Charing Cross, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Charing Cross
SydneyNew South Wales
Robin Hood Hotel, contoh gaya Art Deco
Charing Cross Hotel, juga dalam gaya Art Deco
Map
Koordinat33°54′01″S 151°15′13″E / 33.900233°S 151.253576°E / -33.900233; 151.253576
Subbandar di sekitar Charing Cross:
Taman Centennial Bondi Junction Bondi
Taman Queens Charing Cross Bronte
Randwick Coogee Waverley

Charing Cross ialah presint di subbandar daripada Waverley, sebahagian daripada timur Sydney, di negeri New South Wales, Australia . Nama "Charing Cross" digunakan untuk menggambarkan persimpangan Bronte Road dan Carrington Road dan jalur membeli-belah pendek yang meluas ke timur sepanjang Bronte Road, dan digunakan sebagai titik rujukan untuk rumah dan sekolah yang terletak di sekelilingnya.

Sejarah Ringkas[sunting | sunting sumber]

Lokasi yang pada awalnya dipanggil Corner Madden, dinamakan sempena Charing Cross, London, England oleh Majlis Waverley pada 6 September 1859.[1][2]

Charing Cross pernah dirancang oleh dewan untuk menjadi pusat komersil dan runcit Waverley. Ia adalah kawasan membeli-belah yang jauh lebih penting sebelum kenaikan kepentingan Bondi Junction. Ia jatuh ke bawah dengan penutupan kedai. Walau bagaimanapun, kenaikan minat baru-baru ini di Charing Cross mencerminkan gentrifikasi kawasan itu dengan pergerakan kedai pakaian dan kedai makanan dan restoran gourmet.

Sukan dan Rekreasi[sunting | sunting sumber]

Charing Cross diwakili dalam satu pertandingan sukan paling popular di seluruh Australia, pertandingan Liga Ragbi Kebangsaan, oleh pasukan tempatan Sydney Roosters, secara rasmi di Kelab Bola Sepak Liga Rugby Daerah Subbandar Timur (ESDRLFC). Kelab Junior Rugby Junior St Charles, salah satu kelab junior di Roosters Juniors, juga berpusat di Charing Cross.

Barang-barang warisan NSW[sunting | sunting sumber]

  • "Charing Cross (house)". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan.
  • "Charing Cross Hotel". Pangkalan data Warisan New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan.
  • "Robin Hood Hotel". Pangkalan data Warisan New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Charing Cross Hotel: a brief history" (PDF). Waverley Council. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2019-04-09. Dicapai pada 4 November 2015.
  2. ^ Pollon, Frances; Healy, Gerald (1990). The Book of Sydney Suburbs. Angus & Robertson. m/s. 266. ISBN 978-0-207-14495-0.

Templat:Sydney Waverley suburbs

Templat:Sydney-geo-stub