Chakhchoukha

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Chakhchoukha
Chakhchoukha; Marqa baru dimasak
Nama alternatifChekhechoukha, chakhchoura (شخشوخة)
JenisRoti rata
Tempat asalAlgeria
Bahan utamaTepung semolina
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Chakhchoukha. Marqa bercampur dengan Rougag pada plat individu yang sedia untuk dimakan

Chakhchoukha, chekhechoukha atauchakhchoura (Arab: شخشوخة) ialah hidangan masakan Algeria, sering dimakan pada sambutan perayaan, terutama yang popular di rantau Aurès. Hidangan ini terdiri daripada kepingan kecil rougag (roti nipis bulat tipis) bercampur dengan marqa, sejenis rendidih.[1]

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Chakhchoukha adalah masakan khas Chaoui pada asalnya yang kini telah diperluaskan ke bahagian lain di Algeria. Perkataan chakhchoukha berasal dari tacherchert, "pembersihan remah" atau "merobek-robek kecil" dalam bahasa Chaouia (émietter dalam bahasa Perancis). Hidangan ini berasal dari makanan hangat penggembala apabila mereka pulang ke rumah pada malam musim sejuk.

Penyediaan[sunting | sunting sumber]

Rougag atau roti rata dibuat dengan semolina halus dan, selepas dibakar, dipotong dengan tangan menjadi kepingan kecil. Apabila makan dalam pinggan masing-masing, kira-kira dua genggam dimasukkan ke dalam pinggan dan kemudian sos atau rendidih dituang di atas.

Marqa atau rendidih terdiri daripada daging kambing yang didadu yang dimasak dengan rempah-rempah, tomato, bawang cincang dan kacang kuda. Selalunya kentang, zukini, lobak merah dan lada hijau ditambah kepada campuran bergantung pada musim, kawasan dan keluarga.

Rempah-rempah utama yang digunakan untuk rendidih ialah cili merah kering, jintan, ras el hanout, lada hitam dan jintan putih.

Terdapat variasi hidangan ini di Batna dan bandar-bandar berdekatan, seperti Barika, M'Sila dan Biskra, yang menggunakan pelbagai jenis roti.


Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Chakhchoukha de Biskra". vitaminedz.com (dalam bahasa Perancis). Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-05-18. Dicapai pada 2018-02-05.

Templat:African cuisine Templat:Cuisine of Algeria