Chee cheong fun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ci ciungfan
چي چيوڠ فن
gulung mi beras biasa
Nama alternatifjyu cheung fan, chee cheong fun
JenisDim sum Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianDim Sum
Tempat asalHong Kong, Guangdong
Bahan utamami beras
Bahan yang biasa digunakanRice noodle Sunting ini di Wikidata
Keragaman/variasiudang, daging babi, daging lembu, atau sayur-sayuran
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Chee cheong fun
Nama Cina
Cina Tradisional: 腸粉
Cina Ringkas: 肠粉
Maksud harfiah: Mi usus
Nama Cina alternatif
Tulisan Tradisional: 豬腸粉
Tulisan Ringkas: 猪肠粉
Maksud harfiah: Mi usus babi
Nama Thai
Bahasa Thai: ก๋วยเตี๋ยวหลอด [kǔa̯j.tǐa̯w lɔ̀ːt]
RTGS: kuaitiao lot

Ci Ciungfan (ejaan lainnya: Chee cheong fun atau gulungan mi beras) (juga diterjemahkan sebagai gulungan beras kukus) ialah hidangan Kantonis dari Selatan China dan Hong Kong, lazimnya dihidangkan sebagai makanan ringan, makanan sampingan atau sebagai sejenis dim sum.[1] Ia adalah gulungan lempeng nipis yang dibuat dari kepingan lebar shahe fen (mi beras), diisi dengan udang, daging lembu, sayur-sayuran atau bahan-bahan lain. Kicap berperisa - kadang-kadang dengan titisan siu mei - dituangkan ke atas hidangan semasa disaji. Apabila biasa dan dibuat tanpa inti, mi beras juga dikenali sebagai jyu cheung fan.[2]

Penyediaan[sunting | sunting sumber]

Lembaran mi beras dibuat daripada campuran likat 1 cawan tepung beras dan 1/4 cawan tepung ubi kayu atau pulut dan air; resipi ini akan terhasil dengan baik selagi nisbah tepung dan air kekal sama. Gabungan kedua-dua jenis tepung dan air harus sepekat krim pekat. Tepung beras berfungsi sebagai penjumlah dan perisa nasi, tepung ubi kayu memberikan keanjalan mi; oleh itu, ia tidak sepatutnya hancur atau tidak terlalu kenyal. Ia juga tidak sepatutnya mempunyai tekstur al dente seperti dengan pasta Itali. Asid borik kadang-kadang digunakan untuk menjadikannya mempunyai tekstur yang sangat licin atau berkilau. Asid borik diharamkan untuk penggunaan manusia sebagai bahan makanan di Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah, dan negara-negara membangun kerana ia boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang.

Campuran cecair ini dicurahkan ke dalam periuk rata yang dibuat dengan lubang (sama dengan penapis rata). Restoran-restoran komersial sebaliknya menggunakan pengukus besar yang dilapisi dengan kain yang boleh menapis wap. Campuran mi dikukus di dalam kuali dari bawah ke atas untuk menghasilkan lembaran mi beras persegi. Ketebalan mi haruslah sangat nipis (lebih kurang ​18), tidak tebal, atau ia akan mempunyai tekstur liat.

Sebaik sahaja campuran cecair dituang dan mengeras, tukang masal boleh menambah inti seperti udang atau daging sebelum mi dimasak sepenuhnya. Apabila mi sedang memasak, ia akan mula memegang inti tanpa jatuh ketika dipindahkan dari pengukus ke hidangan.

Dua perkataan Kanton biasanya digunakan untuk menggambarkan gulungan mi beras yang dibuat dengan baik: heung (香; "harum") dan waat (滑 "licin"). Mi sebenar dengan sendirinya tidak mempunyai banyak rasa, ia sama tawar seperti nasi putih yang dikukus. Inti dan kicap yang mengiringinya memberikan sebahagian besar rasa. Inti tradisional adalah udang segar atau kering, daging lembu (dicampur dengan tepung beras), atau daging babi dan daun bawang dicincang.

