Cinnamomum

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke pandu arah Pergi ke carian

Cinnamomum (kayu manis)
Starr 010419 0038 cinnamomum camphora.jpg
Cinnamomum camphora.
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Cinnamomum

Spesies

Lihat teks

Sinonim

Cinnamomum adalah genus pokok dan pokok renek malar hijau yang semerbak kepunyaan keluarga laurel, Lauraceae. Spesies Cinnamomum ini mempunyai minyak yang semerbak di dalam daun dan kulit kayu mereka. Genus ini mengandungi lebih 300 spesies bertaburan di kawasan tropika dan subtropika Amerika Utara, Amerika Tengah,Amerika Selatan, Asia, Ocenia dan Autralasia. Genus ini termasuk sebilangan besar pokok yang penting dari segi ekonomi.[1][2]

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Tumbuhan ini mengeluarkan bau yang tersendiri. Daun mereka yang bersilih ganti adalah bujur telur, dengan jidar sepenuhnya atau sesekali berpecah, dengan puncak genting dan berbentuk baji menyeluruh pada dasar bulat kecil. Permukaan atas daun adalah hijau berkilau hingga hijau kekuningan, sementara sisi bawah adalah legap dan berwarna lebih muda. Daun matang adalah hijau tua, manakala daun muda adalah perang kemerahan hingga merah kekuningan. Daunnya adalah gundul di kededua permukaan atau jarang-jarang cukup umur di bawah hanya ketika muda; daun kebanyakannya berurat tiga (trilinerve) atau kadang-kadang tanpa mencoloknya berurat lima, dengan pelepah terserlah di kededua permukaan.

Untaian bunga yang bersudut sambungan 3.5-7 cm panjang. Turut terdapat genus dengan spesies berumah satu (monoecious) dengan bunga dua kelamin, putih kehijauan, putih hingga kuning yang gundul atau berbulu halus, dan pudar hingga perang kekuningan. Kebanyakan bunga adalah kecil. Bahagian luar bunga adalah gundul dan cukup umur di luar, dan dengan padat cukup umur di dalam. Buah hitam keunguannya adalah pepauh bujur, bulat telur, atau bundar kecil. Cangkir bahagian luar bunga di dalam buah adalah berbentuk cangkir (cupuliform).

Spesies terpilih[sunting | sunting sumber]

Pokok kayu manis dalam manuskrip Arab abad ke-10.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Cinnamomum Schaeff". Plants of the World Online (dalam bahasa Inggeris). Royal Botanic Gardens, Kew. Dicapai pada 24 Januari 2022.
  2. ^ WFO (2022). "Cinnamomum". World Flora Online (dalam bahasa Inggeris). The World Flora Online Consortium. Dicapai pada 24 Januari 2022.