Cloudworks Entertainment

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cloudworks Record Malaysia
IndustriMuzik, Hiburan, Pengurusan acara, Perhubungan awam, Pengiklanan
PengasasAszuad Zakaria
Ibu pejabatKuala Lumpur, Malaysia
Tapak webhttps://www.instagram.com/cloudworksrecord/
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Cloudworks Entertainment, juga dikenali sebagai Cloudworks Record Malaysia, ialah sebuah syarikat hiburan Malaysia yang ditubuhkan pada tahun 2004 oleh Aszuad Zakaria. Syarikat tersebut menguruskan artis-artis Malaysia seperti Dina Nadzir, Jazmy Juma, V.E, Hazami, Adeep Nahar dan Shazlin Salamat.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Cloudworks Entertainment ditubuhkan oleh Aszuad Zakaria pada tahun 2004 dengan niat untuk memenuhi keperluan pelanggan yang memerlukan bantuan untuk perunding acara dan produk multimedia. Organisasi ini menjadi pakar dalam pembungkusan idea cerita dan menempatkan cerita yang betul dalam media yang betul pada masa yang sesuai. Cloudworks Entertainment menyediakan perkhidmatan grafik dan reka bentuk yang lengkap untuk menyokong keperluan program pemasaran sedia ada dan bantuan untuk mentakrifkan atau memperhalusi identiti korporat pelanggan mereka.

Teras utama organisasi ini ialah pengurusan acara dan mereka mahir dalam mengatur setiap aspek acara daripada permohonan permit kepada sumber peralatan, tempat, krew dan mengatur semua butiran untuk memastikan kejayaan sesuatu acara. Cloudworks Entertainment pakar dalam menganjurkan acara seperti acara sukan, konsert muzik, kebudayaan, makan malam korporat, majlis perkahwinan, seminar dan persidangan, pelancaran produk, lawatan, hari keluarga dan pencarian harta karun. Jenis pelanggan yang organisasi ini dapat adalah dari kategori seperti sektor kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), organisasi, persatuan, sektor swasta, industri minyak dan gas, perbankan dan institusi kewangan, telekomunikasi, hospital, hotel, pengangkutan, dan vendor komputer utama dan industri teknologi maklumat (IT).

Selain pengurusan acara, Cloudworks Entertainment mengkhusus dalam perhubungan awam (PR) dan media. Organisasi ini telah mewujudkan kredibiliti dengan media dan bekerjasama dengan pelanggan mereka untuk mengoptimumkan pendedahan mereka. Perkhidmatan yang Cloudworks Entertainment menawarkan di bawah PR dan media ialah penulis ucapan, komunikasi perniagaan ke perniagaan, sidang akhbar, penasihat protokol dan publisiti produk.

Cloudworks Entertainment juga mengkhusus dalam pengiklanan dan promosi. Organisasi ini menyediakan perkhidmatan seperti mencipta logo, surat berita, iklan cetak, bunting dan sepanduk, reka bentuk laman web, risalah, pengeluaran video, dan pembungkusan produk untuk menyokong keperluan program pemasaran sedia ada untuk menentukan dan memperhalusi identiti korporat pelanggan mereka.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

2004-2009[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2004 hingga 2005, Cloudworks Entertainment terpilih sebagai pengurus pelancongan untuk Le Tour De Langkawi dan menguruskan artis tempatan Malaysia seperti Ahli Fikir, Amy Search, Amy Mastura, Yassin, Dina Nadzir, Hazami, Brothers, Nita Hamzah, Akhbar, Azharina, Search, Exist, Spider dan banyak lagi. Cloudworks Entertainment juga menganjurkan showcase dua penyanyi terkenal Indonesia iaitu Glenn Fredly dan Marcell di Dewan Konvensyen Sunway pada tahun 2005.

Pada tahun 2006, Cloudworks Entertainment telah menganjurkan Malaysia Tour yang menampilkan kumpulan rock Indonesia yang terkenal iaitu Sheila on 7. Malaysia Tour ini mendapat tajaan syarikat telekomunikasi, DIGI. Cloudworks Entertainment juga telah menganjurkan pelancaran album baharu dan showcase Tompi, seorang penyanyi jazz Indonesia dalam tahun yang sama.

