Cappella Palatina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fatimid gerbang dan mozek Byzantine saling melengkapi dalam Gereja Kecil Palatine.

Gereja Kecil Palatine (Itali: Cappella Palatina) ialah gereja kecil diraja Norman Palace di Palermo, Sicilia. Bangunan ini adalah gabungan gaya seni bina Byzantine, Norman dan Fatimid, yang menunjukkan keadaan trikultur Sicilia pada abad ke-12 selepas Roger I dan Robert Guiscard menakluki pulau itu.

Juga disebut sebagai Gereja Istana atau Gereja Kecil Istana,[1] ia telah ditugaskan oleh Roger II dari Sicilia pada tahun 1132 untuk dibina di atas sebuah gereja besar yang lebih lama (kini kubur) dibina sekitar 1080. Ia mengambil masa lapan tahun untuk dibina, menerima piagam diraja pada tahun yang sama, dengan mozek hanya siap sebahagiannya pada tahun 1143.[1] Tempat kudus, yang didedikasikan untuk Saint Peter, mengingatkan kepada basilika berkubah. Ia mempunyai tiga apsis, seperti biasa dalam seni bina Byzantine, dengan enam gerbang runcing (tiga pada setiap sisi nave tengah) terletak pada tiang klasik kitar semula. Siling muqarnas bahagian tengah dan bentuk rectilinear kapel menunjukkan pengaruh Fatimiyah dalam pembinaan bangunan.

Mozek[sunting | sunting sumber]

Mozek di Kapel Palatine

mosaik Kapel Palatine mempunyai keanggunan yang tiada tandingan kerana membimbangkan perkadaran yang memanjang dan tirai figura yang mengalir. Mereka juga terkenal dengan modulasi halus warna dan pencahayaan. Yang tertua mungkin yang menutupi siling, dram, dan kubah. Mozek transept yang berkilauan, mungkin berasal dari tahun 1140-an dan dikaitkan dengan artis Byzantine, dengan pemandangan bergambar, di sepanjang dinding utara, St. John di padang pasir dan landskap Agnus Dei. [2] Di bawah ini adalah lima orang kudus, bapa-bapa gereja Yunani, St. Gregory of Nissa, St. Gregory the Theologian, St. Basil, St. John Chrysostom dan St. Nicholas .[2] Tiga tokoh utama, St. Gregory, St. Basil, dan St. John Chrysostom, ialah Tiga Bapa Gereja Ortodoks Agung yang disebut sebagai Tiga Hierarki, yang berasal dari lima puluh tahun sebelumnya.[2] Every composition is set within an ornamental frame, not dissimilar to that used in contemporaneous mosaic icons.

Roger II dari Sicilia digambarkan pada siling muqarnas dalam gaya Arab

Selebihnya mozek, bertarikh 1160-an atau 1170-an, dilaksanakan dengan cara yang lebih kasar dan mempunyai prasasti Latin (bukan Yunani). Mungkin karya pengrajin tempatan, karya ini lebih berbentuk naratif dan ilustrasi daripada transendental. Beberapa mozek mempunyai watak sekular dan mewakili oriental flora dan fauna. Ini mungkin satu-satunya laluan besar mozek Byzantine sekular yang masih wujud pada hari ini.

Siling Muqarnas[sunting | sunting sumber]

Struktur ini dipengaruhi oleh gaya seni Fatimiyah, dengan siling nave mengambil daripada seni Fatimiyyah melalui penggunaan muqarnas.[3] Nave adalah serupa dengan dewan resepsi Islam dengan kehadiran siling dan gerbang berkubah muqarnas di sepanjang tiang.[4] Terdapat juga petunjuk Kufic dalam Cappella Palatina, namun ini sangat diperdebatkan. oleh ulama kerana prasasti tersebut telah dihapuskan kemudian.[5] Diperkirakan kemungkinan prasasti Kufic ini dimaksudkan untuk struktur kerana kehadiran prasasti Kufic dalam struktur lain yang dibina untuk atau oleh Raja Roger II.[6] Cappella Palatina ialah juga dipengaruhi oleh gaya Islam yang mempunyai corak rectilinear, tidak biasa kepada seni Eropah pada masa itu.[7]

Beratus-ratus aspek siling Muqarnas telah dicat, terutamanya dengan banyak reka bentuk tumbuh-tumbuhan dan zoomorphic hiasan semata-mata tetapi juga dengan adegan kehidupan seharian dan banyak subjek yang masih belum dijelaskan. Dipengaruhi secara gaya oleh Seni Fatimid Mesir, lukisan ini adalah inovatif dalam representasi tokoh dan haiwan yang lebih spatial.

