Clifton Williams

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Clifton Williams
Williams s. 1964
Kelahiran
Clifton Curtis Williams, Jr.

(1932-09-26)26 September 1932
Meninggal dunia5 Oktober 1967(1967-10-05) (umur 35)
berdekatan Tallahassee, Florida, A.S.
DikebumikanTanah Perkuburan Kebangsaan Arlington
Pusat pendidikanKolej Spring Hill
Universiti Auburn (Ijazah Sarjana Muda)
Pekerjaan
  • Juruterbang tentera laut, juruterbang ujian, angkasawan]
Kerjaya angkasa
Angkasawan NASA
PangkatMejar,
Kor Marin Amerika Syarikat
PemilihanKumpulan Nasa 3 1963
MisiTiada

Clifton Curtis Williams Jr. (26 September 1932 - 5 Oktober 1967), merupakan seorang juruterbang tentera laut Amerika, juruterbang ujian, jurutera mekanikal, Mejar di Kor Marin Amerika Syarikat, dan angkasawan NASA, yang terbunuh dalam nahas kapal terbang; beliau tidak pernah pergi ke angkasa lepas . Nahas itu disebabkan oleh kegagalan mekanikal dalam jurulatih jet T-38 NASA, yang sedang dipandunya untuk melawat ibu bapanya di Mobile, Alabama . [1] Kegagalan itu menyebabkan kawalan penerbangan berhenti bertindak balas, meskipun tempat duduk lontar telah diaktifkan, ia tidak dapat menyelamatkannya. Beliau adalah angkasawan keempat dari Kumpulan 3 Angkasawan NASA yang telah meninggal dunia, dua yang pertama ( Charles Bassett dan Theodore Freeman ) telah terbunuh dalam penerbangan T-38 yang berasingan, dan yang ketiga ( Roger B. Chaffee ) dalam kebakaran Apollo 1 pada tahunsebelum itu. [2] Pesawat itu terhempas di Florida berhampiran Tallahassee dalam masa sejam selepas meninggalkan Patrick AFB .

Walaupun beliau tidak pernah dalam penerbangan angkasa lepas, beliau telah berkhidmat sebagai juruterbang sandaran untuk misi Gemini 10, yang berlangsung pada Julai 1966. Berikutan misi ini, beliau telah dipilih untuk menjadi Juruterbang Modul Lunar untuk misi Apollo ke Bulan yang diarahkan oleh Pete Conrad . Selepas kematian Williams, Alan Bean menjadi Juruterbang Modul Lunar untuk misi Conrad, yang akhirnya menjadi Apollo 12, pendaratan bulan kedua. Sebagai penghormatan kepadanya—atas cadangan Bean—tampalan misi mempunyai empat bintang dan bukannya tiga; satu untuk setiap tiga angkasawan dan satu untuk Williams. Selain itu, Bean meletakkan sayap penerbang laut Williams dan pin angkasawan perak untuk berehat di permukaan bulan semasa moonwalknya .

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Space pilot killed". Tuscaloosa News. (Alabama). Associated Press. October 6, 1967. m/s. 1.
  2. ^ Colin Burgess; Kate Doolan; Bert Vis (2003). Fallen astronauts: heroes who died reaching for the moon. University of Nebraska Press. m/s. 272. ISBN 0-8032-6212-4.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]