Chin Fung Kee

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tan Sri Prof. Chin Fung Kee ( Chinese; 陳宏基 1920 – 29 Ogos 1990) merupakan seorang jurutera awam Malaysia yang disegani dan cemerlang dalam amalan kejuruteraan, serta penyelidikan dan pendidikan kejuruteraan. Beliau terkenal melalui kecemerlangan beliau di dalam kejuruteraan geoteknikal, struktur dan hidraulik. Beliau merupakan seorang perintis untuk jurutera tempatan dan telah memainkan peranan yang penting dalam pembangunan pendidikan kejuruteraan, penyelidikan di negara Malaysia. Pengetahuan dan sumbangan beliau telah memberi manfaat yang besar kepada persatuan kejuruteraan di peringkat nasional dan antarabangsa dan pencapaian beliau telah diiktiraf di seluruh dunia.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Chin dilahirkan pada tahun 1920 di dalam sebuah keluarga tukang emas di China. Bapanya, Encik Chin Siew Woon dan ibunya, Puan Chang Nyuk Khim tinggal di Macau sewaktu kelahirannya. Seperti kebanyakan orang Cina luar negara dari Daerah Hoisan di Wilayah Guangdong di China, nenek moyang Chin telah meninggalkan China pada tahun 1800-an untuk berhijrah mencari kekayaan mereka di Malaya British. Nenek moyangnya berasal dari kampung Loke Thoon di Hoisan, Daerah Guangdong.

Chin bersekolah dan menamatkan pendidikan menengahnya di Sekolah Tinggi, Bukit Mertajam. Beliau telah dianugerahkan Biasiswa Negeri-Negeri Selat untuk menyambung pelajaran di Raffles College, Singapura. Di Raffles College, beliau telah memperoleh Diploma Seni dengan Kelas Pertama. Dia kemudiannya mengajar di sekolah lamanya sehingga dia memenangi Biasiswa Ratu pada tahun 1949 untuk menyambung pelajaran dalam Kejuruteraan Awam di Queen's University Belfast, United Kingdom. Di Belfast, beliau telah memenangi Biasiswa Yayasan dalam Kejuruteraan Awam dan Hadiah Persatuan Jurutera Belfast. Pada tahun 1952, Chin telah menamatkan pengajiannya dalam bidang Kejuruteraan dengan Kepujian Kelas Pertama. Beliau kemudiannya memilih untuk meneruskan pengajian dan menamatkan ijazah sarjananya di Universiti yang sama. Semasa pengajian sarjananya, beliau telah bekerja sebagai penolong pensyarah .

Kerjaya akademik[sunting | sunting sumber]

Sekembalinya Chin ke Tanah Melayu pada tahun 1954, beliau telah berkhidmat sebagai jurutera di Jabatan Saliran dan Pengairan sebelum menyertai Universiti Malaya pada tahun 1956 sebagai pensyarah. Sewaktu menjadi ahli akademik, beliau telah bekerja sehingga menjadi pensyarah kanan dan akhirnya mendapat pangkat profesor. Beliau telah memangku jawatan Naib Canselor selama tujuh tahun dan pada masa yang sama beliau merupakan profesor dan Dekan kejuruteraan, timbalan dan juga pemangku untuk jawatan Naib Canselor Universiti Malaya.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Beliau telah bersara sebagai Profesor Emeritus pada tahun 1973 dan menyertai Jurutera Konsultant (SEA) Sdn. Bhd. Beliau bertanggungjawab dalam mereka bentuk dan penyeliaan pembinaan banyak lebuh raya, jambatan, bangunan bertingkat tinggi, penambakan dan struktur di atas tanah lembut.

Chin telah memainkan peranan yang besar dalam pembentukan dan pembangunan Fakulti Kejuruteraan Universiti Malaya. Pada tahun 1957 (selepas kemerdekaan), Kerajaan telah memutuskan untuk menubuhkan Universiti Malaya di Kuala Lumpur. Bersama tenaga pengajar lain, beliau menawarkan diri untuk mendekati Perdana Menteri ketika itu, Tunku Abdul Rahman, untuk mendapatkan sokongannya untuk menubuhkan Fakulti Kejuruteraan di Lembah Pantai.