Kebanyakan muqarna diperbuat daripada stuko atau batu tetapi muqarna di Cappella Palatina dibentuk dan diukir dengan kayu.[8] Terdapat panel berbentuk gerbang sebagai binaan utama dan panel tersembunyi yang membantu pusat pemotongan kayu untuk peti besi kecil di muqarnas.[8] Muqarnas mempunyai 5 peringkat mendatar yang membolehkan peralihan yang lancar dari siling ke dinding nave.[9] Siling disokong oleh acuan kayu cavetto mendatar yang menyentuh bahagian atas tingkap.[9] Terdapat 8 titik bintang di siling nave yang dicipta dengan lapisan dua segi empat sama pada sudut 45 darjah.[9] Siling muqarnas dibina kemungkinan besar selepas mozek nave yang ditempah oleh William I.[10]

Perincian siling Muqarnas di bahagian tengah

Gereja kecil[sunting | sunting sumber]

Cappella Palatina di Palermo Sicilias

Kapel menggabungkan pelbagai gaya secara harmoni: seni bina Norman dan hiasan pintu, gerbang Arab dan reka bentuk siling serta skrip yang menghiasi bumbung, kubah dan mozek Byzantine. Sebagai contoh, gugusan empat bintang bucu lapan, tipikal untuk reka bentuk Muslim, disusun di siling supaya membentuk salib Kristian.

Cappella Palatina dibina di sepanjang paksi timur-barat.[11] On the west side resides the throne platform[12] dan di sebelah timur ialah tempat perlindungan[12] dengan nave menghubungkan kedua-dua belah ini, dengan kubah di atas setiap sisi.[12][13] Di sepanjang dinding utara tempat kudus adalah balkoni diraja dan kapel utara, di mana Raja akan menonton dan mendengar liturgi pada hari perayaan istimewa.[14][15] Di sepanjang nave terdapat dua baris tiang, dengan tingkap di antara setiap tiang.[16][17] Kapel itu dihiasi dengan emas, mutiara, porfiri, sutera dan marmar.[18]

Kapel itu telah dianggap sebagai kesatuan tempat perlindungan gereja Byzantine dan nave basilika Barat.[19] Tempat perlindungan, adalah bersifat artistik "Timur", manakala bahagian tengah mencerminkan pengaruh "Barat".[19]

Nave[sunting | sunting sumber]

Nave, yang dibina di bawah Roger II, tidak mengandungi sebarang imej Kristian.[20] Ini telah ditambah kemudian oleh pengganti Roger II, William I dan William II.[20] Siling nave terdiri daripada prasasti Arab, Yunani dan Latin.[20]

Bingkai untuk takhta diraja terletak pada dinding barat nave. Terdapat enam anak tangga menuju ke tempat takhta itu, bersama-sama dengan dua singa heraldik dalam dua bulatan pada spandrel di atas gable rangka takhta.

Sebahagian daripada nave Cappella Palatina

Nave mempunyai bentuk hiasan yang berbeza dari utara dan selatan ke timur dan barat. Talian yang rumit dari acuan siling menggariskan gerbang nave di utara dan Selatan. Garis besar ini disertakan dengan medallion bujur dan cartouch. Di Timur dan Barat, hiasan serupa dengan siling muqarnas tetapi tiada sedikit acuan untuk sempadan siling.[21]

Tempat perlindungan[sunting | sunting sumber]

Mozek Christ Pantocrator

Sebagai ekspresi budaya Norman, St. Dionysius dan St. Martin diwakili di tempat perlindungan.[22] Mozek adalah budaya Byzantine dalam komposisi dan subjeknya.[23] Puncak kubah terdiri daripada Pantokrator, dengan barisan malaikat, nabi, penginjil dan orang-orang kudus.[23] Motif Byzantine berakhir secara tiba-tiba dengan pemandangan dari kehidupan Kristus di sepanjang dinding selatan lengan transept selatan, manakala dinding utara terdiri daripada orang kudus pahlawan.[23]

Analisis[sunting | sunting sumber]

Slobodan Ćurčić menganggap Palatine Cappella mencerminkan seni Byzantine Pertengahan.[21] Menggambarkan genius seni bina dan seni untuk menyandingkan budaya "periuk lebur" Sicilia.

Menurut ahli sejarah Eropah, Roger II membuat keputusan untuk menjadikan ruang takhta dan kapel sama di bahagian utama Cappella Palatina untuk menghantar mesej kepada Paus dan pemerintah Eropah yang lain bahawa dia akan tinggal di Sicilia dan di sana. tiada apa yang boleh mereka lakukan mengenainya.

