Cinta dan Anugerah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Cinta dan Anugerah
Format Drama
Pengarah Sanjeev Kumar
Dibintangi oleh
Nabila Syakieb
Yasmine Wildblood
Wilda Hamid
Miller
Ashraf Sinclair
Cut Sarra
Eva Anindhita
Lagu pembukaan Kebesaranmu, St12
Lagu penutup Kebesaranmu, St12
Negara asal Indonesia
Bilangan episod 244 episodes
Penerbitan
Penerbit Leo Sutanto
Tempoh siaran 90 minit
Syarikat penerbitan
Sinemart
Penyiaran
Saluran asal

RCTI

  • Siaran Negara Lain:
Malaysia TV9
Kronologi
Mengikuti Air Mata Cinta
Diikuti oleh Amanah dalam Cinta

Cinta Dan Anugerah adalah sebuah sinetron yang ditayangkan di stesen televisyen Indonesia, RCTI dan pernah ditayangkan di Malaysia melalui TV9

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Nabila (Nabila Syakieb) adalah gadis sederhana yang cantik dan baik hati. Ia tinggal bersama kedua adiknya Aira (Yasmine Wildblood) yang cantik, periang tapi ceroboh, dan Mini (Wilda Hamid) yang pintar, alim tetapi kuper. Selain itu, Nabila juga hidup bersama ayahnya, Imran (Donny Damara).

Beban hidup Nabila semakin berat setelah ayah dan ibunya kemudian meninggal dunia karena terjatuh dari tangga dan serangan stroke . Tidak hanya itu, ternyata Haris (Adipura) yang mencintai Nabila berhasrat mengambil rumah itu. Dengan kekayaannya dia berhasil mendapat rumah Nabila. Akhirnya Nabila ,Aira dan Mini, terusir . Untung,bapaknya Nabila meninggalkan surat bahwa mereka bisa menginap di rumahnya Reza (Ashraf Sinclair), seorang pengusaha kaya yan telah dia tolongi ketika Reza hampir dipukul preman-preman. Walaupun tidak yakin Reza akan mengenali mereka, Nabila, Aira dan Mini pun nekat mendatangi rumah Reza.

Kedatangan mereka ke rumah Reza disambut dingin oleh Reza. Setelah membaca surat dari Imran, Reza yang ternyata tampan dan angkuh ini pun menerima mereka bertiga untuk tinggal di salah satu pavilion rumahnya, dengan syarat mereka harus bekerja di rumah megah Reza. Nabila pun menerimanya dengan senang dan berjanji akan melakukan apa saja untuk membalas jasa Reza. Reza hanya tersenyum angkuh.

Lain halnya dengan Reza, Saira (Cut Sara), kakak Reza yang juga tinggal di rumah tersebut bersama ketiga , Chintya (diperankan Eva Anindhita), tidak menyukai kehadianaknya Nabila, Aira dan Mini. Terlebih lagi ketika Saira dan Chintya mengetahui bahwa Avian (diperankan Miller), orang kepercayaan Reza yang disukai oleh Chintya malah jatuh cinta dengan Aira.

Tidak hanya Avian, Reza pun mulai terpesona dengan kecantikan Aira. Padahal diam-diam Nabila menyukai Reza. Namun Nabila tak ingin menyakiti hati adiknya.

Datang pula Gio(diperankan Giovanni Yosafat Tobing) ,kakak Zaskia(diperankan Raya Kohandi),mantannya Reza. Gio lalu jatuh cinta kepada Nabila ketika dia menolongi Nabila,Aira dan Mini ketika mereka diusir dari rumah Reza oleh Saira.

Tetapi Gio juga mempunyai rencana tertentu. Dia dendam sama Reza kerana Reza yang telah membuat Zaskia, membunuh diri. Pelbagai cara Gio lakukan untuk balas dendamnya. Di sisi lain, dia harus menyembunyikan hasrat jahatnya dari Nabila, yang diketahui olenya , mencintai Reza.

Sampai suatu saat Reza melamar Aira untuk dijadikan istri. Aira bingung, di satu sisi dia cinta ke Avian. Di sisi lain, ambisinya memang menikahi orang yang super kaya. Aira pun menerima lamaran Reza.Aira akhirnya menikahi Reza. Avian sakit hati tetapi dia bahagia kerana dia pun telah berjanji kepada Aira bahwa dia akan menikahi Cynthia. Setelah sekian lama, mimpi Cynthia terkabul, Avian menikahinya.

Nabila akhirnya coba untuk mencintai Gio setelah nikahnya Reza dan Aira. Setelah pelbagai cara Gio lakukan untuk mendapat hati Nabila, mereka pun berpacaran.

