, Kedai-kedai itu beroperasi sepenuhnya dan BGF Retail berkata bahawa mereka akan memberi tumpuan kepada pasaran Mongolia untuk seketika. Pada masa ini terdapat persaingan antara jenama GS25, namun dengan populariti jenama CU yang semakin meningkat, adalah amat diragui bahawa jenama lain boleh mengalahkan CU dari segi jualan.

Malaysia Malaysia[sunting | sunting sumber]

Satu diantara Mart CU di Damansara Utama, Selangor

Versi 1
CU merancang untuk membuka 500 kedai menjelang 2026 dengan kedai pertamanya akan dibuka pada 2021, selepas mencapai kerjasama dengan syarikat kedai serbaneka tempatan myNews Holdings Bhd. Kumpulan itu akan melihat membuka 30 hingga 50 kedai CU terlebih dahulu untuk memantau prestasi mereka . Pada April 2021, CU membuka kedai pertamanya di Centerpoint Bandar Utama.[10][11][12]

Versi 2
CU membuka kedai pertamanya di Malaysia pada 2021, selepas mencapai perkongsian dengan syarikat kedai serbaneka tempatan Mynews.com (myNews) Holdings Bhd. CU merancang untuk membuka 500 kedai di Malaysia menjelang 2026; kumpulan itu pada mulanya akan membuka 30 hingga 50 kedai CU dan menilai prestasi jualan mereka sebelum mengembangkan lagi. Pada April 2021, CU membuka kedai pertamanya di Centerpoint Bandar Utama.[13][14]

perkhidmatan[sunting | sunting sumber]

diskaun[sunting | sunting sumber]

Ia menyediakan perkongsian syarikat telekomunikasi, pengumpulan mata CU, dan perkhidmatan diskaun.[15]

pengambilan kurier[sunting | sunting sumber]

pada tahun 2016 bulan November daripada perdagangan sosial Dengan kerjasama Timon, CU menyediakan perkhidmatan 'kurier pickup'. pada tarikh 1 Mei 2017 daripada Pusat beli-belah dalam talian SK Planet 11hb memutuskan untuk menyediakan perkhidmatan pengambilan kurier 24 jam.[16]

sejarah evolusi Logo Jenama CU[sunting | sunting sumber]

gambar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "2019년 GS25 vs CU…영업이익률도 점포수도 앞질렀다". 12 Februari 2020.
  2. ^ "엇갈리는 편의점 '빅2' 실적...점포수 앞선 CU, 실적도 GS25 추월하나". 11 November 2021.
  3. ^ https://klfoodie.com/cu-convenience-store-klang-valley-new-outlets/
  4. ^ http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20210413000851
  5. ^ 강인선. "CU, 전국 1000여개 점포에서 배달 시작 - 매일경제". mk.co.kr (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2019-05-17.
  6. ^ http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20220112000150
  7. ^ https://koreajoongangdaily.joins.com/2012/06/19/industry/Rebranded-Family-Mart-will-CU-later/2954734.html
  8. ^ https://www.statista.com/statistics/740366/south-korea-number-of-cu/
  9. ^ [1]
  10. ^ "MyNews to operate South Korea's CU stores in Malaysia". The Edge Markets. October 12, 2020.
  11. ^ Lee, Faye (April 1, 2021). "myNEWS Launches The First CU Convenience Store And Expects To Break Even Within 3 Years".
  12. ^ https://www.retailnews.asia/cu-opens-first-store-in-malaysia-in-collaboration-with-mynews/
  13. ^ "MyNews to operate South Korea's CU stores in Malaysia". The Edge Markets. October 12, 2020.
  14. ^ Lee, Faye (April 1, 2021). "myNEWS Launches The First CU Convenience Store And Expects To Break Even Within 3 Years".
  15. ^ "CU 멤버십 서비스 소개". CU 공식홈페이지. Dicapai pada 2020-04-08.
  16. ^ https://cu.bgfretail.com/service/parcel_info.do?category=service&depth3=4
  17. ^ 2018년 1월 1일부터 개업, 리뉴얼지점, 매장 등에 적용됨

Pautan luar[sunting | sunting sumber]