Cedric the Entertainer

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cedric the Entertainer
Cedric pada bulan Mei 2013
Kelahiran
Cedric Antonio Kyles

(1964-04-24) 24 April 1964 (umur 59)
Pusat pendidikanSoutheast Missouri State University
PasanganLorna Wells (k. 1999)
Anak-anak3
Laman web rasmiwww.iamcedric.com

Cedric Antonio Kyles (lahir (1964-04-24) 24 April 1964 (umur 59)) ialah seorang pelakon Amerika Syarikat, yang terkenal dengan nama pentasnya Cedric The Entertainer. Dia merupakan seorang pelakon, pelawak, dan pengarah. Dia paling dikenali sebagai bintang bersama sitkom The WB Television Network The Steve Harvey Show, sebagai Eddie dalam filem Barbershop, dan sebagai salah seorang dari empat pelawak yang ditonjolkan dalam filem Spike Lee, The Original Kings of Comedy.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Cedric dilahirkan di Bandar Jefferson, MO dan merupakan anak pada Rosetta Boyce, guru sekolah, dan Kitrell Kyles, pekereja syarikat kereta api.[1] Adik perempuannya Sharita Kyles Wilson, merupakan jurulatih perhubungan tambahan di Universiti Missouri di Columbia, Missouri.[2][3] Dia dibesarkan di Caruthersville, Missouri, tetapi selepas sekolah menengah rendah dia berpindah ke Berkeley, Missouri. Cedric menamatkan Sekolah Menengah Berkeley di timur laut pinggir bandar St. Louis. Dia meneruskan pembabitannya dengan bekas sekolahnya dengan memberi anugerah biasiswa setiap tahun pada lepasan senior melalui Cedric the Entertainer Charitable Foundation Inc. Moto Amanah itu adalah, Reaching Out...Giving Back. Cedric khusus dalam Perhubungan Awam di Universiti Southeast Missouri State dan bekerja sebagai penyelaras tuntutan insuran Negeri, dan guru pengganti sekolah menengah sebelum menjadi pelawak penuh masa. Dia juga merupakan ahli Kappa Alpha Psi.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cedric The Entertainer Biography (1964?-)
  2. ^ "Cedric 'The Entertainer' Scores in Commercials, TV and Film with Down-Home Comedy", Jet, March 12, 2001. Dicapai pada Disember 29, 2009.
  3. ^ University of Missouri (2011-11-24). "University of Missouri Department of Communication Faculty Page". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-26. Dicapai pada 2011-11-24.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]