Reza akhirnya ketahui bahawa Gio yang telah membuatnya bankrupt dan dia coba untuk membuat Gio mengaku kepada Nabila,sebagai balas dendam. Tidak berhasil, Reza mengundang Nabila untuk berdiri di pintu pejabatnya ketika dia sedang berbincang dengan Gio tentang hasrat jahat Gio.

Terpukul, Nabila kabur kembali ke desanya. Gio,marah dan sedih, mencari Nabila hingga dia menjumpai Nabila sedang membersihkan masjid di desanya. Dia menerangkan mengapa dia berdendam sama Reza. Akhirnya,Nabila mengerti.

Dengan bantuan Nabila, Gio memaafi Reza.

Malangnya,Nabila mengalami kecelakaan pesawat ketika dia sedang ke Singapura,demi kerjanya untuk Reza. Sekian hari berlalu Gio menjadi penghibur anak yatim.

Tapi Reza masuk ke rumah sakit karena kakinya ketimpa barang bangunan saat berkerja. Nabila kembali dengan muka yang berbeda.ternyata Nabila itu adalah palsu, Nabila yang sebenar masih hidup dan tinggal di satu kepulauan nelayan.Nabila palsu yang (diperankan oleh Raya Kohandi).Rencana Raffi. ternyata Saskia yang masih hidup dan ingin membalas dendam terhadap Reza dan keluarganya.

Pada suatu hari karena hujan yang lebat, Reza dan Nabila palsu terpaksa menginap di hotelnya yang terletak di Puncak.Saat itu, Nabila dan Reza sedang membincangkan soal kerja pada lewat malam.Ternyata Nabila palsu mempunyai niat yang jahat. Dia memasukkan obat kedalam minuman Reza dan menyebabkan Reza pengsan dan paginya Reza menyedari bahawa dia telah meniduri Nabila. Nabila keluar dari kamar tersebut dan diperhatikan oleh Hani.

Bayu(diperankan oleh Dearly Dave Sompie[Dirly])telah jatuh cinta pada Nabila sebenar ketika Nabila tinggal di kepulauan nelayan,tapi ibu Bayu tidak merestui hubungan mereka.Kemudian Bayu kecelakaan dan meninggal. Nabila sangat sedih atas kematian Bayu.Selepas itu,Nabila bertemu dengan Alvino(diperankan oleh Richard Kevin)untuk membantu Nabila memenangi kes seorang wanita yang dirogol oleh adik Bayu.Pada mulanya Alvino tidak mahu menolongnya,tapi setelah memikirkan nasihat oleh Nabila,dia bersetuju.Alvino juga menolong Nabila mencari identiti sebenarnya untuk mengembalikan ingatan Nabila karena Nabila amnesia.Alvino membawa Nabila ke Jakarta setelah menjumpai label sebuah butik di Jakarta.Pda masa inilah Harris mengambil kesempatan atas amnesia Nabila untuk mereka cerita demi impiannya untuk menikahi Nabila.Tapi Alvino datang menyelamatkan keadaan.Nabila nyaris menikah dengan Harris.Akhirnya Nabila dipertemukan kembali dengan Gio setelah selama berbulan-bulan Gio mencari Nabila dan pernah berputus asa.

Akibat terpedaya dengan tipudaya Nabila palsu yang kononnya dia hamil karena kejadian di Puncak,Reza dan Aira bercerai.Rumahtangga Aldi dan Mini juga berantakan gara-gara Aldi telah jatuh cinta pada Cyntia karena mereka digandingkan bersama sebagai watak utama oleh produser mereka.Mini sangat marah apabila mengetahui hal tersebut dan mengambil keputusan untuk bercerai.Cyntia mengambil peluang itu untuk menghancurkan adik -beradik Nabila tapi Avian tidak menyukai Aldi bercinta dengan Cyntia.Avian yang telah menikahi Cyntia juga berkali-kali meminta Cyntia untuk menandatangani surat cerai selepas mengetahui hal tersebut.

Selepas Alvino menyelidik,ternyata ada orang yang mengaku menjadi Nabila.Nabila ingin sekali bertemu dengan keluarganya tapi Alvino menyarankan agar Nabila jangan ikut campur dahulu.Nabila menerima cadangan itu.Gio mempertemukan Aira dan Mini semula dengan kakak mereka,Nabila.Bermula saat itu,pelbagai rancangan telah dibuat oleh Gio,Avino,Nabila,Aira dan Mini untuk membongkar rahsia dan tipudaya Nabila palsu.

Crew[sunting | sunting sumber]