Castello

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Castello
PengarahBade Hj. Azmi
PenulisBade Hj. Azmi
Lakon layarBade Hj. Azmi
Dihasilkan oleh
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Berjaya Film Production
Tarikh tayangan
  • 5 Januari 2006 (2006-01-05) (Malaysia)
NegaraMalaysia
BahasaMelayu
BajetRM 1.90 juta
Pecah panggungRM 1.56 juta

Castello ialah sebuah filem aksi Malaysia 2006 edaran Berjaya Film Production Sdn Bhd dan arahan Bade Hj. Azmi. Ia mula ditayangkan pada 5 Januari 2006 di seluruh pawagam di Malaysia. Dibintangi Rosyam Nor, Erra Fazira, Que Haidar dan Liyana Jasmay.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Filem ini membawa kisah mengenai Solo, remaja yang dibesarkan di Sungai Golok. Solo berkahwin dengan seorang gadis Thai bernama Chalita. Di saat Chalita hamil, Solo mula menjalankan kegiatan sebagai pengedar dadah untuk menjadikan kehidupan keluarganya lebih mewah. Tapi Solo tertangkap dan dia dipenjara selama 20 tahun. Di dalam penjara, dia dikenali sebagai Castello. Keluar dari penjara, Castello cuba mengesan semula isteri dan anaknya. Tapi dia kecewa bila mengetahui anak gadisnya Phim telah menjadi penagih dadah. Castello berusaha untuk menyelamatkan Phim yang tidak menyedari bahawa Castello adalah bapanya. Satu hari Castello merampas duit Phim sewaktu gadis itu sedang berurusan untuk membeli dadah. Kerana terlalu ketagih, di luar kesedaran Castello, Phim telah bertemu dengan pengedar dadah dan menceritakan masalah kewangannya.

Si pengedar berlagak baik dan memberi Phim dadah yang diperlukannya. Tapi di saat Phim sedang khayal, dia dirogol oleh konco-konco pengedar itu sebagai bayaran hutangnya kepada pengedar tersebut. Castello 'naik gila' sebaik saja mengetahui kemusnahan hidup Phim. Dia berazam untuk membalas dendam. Tapi di saat sedang bergelut menuntut bela terhadap maruah anaknya yang telah tergadai, Chalita (isteri Castello) telah dibunuh oleh konco-konco pengedar itu. Tentu saja Castello menjadi bertambah marah dan dia bertindak lebih gila.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Anugerah dan pencalonan[sunting | sunting sumber]

Anugerah Kategori Penerima Keputusan
Festival Filem Malaysia ke-19 Penyunting Terbaik Bade Hj. Azmi Menang
Penataan Bunyi Terbaik Azman Hasan Menang
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Que Haidar Tercalon
Pelakon Harapan Lelaki Que Haidar Menang
Pelakon Wanita Harapan Liyana Jasmay Tercalon
Lagu Tema Asal Terbaik Zul Mahat Tercalon

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]