Cinta 100kg

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Cinta 100kg
Genre
Ditulis olehNazri M. Annuar
PengarahMegat Sharizal
Dibintangi oleh
Lagu pembukaanSusun Silang Kata - Aizat Amdan
Negara asalMalaysia
BahasaBahasa Melayu
Bilangan episod20
Penerbitan
Penerbit eksekutifFaisal Azmy Kob
Penerbit
  • Azman Shah
  • Anissa Abd Azis
Tempoh siaran42 minit
Syarikat penerbitan
Playground Productions Sdn Bhd
Penyiaran
Saluran asalTV3 (Slot Dahlia)
Format gambar
Format audioDolby Digital
Siaran asal5 Mac 2016 – 9 April 2016

Cinta 100kg merupakan sebuah siri drama televisyen Malaysia tahun 2016 arahan Megat Sharizal, dibintangi oleh Sherry Alhadad, Sharifah Amani, dan Fezrul Khan. Siri ini memulakan tayangan perdana di Slot Dahlia TV3 bermula 2 Mac 2019 menggantikan Inikah Cinta [1]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Mengisahkan dua sahabat yang bergelut dalam misi pencarian cinta sejati mereka. Wati (Sharifah Amani) dan Dian (Sherry Al Hadad) merupakan dua wanita yang kurang dari segi paras rupa mereka. Wati yang berperwatakan seperti tomboi merasakan dirinya kurang menarik dari pandangan lelaki. Manakala sahabatnya Dian pula, mempunyai masalah berat badan yang serius. Ini membuat Dian sentiasa berasa tidak yakin dengan dirinya berbanding dengan perempuan-perempuan yang jauh lebih cantik darinya.

Setelah Wati berpisah dengan teman lelakinya, Faliq, Wati mula bersenam di gym sebagai hobinya. Di gym itu, Wati berkenalan dengan pemilik gym yang kacak bernama Shahril (Zain Saidin). Bermula hari itu, Wati semakin obses dengan Shahril. Hampir setiap hari, Wati menceritakan tentang Shahril kepada Dian sehingga menyebabkan Dian muak dengan obsesi Wati kepada Shahril.

Namun, pada waktu yang sama, Dian sedang berhadapan dengan krisis bersama teman lelakinya, Khairul (Fezrul Khan) yang berkerja sebagai juruterbang. Hal ini kerana, Dian sentiasa cemburu dengan rakan-rakan peramugari Khairul yang jauh lebih cantik darinya.

Krisis Dian memuncak apabila Rozie, seorang peramugari didapati sedang mengenali Khairul. Tambahan lagi, Khairul seperti semakin tertarik dengan Rozie kerana Rozie pandai memasak. Ini membuatkan Dian berasa tercabar dan lebih cemburu. Demi membantu Dian, rakan karib Dian dan Wati, Tina (Safia Hanifah) mencadangkan agar Dian menipu Khairul bahawa dia juga pandai memasak dengan mengaku kuih yang dibuat oleh Tina adalah hasil tangannya.

Walaupun Dian tidak menyukai Rozie pada mulanya, tetapi lambat-laun dia merasakan bahawa sebenarnya Rozie adalah seorang wanita yang baik dan mereka berdua pun menjadi rapat. Persahabatan baru antara Dian dan Rozie itu telah membuat Wati berasa cemburu dan dia juga mempersoalkan motif sebenar Dian berkawan dengan Rozie. Namun, apa yang tidak disedari Dian adalah, Rozie sebenarnya mempunyai niat untuk mengkhianat Dian.

Adakah persahabatan antara Dian dan Wati tercabar? Bagaimanakah Wati menyelamatkan Dian dari khianat Rozie? Adakah cinta buat Wati dan Dian?

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Drama Cinta 100kg (TV3)". MyInfotaip. 25 Mac 2016.