Chek Hashim Sulaiman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Chek Hashim Sulaima)
Chek Hashim Sulaiman
Anggota Dewan Undangan Negeri Kelantan
untuk Galas
Dalam jawatan
2008–2010
Didahului oleh Mohamad Saufi Deraman
Digantikan oleh Ab Aziz Yusoff
Majoriti646 (PRU-12)
Butiran peribadi
Lahir1963
Meninggal dunia27 September 2010 (47 tahun)
Kuala Lumpur
Parti politik Parti Islam Se-Malaysia
PasanganChe Bongsu Jusoh
Aida Zakaria
Anak-anak12 anak

Chek Hashim bin Sulaiman ialah ahli politik Malaysia berbangsa Melayu yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Galas, Kelantan mewakili PAS dari tahun 2008-2010. Di peringkat parti, beliau merupakan Yang Dipertua PAS Kawasan Gua Musang.[1]

Latarbelakang[sunting | sunting sumber]

Politik[sunting | sunting sumber]

Semasa pilihan raya umum 2004, beliau tewas dengan Saufi Deraman dari Barisan Nasional yang diwakili oleh UMNO dengan majoriti 1729. Di dalam pilihan raya umum itu, beliau mendapat undi sebanyak 2,455 manakala Saufi mendapat undi sebanyak 4,184. Akan tetapi beliau bangkit kembali dengan mengalahkan En. Saufi dengan majoriti undi sebanyak 646 pada pilihan raya umum 2008 di mana beliau memperolehi undi sebanyak 4399 manakala undi lawannya adalah sebanyak 3755.

Sakit dan kembali pulih akibat barah paru-paru[sunting | sunting sumber]

Kira-kira pada bulan April 2010, YB Chek Hashim disahkan menghidap barah usus kira-kira tiga bulan sebelum beliau pergi ke China, selepas menjalani rawatan di sebuah hospital di Kuala Lumpur.

Pada 29 Julai 2010, menurut setiausahanya Husin Embong, beliau beransur pulih selepas dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi Hospital Pakar Perdana Kota Bharu kira-kira awal minggu tersebut. Beliau baru pulang daripada menerima rawatan kemoterapi di China, dimasukkan ke unit tersebut untuk mendapatkan rawatan setelah mengadu sesak nafas. Menurut Husin lagi, Che Hashim setakat ini beransur pulih dan dijadualkan untuk menjalani pemeriksaan tomografi berkomputer (CAT Scan) untuk memastikan tahap kanser yang dihadapinya.[2]

Meninggal dunia[sunting | sunting sumber]

Beliau meninggal dunia di Hospital Pakar Al-Islam Kampung Baru, Kuala Lumpur pada 27 September 2010 akibat penyakit barah paru-paru yang dihidapinya.[3] Pilihan raya kecil Galas 2010 diadakan berikutan kematiannya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]