Dengan kelulusan daripada Tunku dan pemberian peruntukan sebanyak RM1.5 juta untuk projek itu, pasukan yang diketuai oleh Chin telah bersungguh-sungguh membina Fakulti Kejuruteraan di Lembah Pantai. Dalam tempoh empat bulan sahaja bangunan kejuruteraan telah siap dan peralatan telah dipindahkan dari Singapura ke Lembah Pantai di Kuala Lumpur untuk membolehkan sesi pertama dalam bidang kejuruteraan diteruskan pada Mei 1958. Selama beberapa malam, dia terpaksa tidur di dalam keretanya untuk menyelia program kerja yang dilakukan setiap 24 jam.

Semasa menjadi pemangku Naib Canselor, Chin adalah pengarah projek de facto dalam perancangan, reka bentuk dan pembinaan banyak bangunan di Universiti Malaya, termasuk Fakulti Perubatan, Universiti Malaya.

Semasa tahun-tahun awal perkhidmatan beliau dengan Fakulti Kejuruteraan, Chin telah bekerja rapat di bawah profesor pengasas dan Dekan, C.A.M. Gray. Pencapaian besar mereka, yang dicapai melalui usaha kolektif kedua-dua kakitangan dan pelajar, adalah untuk menghasilkan kumpulan pertama lima graduan pada tahun 1958 dan untuk membina dalam tempoh singkat beberapa tahun, ijazah yang mencapai pengiktirafan antarabangsa. Kelulusan Ijazah dalam bidang kejuruteraan dari Universiti Malaya kemudiannya telah diterima oleh universiti-universiti British untuk pengajian pasca siswazah yang biasanya memerlukan ijazah kepujian yang baik.

Selepas persaraan Profesor Gray, Chin telah mengambil alih kepimpinan Fakulti. Sebagai Dekan dan pemangku Naib Canselor beliau mengembangkan dan mengembangkan lagi Fakulti Kejuruteraan menjadi sebuah sekolah kejuruteraan bereputasi yang diiktiraf di peringkat antarabangsa. Sejak awal tahun 1950-an, beribu-ribu orang jurutera yang berpendidikan tinggi dan terlatih telah menamatkan pengajian daripada Universiti Malaya dan berkhidmat terutamanya di Malaysia dan Singapura. Ramai daripada mereka telah, dan ada yang masih, memegang jawatan-jawatan penting dalam sektor Kerajaan dan swasta di kedua-dua negara. Ramai juga yang telah berjaya dalam pengajian pasca siswazah di universiti terkemuka di luar negara.

Chin ialah seorang jurutera yang cemerlang dalam kejuruteraan geoteknikal, struktur dan hidraulik dan diingati kerana peranan utamanya dalam mereka bentuk dan pembinaan Jambatan Pulau Pinang yang pertama, kerja-kerja pembetulan asas bangunan KOMTAR di Pulau Pinang dan banyak lagi projek penting seperti Lebuhraya Utara-Selatan.

Chin terlibat secara mendalam dalam perancangan, reka bentuk dan penyeliaan pembinaan Jambatan Pulau Pinang. Projek ini telah memenangi anugerah antarabangsa yang berprestij (lihat di bawah). Beliau telah memperkenalkan beberapa ciri reka bentuk yang inovatif sekali gus mencapai penjimatan yang besar dalam kos dan masa. Khususnya, galas jambatan getah asli khas telah direka untuk projek itu untuk menjaga beban seismik. Perkara ini telah menimbulkan industri dan pasaran baharu untuk kegunaan getah asli Malaysia. Galas jambatan itu kemudiannya dibangunkan lagi menjadi galas asas khas (pengasing asas) dan digunakan dalam reka bentuk seismik bangunan dan jambatan tahan gempa di seluruh dunia.

Dalam bidang kejuruteraan asas, pada tahun 1970 beliau telah membangunkan konsep kaedah cerun songsang untuk ramalan kapasiti galas muktamad cerucuk, tanpa perlu menguji cerucuk kepada kegagalan. Kaedah ini, yang boleh menjimatkan kos dan masa semasa pembinaan, kini dikenali di peringkat antarabangsa dan diiktiraf sebagai 'Chin Method' dalam industri cerucuk. Hasil daripada penglibatannya sebagai perunding bebas dalam masalah asas bangunan Komtar pada tahun 1977, Chin telah membangunkan kaedah untuk mendiagnosis keadaan cerucuk di dalam tanah. Kaedah ini telah digunakan secara meluas oleh jurutera yang mengamalkan.

