Cinta Di Langit Cardiff

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Cinta Di Langit Cardiff adalah merupakan drama gandingan Amyra Rosli dan Amar Baharin. Turut membintangi drama ini ialah Hafeez Mikail, Shakilla Khoriri, Marissa Yasmin dan ramai lagi. Drama bersiri sebanyak 13 episod ini diarahkan oleh Rahila Ali dibawah terbitan Pena Kreatif Sdn Bhd. Disiarkan di TV2 mulai 4 Julai, setiap hari Selasa hingga Khamis pukul 8:35 malam. [1]

Cinta Di Langit Cardiff
GenreCinta
Keluarga
Konflik
PenciptaRahila Ali
Ditulis olehAmy Raimi
PengarahRahila Ali
Dibintangi oleh
Amyra Rosli
Amar Baharin
Hafeez Mikail
Marissa Yasmin
Shakilla Khoriri
Lagu pembukaan"Kisah Cinta Kita" nyanyian Amyra Rosli & Amar Baharin
Lagu penutup"Kisah Cinta Kita" nyanyian Amar Baharin & Amyra Rosli
Negara asal Malaysia
BahasaMelayu
Bilangan episod13
Penerbitan
Tempoh siaran40 minit
Syarikat penerbitan
Pena Kreatif Sdn. Bhd
Penyiaran
Saluran asalTV2 (Slot Selekta Prima)
Siaran asal4 Julai 2017 – 1 Ogos 2017

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Impian Tasha yang ingin melayari bahtera alam rumahtangga bersama tunangnya Imran musnah apabila dihari majlis perkahwinan mereka, terbongkarlah rahsia bahawa Tasha hanyalah anak angkat. Pak Jalal, iaitu pemandu ayahnya mendedahkan bahawa Nordin bukanlah ayah kandung Tasha dan Nordin tidak layak untuk mewalikan Tasha dan perkahwinan tersebut tidak sah. Namun Imran tetap ingin mengahwini Tasha dan mereka ingin berkahwin di Siam. Natalia, iaitu adik angkat Tasha yang juga menaruh hati kepada Imran selama ini mencuba untuk mengagalkan rancangan perkahwinan Imran dan Tasha.

Natalia kemudian membuat rancangan jahat dengan memerangkap Imran agar segera mengahwininya. Imran yang terpedaya dengan rancangan Natalia tersebut akhirnya terpaksa mengahwininya setelah Natalia mendakwa bahawa dia kini hamil anak Imran. Tanpa Imran sedari, anak yang dikandung Natalia itu sebenarnya bukanlah anaknya, melainkan ia adalah anak hasil hubungan terlarang Natalia dengan bekas kekasihnya dahulu, Amri. Manakala Tasha yang kini berasa kecewa setelah mengetahui Imran kini sudahpun berkahwin dengan Natalia kemudian tekad membawa diri setelah dia mendapat maklumat daripada Pak Jalal yang mengatakan bahawa ibu kandungnya ada di Cardiff.

Setibanya di Cardiff, Tasha kemudian bertemu dengan Ashraf. Tasha kemudian menceritakan niat sebenarnya kepada Ashraf. Manakala Ashraf berjanji akan membantu Tasha untuk mencari ibu kandung Tasha. Dalam misi pencarian ibu kandung Tasha, Ashraf dan Tasha menjadi semakin akrab dan kemudian saling jatuh cinta. Namun, disaat hubungan mereka semakin mesra, Imran kini kembali menagih kasih daripada Tasha. Natalia yang mengetahui akan hal itu kemudian mencuba untuk memisahkan Imran daripada bersatu semula dengan Tasha. Berjayakah Tasha menemui ibu kandungnya?

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]