Pada tahun 2007, Cloudworks Entertainment menganjurkan lagi pelancaran album baharu dan showcase Tompi. Dalam tahun yang sama, Cloudworks Entertainment menguruskan penyanyi Singapura Imran Ajmain dan kumpulan hip hop Malaysia Urban Method untuk Mosaic Music Festival 2007 di Singapura. Pada bulan Julai dan Ogos tahun tersebut, Cloudworks Entertainment menganjurkan Watson University Roadtour dengan Cheryl Samad yang merupakan seorang penyampai televisyen, pelakon dan penyanyi Malaysia. Dalam bulan Ogos juga, Cloudworks Entertainment menguruskan penyanyi Malaysia Adibah Noor dan Adam (Akademi Fantasia 2) untuk Konsert Universiti Teknologi Petronas (UTP). Pada November 2007, Cloudworks Entertainment menganjurkan konsert solo Imran Ajmain di Esplanade - Theatres on the Bay, Singapura.

Cloudworks Entertainment mengurus Dinner Show untuk syarikat-syarikat seperti Petronas, Optimal, AmBank, Bank Simpanan Nasional (BSN), DIGI, Celcom dan Maxis pada tahun 2007 dan 2008.

Pada 2008 dan 2009, Cloudworks Entertainment menganjurkan pelbagai acara seperti Roscani Paris trouvaille ceramic oleh Farah, Sunburst KL 2008 [1][2][3][4] dan 2009 [5][6] dan Secretaries Week Lunch Extravaganza 2008 yang menampilkan persembahan dari Marcell (Indonesia), Dayang Nurfaizah (Malaysia) dan Imran Ajmain (Singapura).

2010-2019[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2010, Cloudworks Entertainment menganjurkan konsert Kenny “Babyface” Edmonds Live in Kuala Lumpur[7][8]. Beliau merupakan seorang penyanyi, penulis lagu dan penerbit rekod Amerika Syarikat. Pada tahun yang sama, organisasi itu menganjurkan acara sambutan Hari Raya Amcorp yang dinamakan Keceriaan Lebaran Amcorp AidilFitri yang menampilkan persembahan oleh Amy Search, Kat Mentor, Marsha, Sabhi Saddi, Ezlynn dan ramai lagi.

Pada 2011, Cloudworks Entertainment menganjurkan Festival Jazz Kota Kinabalu[9][10][11][12] dan konsert kumpulan nyanyian Indonesia, D’Lloyd[13][14]. Dalam tahun yang sama, organisasi itu menjadi pegawai perhubungan awam untuk Konsert Keunggulan 33 Tahun Francissca Peter yang merupakan seorang penyanyi dan penulis lagu Malaysia[15][16].

Pada 2012 dan 2013, Cloudworks Entertainment telah menganjurkan tiga acara iaitu Festival Jazz Kota Kinabalu 2013[17][18][19], Festival Muzik Asia 2013[20], dan konsert pemain saksofon alto Amerika Syarikat, David Sanborn Band Live in Kuala Lumpur[21]. Pada tahun 2013, organisasi itu menjadi penghubung artis untuk KL International Jazz Festival 2013 dan kumpulan Hard Rock Amerika Syarikat yang terkenal, Guns N’ Roses Live in Malaysia 2013[22].

Pada tahun 2014, Cloudworks Entertainment menjadi penganjur acara untuk A’Sutra “Malam Cinta” Fashion Show dan Festival Antarabangsa 2014. Organisasi itu juga terlibat dalam acara #Buskstop Kaki Seni. Cloudworks Entertainment menjadi penghubung artis untuk empat acara pada tahun tersebut iaitu untuk Malaysia Distro Fiesta (MDF) 2014[23][24], Kuala Lumpur International Jazz[25][26], Langkawi Natural Magikal dan Kota Kinabalu International Jazz 2014[27][28].

Pada tahun 2014 dan 2015, Cloudworks Entertainment telah menganjurkan empat acara iaitu PD Waterfront New Year Countdown 2015, Street Vibez KL[29][30], Cloudworks Di Bawah Bayu Kota Kinabalu dan A’Sutra Magnifique Annual Show. Organisasi itu turut menjadi co-organiser untuk Musical Clash. Cloudworks Entertainment menjadi pengurus artis untuk acara seperti Puteri Nasyid, Laman Sekeping Seni Buffet Ramadhan, Pelancaran Album Kompilasi Music of My Heart di Jakarta dan Musical Clash. Organisasi itu juga menjadi penghubung artis untuk Festival Jazz Kota Kinabalu[31][32] dan menjadi panel untuk Hari Jazz Antarabangsa Kuala Lumpur.