Persembahan adalah sangat penting apabila menyaji dim sum. Mi beras, apabila dimasak sepenuhnya, harus sedikit lutsinar untuk menunjukkan inti. Jika tepinya selepas lipatan tidak sekata maka tepinya akan dipotong untuk mendapatkan rupa yang kemas, sama seperti memotong kerak luar sandwic. Gulungan mi beras biasanya dihidangkan "tiga" dan mendedahkan inti di dalamnya. Kebanyakan negara lain akan menggulung mereka dengan jelas tanpa inti di dalam dan sebaliknya memberi topping dan sos pekat di atas. Gulungan mi beras selalu disajikan panas dan segar dan disertai dengan percikan minyak berperisa (bawang merah goreng) untuk memberikannya kilau dan aroma yang bagus dengan kicap manis hangat ditambah sebelum disajikan. Kebanyakan kedai makan akan mempunyai rasa yang sedikit berbeza daripada kicap manis seperti penambahan sos hoisin.

Serantau[sunting | sunting sumber]

Masakan Kantonis[sunting | sunting sumber]

Cheungfan biasa dengan sos hoisin, sos bijan dan biji bijan panggang.
Gulungan mi beras dengan char siu

Di Hong Kong, Malaysia dan Singapura, makanan jalanan yang sangat popular adalah cheungfan biasa dan sering disajikan dengan kicap, sos hoisin, sos bijan dan biji bijan panggang.

Dalam masakan Kanton, gulungan mi beras sering disajikan dalam dim sum. Jenis yang paling lazim ditawarkan sebagai sebahagian daripada masakan dim sum.
Varieti moden lain yang boleh ditawarkan termasuk:

  • Gulungan mi beras dengan ayam dan peria pahit
  • Gulungan mi beras dengan conpoy dan sayur anak
  • Gulungan mi beras dengan ikan
  • Gulungan mi beras goreng dengan sos XO

Versi cheungfan yang jelas tidak ada di luar Guangzhou adalah jenis daging yang dihiris. Jenis ini biasanya terdapat di restoran sisi jalan sebagai hidangan tersendiri, dan menggunakan kepingan daging keseluruhan, biasanya daging lembu atau daging babi, berbanding daging kisar. Sebelum krep digulung, daun salad atau romaine dicelur sebentar lalu ditambah sebagai sebahagian daripada inti, memberi cheungfan saiz yang besar dan sedikit rangupan.

Masakan Asia Tenggara[sunting | sunting sumber]

Chee cheong fun gaya Pulau Pinang dihidangkan dengan pes udang disebut hae ko dalam dialek Hokkien dan petis udang dalam bahasa Melayu.

Di Ipoh, sebagai salah satu ibu kota makanan lain di Malaysia, chee cheong fun kebanyakannya disajikan dalam dua cara, versi kering atau basah. Dalam 'versi kering', disajikan dengan sos merah manis yang terang dan dalam kebanyakan kes, sos cili serta jeruk cili hijau. Dalam 'versi basah', disajikan dengan kari dengan kulit babi dan kacang panjang atau daging cincang dan kuah cendawan shiitake. Kedua-dua versi kering atau basah adalah di taburi dengan biji bijan dan bawang merah goreng.

Di Teluk Intan, salah sebuah pekan di negeri Perak, mempunyai satu lagi variasi chee cheong fun yang mengandungi lobak, bawang merah dan udang goreng yang digoreng jeluk.

Chee cheong fun adalah makanan sarapan popular di Singapura dan Malaysia. Chee cheong fun sering disajikan di kopitiam dan restoran Cina. Chee cheong fun juga boleh ditemui di Bagansiapiapi, sebuah bandar kecil di Riau, Indonesia. Ia dipanggil "tee long pan" atau "tee cheong pan" dalam dialek Hokkian tempatan. "Tee long pan" dihidangkan dengan sos cili merah, kacang panggang hancur, bawang goreng, dan udang kering.

Masakan Vietnam[sunting | sunting sumber]

Dalam masakan Vietnam, terdapat sajian yang sama dipanggil bánh cuốn, dan kebanyakannya dimakan untuk sarapan pagi. Ia adalah gulungan seperti crêpe dilakukan dengan lembaran mi beras nipis (seperti kuetiau) yang boleh diisi dengan daging babi kisar dan bahan-bahan lain. Sisi untuk hidangan ini biasanya terdiri daripada chả lụa (daging babi Vietnam) dan tauge, manakala sos mencelup dipanggil nước chấm.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "晶莹剔透,香滑可口--肠粉". 美食天下 (dalam bahasa Chinese). Dicapai pada 14 July 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "的確涼布 拉出完美腸粉". Apple Daily (dalam bahasa Chinese). 2014-08-17. Dicapai pada 14 July 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)