Champ de Mars

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lihat ke tenggara dari tingkat atas Menara Eiffel, menyusuri Champ de Mars, dengan Tour Montparnasse (Menara Montparnasse) di kejauhan. École Militaire terletak satu pertiga dari bahagian atas gambar.

Champ de Mars (Sebutan bahasa Perancis: [ʃɑ̃ də maʁs] ; bahasa Inggeris: Medan Marikh) adalah tempat awam yang besar ruang hijau di Paris, Perancis, terletak di "arrondissement" ketujuh, di antara Menara Eiffel ke barat laut dan École Militaire di sebelah tenggara. Taman ini dinamakan sempena Kampus Martius ("Medan Mars") di Rom, penghormatan kepada nama Latin Dewa Rom. Nama itu juga menyinggung fakta bahawa rumput di sini sebelumnya digunakan sebagai tempat penggerudian dan perarakan oleh tentera Perancis.

Métro yang terdekat adalah La Motte-Picquet–Grenelle, École Militaire , dan Champ de Mars-Tour Eiffel, sebuah stesen keretapi pinggir bandar-komuter RER. Stesen yang tidak digunakan, Champ de Mars, juga berdekatan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada asalnya, Champ de Mars adalah sebahagian dari kawasan terbuka yang besar yang disebut Grenelle, yang disediakan untuk pasar kebun. Warganegara akan menuntut plot kecil dan mengeksploitasi mereka dengan menanam buah-buahan, sayur-sayuran, dan bunga untuk pasar tempatan. Namun, dataran Grenelle bukanlah tempat yang sangat subur untuk bertani.

Pembinaan, pada tahun 1765, dari École Militaire yang dirancang oleh Ange-Jacques Gabriel, adalah langkah pertama menuju Champ de Mars dalam bentuknya sekarang. Alasan latihan ketenteraan pada awalnya dirancang untuk kawasan di selatan sekolah, lokasi semasa place de Fontenoy. Pilihan untuk membina landasan di sebelah utara sekolah menyebabkan pembinaan fasad mulia yang hari ini merangkumi Champ de Mars. Perancang meratakan tanah, mengepungnya dengan parit besar dan jalan elm yang panjang, dan, sebagai sentuhan terakhir, esplanade ditutupi oleh pagar kerja gril halus.

Pulau Angsa, sebelumnya pulau sungai di lokasi kaki timur laut Menara Eiffel, adalah, demi simetri dan menyenangkan perspektif, melekat di pantai. (Perhatikan bahawa Isle of Swans yang dibincangkan di sini tidak boleh dikelirukan dengan Pulau Angsa yang berada di tengah-tengah Sungai Seine di hilir dan di sekitar selekoh berikutnya di sungai, antara kelima belas dan arrondissement keenam belas.)

Jacques Charles dan saudara Robert melancarkan dunia belon berisi hidrogen pertama dari Champ-de-Mars pada 27 Ogos 1783.[1]

Tempat ini menyaksikan tontonan dan peragaan beberapa festival yang paling diingati dalam Revolusi Perancis. Pada 14 Julai 1790 perayaan "Hari Persekutuan" yang pertama (fête de la Fédération), yang kini dikenali sebagai Hari Bastille, diadakan di Champ de Mars, tepatnya satu tahun selepas ribut penjara. Pada tahun berikutnya, pada 17 Julai 1791, pembunuhan beramai-ramai di Champ de Mars berlaku. Jean Sylvain Bailly, walikota pertama Paris, menjadi mangsa revolusi sendiri dan dilancarkan di sana pada 12 November 1793.

Champ de Mars juga merupakan lokasi Festival Makhluk Tertinggi pada 8 Jun 1794. Dengan reka bentuk oleh pelukis Jacques-Louis David,[2] "Altar of the Nation" yang besar dibina di atas gunung tiruan dan dikuasai oleh pohon kebebasan.[3] Festival ini dianggap sebagai yang paling berjaya dari jenisnya dalam Revolusi.[4]

Champ de Mars adalah tapak Expositions Universelles pada tahun 1867, 1878, 1889, 1900, dan 1937.

Dalam seni, budaya, filem dan sukan[sunting | sunting sumber]

Seni dan budaya[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2012, pameran United Buddy Bears diadakan di Champ de Mars, sebuah pameran seni antarabangsa dengan lebih dari 140 beruang setinggi dua meter yang mewakili setiap negara. Mereka mempromosikan kedamaian, cinta, toleransi dan pemahaman antarabangsa dan ditampilkan di seluruh planet ini. Mereka berdiri di Champ de Mars di Paris, menghadap Menara Eiffel.[5]

Penggunaan dalam filem dan televisyen[sunting | sunting sumber]

Champ de Mars digunakan sebagai lokasi penggambaran pada tahun 1985 James Bond filem A View to a Kill, di mana Bond (dimainkan untuk kali terakhir oleh Roger Moore) menaiki teksi Renault 11 yang dirampasnya di Menara Eiffel untuk mengejar pembunuh misteri, yang kemudian dinyatakan sebagai Hari Mei (Grace Jones).[6]

Sukan[sunting | sunting sumber]

Champ de Mars akan menjadi lokasi Bola Tampar Pantai di Sukan Olimpik Musim Panas 2024 dan bola sepak lima sebelah di Sukan Paralimpik Musim Panas 2024.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Medal commemorating Charles and Robert’s balloon ascent, Paris, 1783 from Science and Society, 2010.
  2. ^ Encyclopedia of the age of political revolutions and new ideologies: 1760 - 1815, Gregory Fremont-Barnes; Greenwood Press, CT, 2007; p.237
  3. ^ A Cultural History of the French Revolution, Emmet Kennedy; Yale Univ. Press, 1989; p.345.
  4. ^ Kennedy, 1989; p.345.
  5. ^ "Worldatlas: United Buddy Bears in Paris in 2012". Worldatlas.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-03-31. Dicapai pada 18 October 2014.
  6. ^ "A View to a Kill (1985)". IMDb. Dicapai pada 18 October 2014.

Koordinat: 48°51′22″N 2°17′54″E / 48.85611°N 2.29833°E / 48.85611; 2.29833