Chin menumpukan banyak masa dan usahanya untuk menjalankan penyelidikan berkenaan dengan keperluan dan masalah yang dihadapi oleh negara. Beliau telah menerbitkan banyak kertas teknikal dan penyelidikan dan sebuah buku yang bertajuk: "The Penang Bridge - Planning, Design and Construction". Buku yang memberikan penerangan secara langsung tentang semua aspek penting jambatan itu adalah khazanah kepada warisan kejuruteraan negara kita. Badan Jurutera Negara telah menerbitkan sebuah buku bertajuk "Selected Papers of Professor Chin Fung Kee" untuk kemudahan rujukan dan manfaat jurutera yang berlatih. Banyak penemuan beliau telah mendapat aplikasi yang meluas bukan sahaja dalam projek pembangunan di Malaysia tetapi juga di luar negara.

Pada tahun 1984 beliau telah dianugerahkan Ijazah Doktor Sains oleh almamaternya, Queen's University of Belfast, berdasarkan penyelidikan bebasnya selama bertahun-tahun. Beliau juga telah dianugerahkan ijazah Doktor Kehormat Sains oleh almamaternya, Universiti Singapura, dan Universiti Glasgow.

Sepanjang kerjaya profesionalnya, Chin berdedikasi untuk perkhidmatan awam. Beliau berkhidmat sebagai perunding kehormat kepada Kerajaan Malaysia dalam pelbagai masalah dan projek kejuruteraan. Beliau juga merupakan ahli beberapa suruhanjaya dan jawatankuasa yang ditubuhkan oleh Kerajaan Malaysia untuk mentadbir, mengkaji dan menyiasat pelbagai perkara berkaitan kejuruteraan.

Beliau adalah Pengerusi Majlis Pengelola Institut Kebangsaan bagi Penyelidikan Saintifik dan Perindustrian Malaysia; Ahli tiga Suruhanjaya Diraja; Ahli Suruhanjaya UNESCO Kebangsaan, Malaysia dan Ahli Jawatankuasa Penasihat Penyelaras, Lembaga Penyelidikan dan Pembangunan Getah Malaysia. Pada tahun 1988, Majlis Kebangsaan Penyelidikan dan Pembangunan Saintifik Malaysia telah menganugerahkan beliau Anugerah Sains Kebangsaan.

Bagi mengiktiraf sumbangannya, beliau telah dikurniakan Johan Mangku Negara pada tahun 1967, Panglima Setia Mahkota (yang membawa gelaran Tan Sri) pada tahun 1980, dan Darjah Yang Mulia Pangkuan Negeri Pulau Pinang (yang membawa gelaran Datuk) pada tahun 1985.

Kejayaannya memberikannya reputasi dan pengiktirafan yang meluas. Beliau merupakan Felo Kehormat kedua-dua Institusi Jurutera Awam, UK dan Institusi Jurutera, Malaysia di mana beliau merupakan Ahli Majlis pengasas pada tahun 1959 dan Presiden dari tahun 1966 sehingga 1968. Beliau juga merupakan Presiden Persatuan Geoteknik Asia Tenggara dari tahun 1973-1975. Beliau telah dipilih sebagai Naib Presiden untuk Asia bagi organisasi berprestij di seluruh dunia yang dikenali sebagai Persatuan Antarabangsa bagi Mekanik Tanah dan Kejuruteraan Asas pada tahun 1981-1985. Beliau juga dipilih sebagai Pengerusi Majlis Jurutera Komanwel pada tahun 1973 - 1977.

Chin diingati kerana kualiti kerja cemerlangnya, sebagai seorang yang berintegriti tinggi dan prinsip kukuh yang diamalkan secara konsisten sepanjang kerjayanya yang panjang. Kedua-dua kualiti ini membentuk tulang belakang moral profesion kita dan penting dalam melaksanakan tanggungjawab kita terhadap kepercayaan dan keselamatan awam.

