Tanjung Harapan, Afrika Selatan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Cape of Good Hope)
Peta kedudukan Tanjung Harapan dan Tanjung Agulhas.
Tanjung Harapan; pandangan ke arah barat, dari cerun pantai di atas Titik Tanjung.

Tanjung Harapan (Afrikaans: Kaap die Goeie Hoop, Belanda: Mengenai audio iniKaap de Goede Hoop , Portugis: Cabo da Boa Esperança; juga Tanjung Pengharapan[1]) adalah sebuah tanjung berbatu yang menghadap pesisiran Timur menghadap Lautan Atlantik di Afrika Selatan.

Terdapat salah faham akan kedudukan Tanjung Harapan di hujung paling selatan benua Afrika, di sebabkan dahulu dipercayai ia menjadi titik pemisah antara lautan Atlantik dan Hindi. Secara faktanya, titik paling ke selatan adalah Tanjung Agulhas, kira-kira 150 kilometer (90 batu) ke timur-tenggara. Laut Atlantik dan India bertemu pada titik di mana air panas arus Agulhas bertemu dengan air sejuk arus Benguela dan berpusing semula sendiri – satu titik turun naik di antara Tanjung Agulhas dan Tanjung Titik, kira-kira satu kilometer ke timur Tanjung Harapan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada zaman dahulukala[sunting | sunting sumber]

Tanah di sekitar tanjung didiami orang-orang peribumi "Khoikhoi" yang membuat petempatan sebelum perpindahan orang-orang Bantu ke sini dari seawal alaf pertama sebelum Masihi.

Eudoxos dari Kyzikos, seorang pengemudi diraja Raja Ptolemaios VIII di Mesir dipercayai merupakan orang pertama yang mengenai kebarangkalian berlayar mengelilingi benua Afrika semasa kembali pulang dari kelananya di tanah India: angin kuat dari Teluk Aden membawanya jauh ke pesisiran timur benua Afrika di mana beliau menemukan suatu bangkai kapal aneh, apa yang diceritakan dari penduduk setempat dan rupa bentuk kapal tersebut membuat beliau menyimpulkan bahawa kapal ini datang dari Gades (kini Cádiz di Sepanyol).[2] Maka, beliau pun cuba mengulangi apa yang diusahakan pelayaran kapal ini: beliau cuba bertolak dari Gades menuju selatan pesisiran barat benua Afrika, walau bagaimanapun kesukaran persekitaran memaksanya patah balik ke Eropah.[2] Beliau membuat percubaan sekali lagi namun nasibnya tidak diketahui, namun ia dapat disimpulkan bahawa beliau terkorban dalam pelayaran ini sama ada dalam perjalanan pergi mahupun kembali dari titik itu (sepertimana yang difikirkan Plinius yang Tua).[3]

Pada Zaman Penjelajahan[sunting | sunting sumber]

Penemuan Amerika, dan bahawa suatu bahagian ke Hindia Timur oleh Tanjung Harapan, adalah dua peristiwa terbesar dan terpenting yang tercatat dalam sejarah umat manusia. - Adam Smith (1776), Wealth of Nations[4]

Penjelajah Eropah pertama yang mengelilingi Tanjung Harapan adalah Bartolomeu Dias, seorang penjelajah Portugis. Beliau berlabuh di Tanjung Harapan pada Mac 1488. Pada mulanya, beliau memanggil tempat ini Tanjung Ribut Taufan (Cabo das Tormentas)[5] tetapi kemudiannya ia dinamakan semula Raja João II sebagai Tanjung Harapan (Cabo da Boa Esperança) sebab ia menandakan terbukanya jalan laut ke dunia Timur. apabila orang Belanda mula-mula menetap di sana pada 1652. Kaum Khoikhoi sebelum.Mereka dipanggil Hottentot oleh Belanda, satu istilah yang kini telah datang untuk dianggap sebagai penindasannya.

pentadbir penjajah Belanda Jan van Riebeeck menubuhkan kem pembekalan semula untuk Syarikat Hindia Timur Belanda kira-kira 50 km ke utara tanjung dalam "Table Bay" pada 6 April 1652 dan ini akhirnya berkembang menjadi Cape Town. Bekalan makanan segar adalah penting dalam perjalanan panjang di seluruh Afrika dan Cape Town dikenali sebagai "The Tavern of the Seas".

