Citibank

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Citibank, N. A.
Jenis/bentuk sahAnak syarikat Citigroup
IndustriPerkhidmatan kewangan
Ditubuhkan16 Jun 1812; 211 tahun yang lalu (1812-06-16) (sebagai City Bank of New York)
Ibu pejabatNew York City, New York
Tokoh penting(CEO dan Pengerusi Citigroup)
Michael Corbat (COO Citigroup)[1]
KeluaranKad kredit
Pinjaman gadai janji
Pinjaman peribadi
Pinjaman komersial
Kemudahan kredit
PemilikCitigroup Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukCitigroup
Anak syarikatCitiFX Pro, Vidacos Nominees, Citibank Korea, Citibank Singapore, Citibank Canada, Citibank (China), Citibank Berhad, Grupo Financiero Banamex, Citibank Taiwan, Ltd. Sunting ini di Wikidata
Tapak webciti.com
Facebook: citi Twitter: Citibank Instagram: citi Discogs: 2020856 Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Citibank (digayakan sebagai citibank) ialah bahagian pengguna untuk perkhidmatan kewangan multinasional Citigroup.[2] Citibank ditubuhkan pada tahun 1812 sebagai City Bank of New York, dan kemudian menjadi First National City Bank of New York. Bank ini mempunyai 2,649 cawangan di 19 negara, termasuk 723 cawangan di Amerika Syarikat dan 1,494 cawangan di Mexico yang dikendalikan oleh anak syarikatnya Banamex. Cawangan AS tertumpu di enam kawasan metropolitan: New York City, Chicago, Los Angeles, San Francisco, Washington, DC, dan Miami. Pada tahun 2016, Amerika Syarikat menyumbang 70% hasil dan Mexico menyumbang 13% daripada pendapatan. Selain AS dan Mexico, sebahagian besar cawangan syarikat berada di Poland, Rusia, India dan Emiriah Arab Bersatu.

Berikutan krisis kewangan 2007-2008 dan kerugian besar dalam nilai aset gadai janji subprima, Citigroup, induk Citibank, menerima jaminan dalam bentuk pelaburan dari Perbendaharaan AS. Pada 23 November 2008, sebagai tambahan kepada pelaburan awal sebanyak $25 bilion, lebih $20 bilion dilaburkan dalam syarikat itu bersama-sama dengan jaminan aset berisiko $306 bilion[3] Jaminan yang dikeluarkan pada waktu pasaran tidak mencukupi untuk menampung kerugian daripada pelaburan tersebut. Akhirnya Citi berkongsi Perbendaharaan mengambil alih sebagai balasan untuk jaminan yang dikeluarkan itu telah dibukukan sebagai keuntungan bersih untuk perbendaharaan kerana Citi mempunyai likuidasi mencukupi dan jaminan tidak perlu digunakan. Menjelang 2010, Citibank telah membayar balik pinjaman daripada Perbendaharaan secara penuh, termasuk faedah, yang menghasilkan keuntungan bersih bagi kerajaan persekutuan AS.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Citigroup, Inc. 2016 Form 10-K Annual Report". U.S. Securities and Exchange Commission.
  2. ^ Citigroup Material Legal Entities
  3. ^ Aversa, Jeannine (November 24, 2008). "Government unveils bold plan to rescue Citigroup". The Washington Post. Associated Press.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Cleveland, Harold van B. & Huertas, Thomas F. (1985). Citibank, 1812–1970. Harvard Business History Studies.CS1 maint: uses authors parameter (link)
  • Freeman, James & McKinley, Vern (2018). Borrowed Time: Two Centuries of Booms, Busts, and Bailouts at Citi. m/s. 365.CS1 maint: uses authors parameter (link) Online review.
  • Wriston, Walter (1996). Citibank, and the Rise and Fall of American Financial Supremacy.