Capai keinginan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jacob melihat tangga membawa ke syurga, tetapi Freud mungkin memanggilnya simbol lingga.[1]

Capai keinginan[2] adalah kepuasan keinginan melalui proses pemikiran luar kawalan. Keinginan untuk memenuhi impian boleh berlaku dalam mimpi atau dalam mimpi buruk, dalam gejala neurosis, atau dalam psikosis halusinasi. Kepuasan ini selalunya tidak langsung dan memerlukan takbir mimpi untuk mengenali.

Sigmund Freud mencipta istilah itu (Wunscherfüllung) pada tahun 1900 dalam teks awal bertajuk The Interpretation of Dreams.

Menurut Freud, capai keinginan akan terjadi apabila keinginan tak sedar ditindas oleh ego dan superego. Penindasan ini sering berpunca dari rasa bersalah dan tabu yang dikenakan oleh masyarakat. Mimpi adalah percubaan tanpa sedar untuk menyelesaikan beberapa konflik yang ditindas.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Schept, Susan (30 May 2007). "Jacob's Dream of a Ladder: Freudian and Jungian Perspectives". Psychological Perspectives. 50 (1): 113–121. doi:10.1080/00332920701319533.
  2. ^ wish fulfillment Definisi: capai keinginanselanjutnya di PRPM
  3. ^ Sigmund, Freud. Die Traumdeutung [The Interpretation of Dreams] (dalam bahasa German). Leipzig, Vienna: Franz Deuticke.CS1 maint: unrecognized language (link)