Minum petang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Cicipan)

Minum petang (Jawi: مينوم ڤتڠ) atau cicipan (Jawi: چيچيڤن) merujuk kepada suatu jamuan di mana minuman panas seperti teh atau kopi serta makanan ringan manis (baik yang tempatan seperti kuih mahupun yang datang dari pengauh Barat seperti kek) lazim dihidangkan pada sekitar antara waktu awal dan lewat petang,[1] lazimnya antara 4 petang dan 6 petang. Cicipan atau minum petang sering dikaitkan dengan Britain, Ireland, dan beberapa negara-negara Komanwel.

Pada masa kini, minum petang formal sering diambil sebagai penghargaan di hotel atau kedai teh.[2] Makanan yang sering dihidangkan pada dirian bertingkat; mungkin tiada sandwich, tetapi terdapat roti atau skon dengan mentega atau marjerin dan pilihan jem atau lain-lain lepa, atau roti bakar, muffin atau krumpet.[3][4][5] Minum petang sebagai hadiah mungkin ditambah dengan segelas Champagne atau minuman beralkohol yang sama. Jamuan teh adalah satu perhimpunan sosial di sekeliling hidangan ini.

Muasal[sunting | sunting sumber]

Cicipan dengan roti dan mentega, jem dan kek kecil di Rittenhouse Hotel, Philadelphia.

Pemeliharaan adat berasal di kalangan kelas kaya di England dalam tahun 1840-an.[6][7] Anna Maria Russell, Duchess Bedford, disanjungi kerana mengubah minum petang di England ke makan lewat petang semasa melawat Belvoir Castle, walaupun isteri Charles II Catherine dari Braganza dikatakan telah memperkenalkan minum teh ke istana Inggeris sebaik tiba dari Portugal pada tahun 1662.[8][9][10][11]

Pada akhir abad ke-19, minum petang mula berubah tatacaranya kepada bentuk semasa yang turut diamalkan oleh kedua-dua kelas atasan dan pertengahan.

Hidangan[sunting | sunting sumber]

Minuman panas[sunting | sunting sumber]

Secara tradisinya, teh dibancuh dalam teko dan dihidangkan dengan susu dan gula - hidangan ini dahulunya wujud sebagai suatu penambah tenaga untuk para pekerja buruh miskin di England pada abad ke-19 dan awal abad ke-20 di England yang lazim melakukan pekerjaan lebih mencabar dari segi fizikal daripada kebanyakan orang Barat hari ini dan abad ke-20 awal England.

Makanan sampingan[sunting | sunting sumber]

Cicipan Amerika dan makanan jejari.

Minum petang diiringi hidangan berlauk seperti roti lapis kecil (berintikan sayur dan dibuang keraknya), skon (dengan krim beku dan jem, juga untuk teh krim) ataupun juga kuih-muih baik ikut cara Timur mahupun yang Barat termasuk kek dan pastri (seperti kek Battenberg or Victoria sponge). Biskut biasanya tidak dihidangkan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ It's Time for Tea – by Dawn Copeman – Time Travel Britain
  2. ^ "Afternoon tea is more popular than ever as more hotels get a huge boost in business thanks to the brew". The Daily Mail. London. 6 April 2011. Dicapai pada 21 November 2012.
  3. ^ Mason, Laura; Brown, Catherine (1999), From Bath Chaps to Bara Brith, Totnes: Prospect Books.
  4. ^ Pettigrew, Jane (2004), Afternoon Tea, Andover: Jarrold.
  5. ^ Fitzgibbon, Theodora (1972), A Taste of England: the West Country, London: JM Dent.
  6. ^ p. 209, Pool, Daniel (1993) "What Jane Austen Ate and Charles Dickens Knew," Touchstone/Simon & Schuster, New York
  7. ^ "High Tea, Low Tea, Afternoon Tea". Blended mec. MacMillan English Campus. Dicapai pada 21 November 2012.
  8. ^ Food & Drink, Woburn Abbey
  9. ^ "Afternoon Tea". Historic UK. Dicapai pada 21 November 2012.
  10. ^ Margot. "Origins of Afternoon Tea". Fortnum & Mason. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-02-02. Dicapai pada 21 November 2012.
  11. ^ "Influence of a Portuguese Princess". UK: Tea Council. Dicapai pada 21 November 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]