Imej siling Muqarnas


Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Ćurčić 1987, m/s. 125.
  2. ^ a b c Ćurčić 1987, m/s. 139.
  3. ^ Tronzo 1997a, m/s. 10.
  4. ^ Tronzo 1997a, m/s. 143.
  5. ^ Tronzo 1997a, m/s. 45–46.
  6. ^ Tronzo 1997a, m/s. 144.
  7. ^ Tronzo 1997a, m/s. 35.
  8. ^ a b Agnello, Fabrizio (2011). The Painted Ceiling Of The Nave Of The Cappella Palatina In Palermo: An Essay On Its Geometric And Constructive Features. Muqarnas Online, vol. 27, no. 1. m/s. 407. ISBN 9789004191105.
  9. ^ a b c Agnello, Fabrizio (2011). The Painted Ceiling Of The Nave Of The Cappella Palatina In Palermo: An Essay On Its Geometric And Constructive Features. Muqarnas Online, vol. 27, no. 1. m/s. 414. ISBN 9789004191105.
  10. ^ Grube, Ernst J.; Johns, Jeremy (2005). The Painted Ceilings of the Cappella Palatina. Bruschettini Foundation for Islamic and Asian Art. m/s. 7. ISBN 9781872843810.
  11. ^ Britt, Karen C. (2007). "Roger II of Sicily: Rex, Basileus, and Khalif? Identity, Politics, and Propaganda in the Cappella Palatina". Mediterranean Studies. 16: 21–45. ISSN 1074-164X. JSTOR 41167003.
  12. ^ a b c Booms, Dirk (2016). Sicily: Culture and Conquest. New York. m/s. 178–200.
  13. ^ Britt, Karen C. (2007). "Roger II of Sicily: Rex, Basileus, and Khalif? Identity, Politics, and Propaganda in the Cappella Palatina". Mediterranean Studies. 16: 21–45. ISSN 1074-164X. JSTOR 41167003.
  14. ^ Booms, Dirk (2016). Sicily: Culture and Conquest. New York. m/s. 178–200.
  15. ^ Britt, Karen C. (2007). "Roger II of Sicily: Rex, Basileus, and Khalif? Identity, Politics, and Propaganda in the Cappella Palatina". Mediterranean Studies. 16: 21–45. ISSN 1074-164X. JSTOR 41167003.
  16. ^ Booms, Dirk (2016). Sicily: Culture and Conquest. New York. m/s. 178–200.
  17. ^ Britt, Karen C. (2007). "Roger II of Sicily: Rex, Basileus, and Khalif? Identity, Politics, and Propaganda in the Cappella Palatina". Mediterranean Studies. 16: 21–45. ISSN 1074-164X. JSTOR 41167003.
  18. ^ Johns, Jeremy (Summer 2016). "Diversity by Design: The art of Norman Sicily is celebrated for its juxtaposition of Islamic, Byzantine, and Romanesque elements - a remarkable feat of cultural engineering that was a deliberate display of power by the island's ruler". Apollo Magazine LTD.: 80–85 – melalui JSTOR.
  19. ^ a b Tronzo 1997a, m/s. 19.
  20. ^ a b c Tronzo 1997b, m/s. 110.
  21. ^ a b Ćurčić 1987, m/s. 142.
  22. ^ Tronzo 1997a, m/s. 107.
  23. ^ a b c Tronzo 1997a, m/s. 20.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Agnello, Fabrizio. “The Painted Ceiling Of The Nave Of The Cappella Palatina In Palermo: An Essay On Its Geometric And Constructive Features.” Muqarnas Online, vol. 27, no. 1, 2011, pp. 407–447., doi:10.1163/22118993-90000170.
  • Booms, Dirk. “The Normans: The Conquest.” Sicily: Culture and Conquest: by Dirk Booms and Peter Higgs, New York, 2016, pp. 178–220.
  • Britt, Karen C. “Roger II of Sicily: Rex, Basileus, and Khalif? Identity, Politics and Propaganda in the Cappella Palatina.” Mediterranean Studies, vol. 16, 2007, pp. 21 – 45. JSTOR, https://www.jstor.org/stable/41167003
  • Ćurčić, Slobodan (1987). "Some Palatine Aspects of the Cappella Palatina in Palermo". Dumbarton Oaks Papers. 41: 125.
  • Grube, Ernst J., and Jeremy Johns. The Painted Ceilings of the Cappella Palatina. Bruschettini Foundation for Islamic and Asian Art, 2005.
  • Johns, Jeremy. “Kepelbagaian Mengikut Reka Bentuk: Seni Norman Sicily diraikan kerana penjajaran unsur Islam, Byzantine dan Romanesque - satu pencapaian luar biasa dalam kejuruteraan budaya yang sengaja dipamerkan kuasa oleh pemerintah pulau itu.” Apollo Magazine Ltd., 2016, pp. 80 – 85.
  • Kitzinger, Ernst. “The Mosaics of the Cappella Palatina in Palermo: An Essay on the Choice and Arrangement of Subjects.” The Art Bulletin, vol. 31, no. 4, 1949, pp. 269–292. JSTOR, www.jstor.org/stable/3047256.
  • Tronzo, William (1997a). The Cultures of His Kingdom: Roger II and the Cappella Palatina in Palermo. Princeton University Press.
  • Tronzo, William (1997b). "Byzantine Court Culture from the point of view of Norman Sicily: The Case of the Cappella Palatina in Palermo". Dalam Maguire, Henry (penyunting). Byzantine Court Culture from 829 To 1204. Dumbarton Oaks.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 38°06′39″N 13°21′13″E / 38.11083°N 13.35361°E / 38.11083; 13.35361