Pada 31 Dis 1687 komuniti Huguenot tiba di Cape dari Belanda. Mereka telah melarikan diri ke Belanda dari Perancis untuk melarikan diri penganiayaan agama di sana; contoh-contoh ini adalah Pierre Joubert yang datang dari La Motte-d'Aigues atas sebab-sebab agama. Syarikat Hindia Timur Belanda memerlukan petani mahir di Tanjung Harapan dan Kerajaan Belanda menyaksikan peluang untuk golongan Huguenot di Cape dan menghantar mereka ke atas. Tanah jajahan secara beransur-ansur meningkat lebih 150 tahun akan datang sehingga ia menjangkau selama beratus-ratus kilometer ke utara dan timur.

Apabila Republik Belanda ditakluk oleh Perancis pada tahun 1795 semasa Perang Napoleon, selepas menjadi orang suruhan dan musuh mereka daripada British, United Kingdom menyerang dan menduduki Jajahan Tanjung pada tahun sama, kawalan melepaskan wilayah pada tahun 1803, hanya untuk kembali dan menginap semula Cape pada 19 Januari 1806. Wilayah yang diserahkan kepada British dalam Perjanjian Inggeris-Belanda 1814 dan selepas itu telah ditadbir sebagai Cape Colony. Ia kekal sebagai tanah jajahan British sehingga dimasukkan ke dalam Kesatuan bebas di Afrika Selatan pada tahun 1910 (kini dikenali sebagai Republik Afrika Selatan).

Kerajaan Portugis mendirikan dua petunjuk pelayaran, Salib Dias dan Salib Da Gama, untuk memperingati kedua-dua Vasco da Gama dan Bartolomeu Dias sebagai peneroka yang seperti yang dinyatakan adalah peneroka pertama sampai ke tanjung. Apabila berbaris, melintasi titik untuk Whittle Rock (34 ° 14.8 'S 18 ° 33.6' E), yang besar, Bahaya bagi kapal kerana ia akan tenggelam di Teluk False. Dua api isyarat lain di Bandar Simon menyediakan persimpangan.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Tanjung Harapan adalah hujung paling selatan dari Cape Peninsula, sekitar 2.3 kilometer (1.4 mi) di sebelah barat dan agak selatan dari Cape Point pada sudut arah tenggara. Cape Town berada sekitar 50 kilometer sebelah utara Tanjung ini, di Table Bay di hujung utara Peninsula. Peninsula membentuk batas barat False Bay. Secara geologis, bebatuan ditemukan di dua tanjung, dan memang di sebagian besar semenanjung, merupakan bahagian dari Cape Supergroup, dan terbentuk dari jenis batu pasir yang sama dengan Table Mountain sendiri. Baik Tanjung Harapan dan Cape Point menawarkan pemandangan menakjubkan; seluruh bahagian selatan Cape Peninsula adalah taman nasional yang liar, kasar, indah dan umumnya belum terjamah.

Istilah the Cape juga telah digunakan dalam pengertian yang lebih luas, untuk menunjukkan wilayah jajahan Eropah yang berpusat di Cape Town, dan kemudian Provinsi di Afrika. Sejak tahun 1994, telah dipecah menjadi tiga provinsi yang lebih kecil: Western Cape, Eastern Cape dan Northern Cape; bahagian dari provinsi ini juga diserap ke North West.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ atlas bahasa Melayu yang pernah menggunakan nama ini:
  2. ^ a b Tozer, Henry F. (1997). History of Ancient Geography. Biblo & Tannen. m/s. 189–190. ISBN 0-8196-0138-1.; online at Google Books
  3. ^ Tozer, Henry F. (1997). History of Ancient Geography. Biblo & Tannen. m/s. xxiii. ISBN 0-8196-0138-1.; online at Google Books
  4. ^ Smith, Adam (1776), Wealth of Naitons Diarkibkan 2013-10-20 di Wayback Machine, Penn State Electronic Classics edition, republished 2005, p.508
  5. ^ Sarah Mytton Maury (1848). Englishwoman In America. m/s. 33.

Koordinat: 34°21′29″S 018°28′19″E / 34.35806°S 18.47194°E / -34.35806; 18.47194