Caringbah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Caringbah
SydneyNew South Wales
The Kingsway, Caringbah
Map
Caringbah
Penduduk11,658 (2016)[1]
Poskod2229
Lokasi24 km (15 mi) selatan Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanSutherland Shire
Kawasan pilihan raya negeri
Kawasan pilihan raya persekutuanCook
Subbandar di sekitar Caringbah:
Sylvania Waters Taren Point Woolooware
Miranda Caringbah Dolans Bay Port Hacking
Yowie Bay Caringbah South Lilli Pilli
Peringatan Caringbah

Caringbah adalah subbandar di selatan Sydney, di negeri New South Wales, Australia. Caringbah terletak di 24 kilometer (15 bt) selatan daerah pusat perniagaan Sydney di kawasan kerajaan tempatan Sutherland Shire.

Caringbah pernah terbentang dari Teluk Woolooware di Sungai Georges ke Yowie Bay dan Burraneer Bay di muara Port Hacking. Sejumlah kawasan Caringbah telah dinyatakan sebagai pinggir bandar yang berasingan tetapi masih berkongsi poskod 2229. Pinggir bandar ini merangkumi Taren Point di sebelah utara di Sungai Georges, dan Port Hacking, Lilli Pilli, Dolans Bay dan Caringbah South, terletak di Port Hacking River di sebelah selatan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Caringbah adalah perkataan Aborigin untuk anak wallaby. Pinggir bandar ini pada mulanya disebut Highfield, tetapi tidak jelas apakah ini adalah perihal kedudukan atau apakah dinamakan sebagai penduduk awal. Caringbah digunakan dari tahun 1911, setelah trem uap mula beroperasi antara Cronulla dan Sutherland.[2]

Thomas Holt (1811–88) memiliki sebahagian besar tanah yang terbentang dari Sutherland hingga Cronulla di tahun 1860-an. Sebahagian besar kawasan di sekitar Miranda dan Caringbah digunakan untuk pasar berkebun dari tahun 1880-an. Caringbah masih digunakan untuk kebun dan pertanian sehingga selepas Perang Dunia II. landasan kereta api ke Cronulla dibuka pada tahun 1939.[3]

Kawasan komersial[sunting | sunting sumber]

Caringbah mempunyai gabungan kawasan perumahan, komersial dan perindustrian. Daerah komersial terdiri daripada perniagaan kecil yang mengkhususkan diri dalam perkhidmatan profesional. Kawasan komersial dan perindustrian yang besar juga berpusat di Taren Point Road dan kawasan sekitarnya. Perkembangan komersial di sini merangkumi banyak peruncit perabot rumah seperti Nick Scali Furniture, peruncit besar termasuk Bunnings, dan juga bilik pameran pengubahsuaian rumah.

Pusat membeli-belah utama terletak berhampiran dengan stesen keretapi Caringbah dan berpusat di persimpangan President Avenue, Kingsway dan Port Hacking Road South. Sekumpulan kecil kedai, yang dikenali sebagai Caringbah South, terletak lebih jauh ke selatan di Port Hacking Road South. Perpustakaan Caringbah terletak di Port Hacking Road South. Sekumpulan kedai kecil lain terletak lebih jauh ke selatan, dekat dengan sempadan Lilli Pilli. Caringbah adalah rumah bagi daerah awam Sutherland Hospital bersebelahan dengan Caringbah Ambulance Station dan Kareena Private Hospital di Kareena Road.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Caringbah adalah pinggir bandar Sutherland Shire, memandangkan beberapa jalan utama bersilang di sini. President Avenue dan Kingsway kedua-duanya berjalan dari Sutherland melalui Miranda di sebelah barat, ke pinggir pinggir pantai yang popular di Cronulla di timur. Taren Point Road menghala ke utara ke kawasan Captain Cook Bridge, St George dan seterusnya ke utara ke Sydney CBD.

Stesen kereta api Caringbah berada di cawangan Cronulla Pinggir Timur & Jalur T4 Illawarra di rangkaian Kereta Api Sydney.

Transdev NSW mengendalikan bas ke tempat-tempat seperti Lilli Pilli, Cronulla Selatan, Hurstville, Sutherland, Cronulla dan Dolans Bay dan Transit Systems mengendalikan satu laluan sekolah. Untuk perincian laluan lengkap, lihat Stesen Caringbah.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Penduduk[sunting | sunting sumber]

Menurut populasi 2016, terdapat 11,658 orang di Caringbah.

  • Orang Asli dan Kepulauan Selat Torres merangkumi 1.4% jumlah penduduk.
  • 73.9% orang dilahirkan di Australia. Negara kelahiran yang paling biasa berikutnya adalah England 3.7%, New Zealand 2.2%, China 1.6%, India 1.1% dan Filipina 1.0%.
  • 80.1% orang hanya berbahasa Inggeris di rumah. Bahasa lain yang dituturkan di rumah termasuk Bahasa Mandarin 1.8%, Kantonis 1.3%, Yunani 1.3% dan Rusia 0.9%.
  • Respon yang paling umum untuk agama adalah Katolik 28.9%, Tanpa Agama 26.5% dan Anglikan 19.6%.[1]

Sekolah[sunting | sunting sumber]

Terdapat tiga sekolah menengah dan sebilangan sekolah rendah di Caringbah.

  • Caringbah Selective High School, satu-satunya sekolah menengah terpilih secara akademik di Sutherland Shire.
  • Endeavour Sports High School, salah satu daripada tujuh sekolah menengah sukan terpilih di NSW yang menawarkan Program Sukan Sasaran untuk atlet berbakat.
  • De La Salle College, sekolah untuk kanak-kanak lelaki dari Tahun 7 hingga Tahun 10.
  • Sekolah Kerajaan Caringbah (terletak di Caringbah South)
  • Sekolah Kerajaan Caringbah North - mempunyai kelas peluang pada tahun 5 dan 6.
  • Sekolah Kerajaan Laguna Street
  • Our Lady of Fatima Catholic Primary School

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Caringbah (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 27 October 2017. Sunting ini di Wikidata
  2. ^ Caringbah Lions Club Diarkibkan 2020-03-16 di Wayback Machine Caringbah Lions Club
  3. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollen, Angus & Robertson Publishers, 1990, Published in Australia ISBN 0-207-14495-8, p51


Koordinat: 34°02′43″S 151°07′18″E / 34.0452°S 151.1218°E / -34.0452; 151.1218 Templat:Sydney Sutherland suburbs