Cetakan timbulan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Konsep asas cetakan timbulan. A ialah blok atau matriks; B ialah kertas; garisan hitam tebal ialah kawasan berdakwat. (Ketebalan dakwat dibesar-besarkan di sini untuk memudahkan ilustrasi.)

Cetakan timbulan ialah kaedah pencetakan di mana blok cetakan, plat atau matriks yang telah menggunakan dakwat pada permukaannya timbul, dibawa bersentuhan dengan kertas. Permukaan timbul (atasan) akan meninggalkan dakwat di atas kertas, manakala kawasan permukaan bawahan tidak. Penekan cetak mungkin tidak diperlukan, kerana bahagian belakang kertas boleh digosok atau ditekan dengan tangan dengan alat mudah seperti brayer atau penggelek. Sebaliknya, dalam percetakan intaglio, kawasan tersembunyi (permukaan bawahan) dicetak. Cetakan timbulan ialah salah satu kelompok teknik cetakan tradisional, bersama-sama dengan keluarga intaglio dan planografi, walaupun perkembangan moden telah mencipta jenis-jenis lain.

Dalam keluarga seni cetak, matriks telah dibuat secara sejarah secara subtraktif, yakni dengan mengeluarkan bahan dari permukaan kawasan yang tidak bertujuan untuk dicetak. Permukaan timbulan yang tinggal kemudian akan menerima dakwat. Kumpulan teknik timbulan termasuk potongan kayu, potongan logam, ukiran kayu, goresan pelega, potongan lino, cap getah, cetakan buih, cetakan kentang, dan beberapa jenis kolagraf.

Dalam kelompok intaglio, kawasan tenggelam dicetak dengan dakwat keseluruhan matriks, kemudian mengelap permukaan supaya hanya dakwat di kawasan ceruk yang tinggal. Tekanan yang lebih besar diperlukan untuk memaksa kertas masuk ke dalam saluran yang mengandungi dakwat, jadi penekan tekanan tinggi biasanya diperlukan. Teknik intaglio termasuk ukiran, goresan, dan titik kering.

Dalam keluarga pencetakan planografik, seperti, keseluruhan permukaan matriks adalah rata dan beberapa kawasan dirawat untuk mencipta imej cetakan.[1] Teknik planografi termasuk litografi dan litografi imbangan.

Biasanya, teknik pelepasan dan intaglio hanya boleh dicampur dengan orang lain daripada kelompok sama dalam halaman bercetak yang sama, melainkan halaman itu dicetak dua kali.

Percetakan teks tradisional dengan jenis alih juga merupakan teknik pelepasan. Ini bermakna potongan kayu lebih mudah digunakan sebagai ilustrasi buku, kerana ia boleh dicetak bersama dengan teks. Ilustrasi intaglio, seperti ukiran, perlu dicetak secara berasingan.

Penerbitan cetakan timbulan pertama Amerika, akhbar berbilang halaman Publick Occurrences Both Forreign and Domestick, diterbitkan pada 25 September 1690.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Panduan Saiz Pencetakan". www.print2paper.co.uk. 22 Februari 2016. Dicapai pada 26 Oktober 2016.
  2. ^ Breig, James (2014). "Early American newspapering". Colonial Williamsburg.