Sempena mengenangi pencapaian dan sumbangan Chin, beberapa Syarahan dan Anugerah telah dinamakan sempena namanya. Persatuan Geoteknik Asia Tenggara telah menubuhkan Syarahan Profesor Chin Fung Kee untuk disampaikan pada setiap Persidangan Persatuan yang diadakan setiap tiga tahun sekali di Asia Tenggara. Di Malaysia, Kuliah Memorial Profesor Chin Fung Kee tahunan telah ditubuhkan dan dibiayai oleh Persatuan Alumni Kejuruteraan Universiti Malaya pada tahun 1991. Setiap tahun Syarahan berprestij ini dianjurkan bersama oleh Persatuan ini dan Institusi Jurutera, Malaysia. Selama bertahun-tahun siri Kuliah ini telah menjadi tradisi yang mantap dan setiap tahun Kuliah membentuk acara penting dalam kalendar tahunan profesion kejuruteraan.

Bekas pelajarnya juga telah menyediakan dana untuk 'Hadiah Tan Sri Profesor Chin Fung Kee' tahunan yang dianugerahkan kepada pelajar terbaik dalam program ijazah sarjana dalam Kejuruteraan Geoteknikal dan Geo-persekitaran di Institut Teknologi Asia di Bangkok. Kolej Tungku Abdul Rahman menubuhkan 'Hadiah Memorial Profesor Chin Fung Kee' tahunan untuk pelajar terbaik dalam Peperiksaan Diploma Lanjutan Tahun Akhir dalam Teknologi (Bangunan). Universiti Malaya menubuhkan Anugerah Pingat Emas Profesor Chin Fung Kee yang diberikan setiap tahun kepada pelajar kejuruteraan terbaik dalam peperiksaan tahun akhir.

Chin adalah seorang yang merendah diri, teladan, guru dan rakan kepada ramai yang bertuah mengenalinya dan bekerja dengannya. Beliau mendedikasikan hidupnya untuk kecemerlangan dan perkhidmatan kepada profesion kejuruteraan dan kepada masyarakat pada umumnya. Sangat sedikit orang dalam bidang kejuruteraan yang dapat menandingi pencapaiannya. Beliau diingati sebagai salah seorang jurutera hebat yang cemerlang dalam amalan kejuruteraan, penyelidikan dan pendidikan.

Chin telah memainkan peranan utama dalam Projek Jambatan Pulau Pinang. Kerendahan hatinya ditunjukkan oleh petikan berikut dari bukunya yang bertajuk: "Jambatan Pulau Pinang - Perancangan, Reka Bentuk dan Pembinaan":

"Jurutera yang sebenarnya jurutera bukanlah pemain solo. Produk kejuruteraan yang diidamkan, sama ada kapal angkasa atau jambatan utama, adalah hasil ketara daripada jumlah besar kerja berpasukan yang dilanjutkan selama bertahun-tahun. Projek Jambatan Pulau Pinang yang telah dianugerahkan Anugerah Agung oleh Majlis Jurutera Perunding Washington dalam Pertandingan Kecemerlangan Kejuruteraan Amerika Syarikat tahun 1986 pastinya adalah hasil usaha berdedikasi sebilangan besar jurutera dari Lembaga Lebuhraya Malaysia dan banyak lagi jabatan kerajaan, daripada jurutera perunding Howard Needles Tammen & Bergendoff Int Inc, Jurutera Konsultant (SEA) Sdn Bhd dan Rakan Bersekutu mereka dan daripada Kontraktor Hyundai Engineering and Construction Co Ltd dan syarikat pembinaan usaha sama tempatan mereka. Akibatnya, penulis buku ini hanyalah jurutulis yang telah mendokumentasikan, semoga dengan ketepatan hasil kerja ramai jurutera yang berkenaan."

Pada 7 November 2009, sebagai menghormati sumbangan besar Chin kepada pembangunan kejuruteraan di Malaysia, Institusi Jurutera Malaysia (IEM) telah menamakan auditorium di bangunan IEM baharu itu sempena nama Chin.

Meninggal dunia[sunting | sunting sumber]

Chin telah meninggal dunia pada 29 Ogos 1990 selepas sakit yang singkat. Beliau meninggalkan seorang isteri, Puan Wong Swee Yong (meninggal dunia 10 November 2010), seorang anak perempuan, Puan Kathleen Chin Kie Fong dan tiga anak lelaki, Dr. Alan Chin Kie Loong, Dr. Ian Chin Kie Cheng dan Peter Chin Kie Siew.

Kepujian dan anugerah[sunting | sunting sumber]

Anugerah kehormatan Malaysia[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Semakan Penerima Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 July 2019. Dicapai pada 26 August 2018.
  2. ^ "Semakan Penerima Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 July 2019. Dicapai pada 26 August 2018.