Chula Chakrabongse

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Chunlachakkraphong
Putera Thailand
Keputeraan(1908-03-28)28 Mac 1908
Kemangkatan30 Disember 1963(1963-12-30) (umur 55)
PasanganElizabeth Hunter
AnakandaNarisa Chakrabongse
Kerabat,
Dinasti Chakri
AyahandaChakrabongse Bhuvanath
BondaEkaterina Desnitskaya

Chula Chakrabongse (Bahasa Thai: จุล จักรพงษ์ RTGSChunlachakkraphong 28 Mac 1908 - 30 Disember 1963), adalah seorang ahli keluarga daripada Dinasti Chakri daripada Thailand dan Dewan Chakkraphong. Beliau adalah satu-satunya anak Putera Chakrabongse Bhuvanath dan beliau Ukraine isteri, Ekaterina (Catherine) Desnitskaya (kemudian Mom Catherine Na Phitsanulok). Beliau merupakan keturunan Raja Chulalongkorn.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Putera Chula Chakrabongse dilahirkan pada 28 Mac 1908 di Paruskavan istana, Bangkok, dengan tajuk yang Mom Chao ( Yang Maha Mulia tenang-Nya ). Saovabha Phongsri, neneknya, memberinya nama Phongchak (พงษ์จักร; RTGSPhongchak). Kemudian bapa saudaranya, Raja Vajiravudh, telah membangkitkan Dia pangkat yang lebih tinggi dari Phra Chao Worawong Thoe Phra Ong Chao ( Baginda putera) dan menukar namanya kepada Chunlachakkraphong . pegawai-pegawai istana mesra memanggilnya "Putera sedikit" (ท่าน พระองค์ หนู Than Phraong Nu ).

Apabila sangat muda, Chula telah dihantar untuk belajar di United Kingdom, di mana beliau juga menghabiskan masa remajanya, menghadiri sekolah Harrow, tidak kembali ke Thailand sehingga dia 23.

Putera Chula Chakrabongse dengan Elizabeth Hunter pada tahun 1936

Pada tahun 1938 beliau berkahwin dengan Elizabeth Hunter, seorang wanita Inggeris (dikenali sebagai Lisba). anak perempuan mereka, Mom Rajawongse Narisa Chakrabhongse, dilahirkan pada tahun 1956. [1] [2] Mereka hidup di Tredethy, St Mabyn, di Cornwall pada 1940-an dan 1950-an.[3]

Apabila Putera Chula sepupu Putera Birabongse Bhanudej ( "B. Bira") pergi ke England pada tahun 1927, Chula telah menyelia pasukan lumba dipanggil White Mouse Racing.[4] Putera Bira memutuskan untuk memandu baginya.

Pada tahun 1936 pasukan White Mouse Chula yang dibeli ERA bagi Bira, dan dia cepat menjadi salah satu daripada atlet terkemuka bagi kelas ini perlumbaan antarabangsa. perkongsian Bira dengan Chula berakhir pada akhir tahun 1948.

Putera Chula adalah pengarang tiga belas buah buku, termasuk sejarah Dinasti Chakri, biografi mengenai pemandu perlumbaan kereta Richard Pelaut dan autobiografi.

Putera Chula meninggal dunia akibat kanser pada tahun 1963 pada usia 55 tahun.

Gelaran[sunting | sunting sumber]

28 Mac 1908 – 1923: His Serene Highness Prince Phongchak

(Bahasa Thai: หม่อมเจ้าพงษ์จักร; RTGSMom Chao Phongchak)

1923 – 30 Disember 1963: His Royal Highness Prince Chula Chakrabongse

(Bahasa Thai: พระเจ้าวรวงศ์เธอ พระองค์เจ้าจุลจักรพงษ์; RTGSPhra Chao Worawong Ther Phra Ong Chao Chunlachakkraphong)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Soravij. "Chakrabongse". Dicapai pada 24 May 2009.
  2. ^ HRH Prince Chula CHAKRABONGSE. genealogy.rootsweb.com
  3. ^ "New Zealand Cornish Association newsletter" (PDF). Dicapai pada 24 May 2009.
  4. ^ His Highness (Pra Worawongse Ther Pra Ong Chao) Prince Birabongse Bhanutej

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Autobiography
Other works