Clarion

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Clarion Co., Ltd.
クラリオン株式会社
Jenis/bentuk sahK.K. (Syarikat awam)
Didagangkan sebagaiTYO: 6796
ISINJP3269200006 Sunting ini di Wikidata
IndustriAutomotif
Elektronik pengguna
Ditubuhkan28 Disember 1940; 83 tahun yang lalu (1940-12-28)
Ibu pejabatSaitama, Saitama, Jepun
Tokoh pentingTatsuhiko Izumi (Wakil Pengarah, Pengerusi dan CEO) Hidetoshi Kawamoto (Wakil Pengarah, Presiden dan CEO)
KeluaranAudio kereta dan sistem navigasi automotif
PemilikFaurecia Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan10,037 (Disatukan)
Syarikat indukHitachi
Tapak webclarion.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Clarion Co., Ltd. (Jepun: クラリオン株式会社, Hepburn: Kurarion Kabushiki-gaisha) ialah pengeluar audio kereta, sistem navigasi automotif, AutoPC, peralatan visual, peralatan bas, dan peralatan komunikasi Jepun. Ia dimiliki secara majoriti oleh Hitachi dan disertai oleh Foxconn.

Sistem bunyi Clarion di dalam trunk/but kereta.

Sehingga akhir tahun 2005, produk di Jepun dipasarkan di bawah jenama AddZest, manakala di luar Jepun produk yang sama biasanya membawa jenama nama Clarion. Ini telah diubah pada tahun 2006, dan jenama "Clarion" bersama dengan logo yang direka bentuk semula kini digunakan di seluruh dunia. Ia terkenal dengan hubungannya dengan Nissa , yang menggunakan produk Clarion hampir secara eksklusif di dalam kenderaannya, dan memiliki saham 6.25% di dalamnya sehingga tahun 2002.[1]

Clarion mempunyai hubungan OEM dengan syarikat-syarikat automotif yang banyak, menyediakan kepala kereta dan komponen kepada mereka untuk kenderaan pengeluaran mereka. Pelanggan termasuk Saab Automobile, SuzukiFord, Volkswagen, Proton, Toyota, Subaru, dan Peugeot.[2]

Peraduan diadakan setiap tahun untuk memilih Gadis Clarion, yang dipilih untuk mewakili peralatan audio kereta Clarion di televisyen dan kempen pengiklanan cetakan pada tahun berikutnya. Peraduan ini dimulakan pada tahun 1975, dan kini ditaja bersama oleh Fuji TV.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Nissan sells majority". Diarkibkan daripada yang asal pada September 29, 2007. Dicapai pada December 28, 2006. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ "Clarion U.S.A | Corporate Information". Clarion.com. Dicapai pada 2016-02-23.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]