Chung T'ien Television

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke pandu arah Pergi ke carian
Chung T'ien Television
JenisRangkaian televisyen kabel senegara
PenjenamaanCTi
Negara
Tarikh siaran pertama
1994 (1994)[petikan diperlukan]
KetersediaanTaiwan
PemilikWant Want China Times Group
Laman sesawang
www.ctitv.com.tw
Chung T'ien Television
Cina Tradisional: 中天電視
Cina Ringkas: 中天电视

Chung T'ien Television (CTi TV, Cina tradisional: 中天電視) ialah rangkaian TV kabel yang bertapak di Republik China di Taiwan. Ia dimilik oleh kumpulan Want Want China Times, yang juga memiliki China Television (CTV).

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Ditubuhkan pada 1994, CTi TV pada awalnya dipanggil Chinese Television Network (CTN; Cina tradisional: 傳訊電視). CTN mempunyai dua saluran utama, Chung Tien (Cina tradisional: 中天頻道) dan Da Di (Cina tradisional: 大地頻道). Pada 30 Januari 1997, pemilik bertukar dari P.H. Yu (于品海), pengerusi sekarang Nan Hai Corporation Limited (南海控股有限公司), kepada Koos Group (和信企業團). Pada tahun 2000, pemilikan berubah sekali lagi dari KG Group kepada Wisdom Group (象山集團), di mana pada waktu tersebut turut mengoperasi China Television (CTV). Hsiang Shan menggabungkan CTN dengan CTV Satellite untuk membentuk Power TV (Cina tradisional: 勁道數位電視). Sebagai bahagian dari Power TV, CTV Satellite menjadi Chung T'ien Entertainment, sementara Chung Tien dari CTN berpisah menjadi Power TV News (Cina tradisional: 中天新聞臺) dan Power TV Variety (Cina tradisional: 勁報電視臺). Power News akhirnya menukar namanya menjadi Chung T'ien Information, dan seterusnya menjadi Chung T'ien Main pada Januari 2004. Setelah pemindahan hak milik He Hsin-Hsiang Shan, Da Di diberi beberapa tahap autonomi sebagai Da Di Television; namun, Da Di akhirnya menjadi sebahagian daripada Videoland Television Network, dan menukar namanya menjadi Videoland Drama Channel. Pada bulan Jun 2002, pemilikan Power TV berubah sekali lagi dari Hsiang Shan menjadi China Times; Power TV menukar namanya menjadi Chung T'ien Television (CTi TV).

Pada bulan Julai 2019 CTiTV didenda NTD 1.6 juta oleh Suruhanjaya Komunikasi Nasional kerana gagal mengesahkan maklumat sebelum menyiarkannya. CTiTV mempunyai sejarah gagal mengesahkan maklumat sebelum disiarkan.[1]

Pada bulan November 2019 William Wang, seorang perisik PRC yang melakukan pembelotan ke Australia, mendakwa bahawa CTi-TV telah menerima dana China sebagai imbalan untuk menyiarkan cerita yang tidak menguntungkan kerajaan Taiwan. Kumpulan Want Want China Times menafikan tuduhan ini.[2]

Pada Januari 2020 mereka didenda NT$600,000 (AS$20,033) kerana menyiarkan kenyataan palsu oleh Ahli Majlis Bandaraya KMT Tainan, Hsieh Lung-chieh. Pengawal selia mendapati bahawa wartawan CTiTV telah gagal bertanya atau meminta bukti pada waktu itu dan CTiTV telah gagal melakukan pengesahan fakta mengenai pernyataan tersebut sebelum menyiarkannya.[3]

Saluran[sunting | sunting sumber]

Bangunan CTiTV di Taipei

CTI TV menawarkan tiga saluran utama, dan juga saluran antarabangsa untuk penonton yang tinggal di luar Taiwan.

  • CTi Variety
  • CTi News
  • CTi Entertainment
  • CTi International (luar negara sahaja)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Shan, Shelley (25 July 2019). "NCC fines CtiTV NT$1.6m for fact-checking failures". www.taipeitimes.com. Taipei Times. Dicapai pada 25 July 2019.
  2. ^ Strong, Matthew. "Taiwan TV stations reject defector's allegations of China funding". Taiwan TV stations reject defector's allegations of China funding. Taiwan News. Dicapai pada 24 November 2019.
  3. ^ Shan, Shelley. "CtiTV News fined for airing false statement". www.taipeitimes.com. Taipei Times. Dicapai pada 15 January 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]