Pada tahun 2016, Cloudworks Entertainment telah menganjurkan empat acara iaitu Street Vibez Monsoon Cup 2016[33], Raya Grande by Malaysia Distro, Roggeng Raya by Malaysia Distro dan Merdeka Cultural Fest by Malaysia Distro. Organisasi ini juga menjadi pengurus acara Hijrah & Rizman Ruzaini. Pada tahun yang sama, Cloudworks Entertainment menjadi pengurus artis untuk acara seperti The Great Wedding Affair, Media Nite 2016[34], No Black Tie dan Rumah Terbuka AidilFitri Majlis Bandaraya Petaling Jaya.

Pada tahun 2017, Cloudworks Entertainment menjadi pengurus artis untuk acara seperti Rentak Kita, Meet & Greet Bersama Artis Cloudworks Entertainment, DIGI Music Freedom, Buka Puasa di Maestro Bersama Ilyka dan Bazar Perpaduan Hari Malaysia. Organisasi ini juga menjadi pengurus artis untuk Hazami untuk rancangan televisyen realiti muzik Malaysia Gegar Vaganza musim ke-4[35].

Pada tahun 2018, Cloudworks Entertainment telah menganjurkan acara-acara seperti pelancaran album Sempurna iRRadzi[36], Meet & Greet Hazami[37], Makan Bersama iRRadzi @ Bangkok Street Food Restaurant[38], Brunch with Ilyka[39], A’Sutra Special Raya Showcase[40], Bengkel Asas Nyanyian Bersama Hazami[41] dan Hazami Birthday Celebration @ Bangkok Street Food Restaurant.[42] Organisasi ini juga menjadi pengurus artis untuk acara Lepak Santai Bersama Hazami & 1st Anniversary HazamILoveU Fans Club.[43]

Pada tahun 2019, Cloudworks Entertainment telah menganjurkan tiga acara iaitu Festival Seni Universiti Malaya 2019[44], The Launch of Sempurnakan Takdirku by Ilyka @ Serai[45] dan Ramadhan Dihayati Syawal Dirai @ Penjara Seremban.[46]

Artis[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ https://www.nocturnal.asia/news/sunburst-kl-2008/
  2. ^ https://www.last.fm/festival/492874+Sunburst+KL+International+Music+Festival
  3. ^ https://sunburstkl.com.my/
  4. ^ https://www.budiey.com/sunburst-kl-international-music-festival-2008/
  5. ^ https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2009/02/25/korn-erykah-badu-gegarkan-sunburst-kl-2009
  6. ^ https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2009/03/23/nerd-buat-hal-di-sunburst-kl-2009
  7. ^ https://www.thestar.com.my/news/community/2010/03/09/babyface-takes-time-off-for-shopping-before-kl-concert
  8. ^ https://www.pressreader.com/malaysia/the-star-malaysia/20100309/282668978523406
  9. ^ https://sabahsongs.wordpress.com/2011/06/18/5th-kota-kinabalu-jazz-festival-2011-day-1/
  10. ^ https://sabahsongs.wordpress.com/2011/06/20/5th-kota-kinabalu-jazz-festival-2011-day-2/
  11. ^ https://www.theborneopost.com/2011/06/16/internationally-acclaimed-jazz-artistes-to-perform-at-kk-fest/
  12. ^ https://www.theborneopost.com/2011/06/14/digi-continues-sponsorship-of-kk-jazz-festival/
  13. ^ https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2011/05/05/konsert--dlloyd-imbas-kegilaan-tahun-1978
  14. ^ https://www.budiey.com/sekitar-persiapan-konsert-semalam-di-malaysia-dlloyd/
  15. ^ https://www.budiey.com/konsert-keunggulan-33-tahun-francissca-peter/
  16. ^ https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2010/11/26/konsert-francissca-peter-sempena-33-tahun
  17. ^ https://sabahbah.com/articles/kota-kinabalu-jazz-festival-returns-in-2013-2974/
  18. ^ http://www.yayasansimedarby.com/media/yayasan-sime-darbys-rm100000-support-for-the-7th-kota-kinabalu-jazz-festival-2013
  19. ^ https://www.theborneopost.com/2013/06/17/kota-kinabalu-jazz-festival-a-mecca-for-jazz-aficionados/
  20. ^ https://sarawaktourism.com/blog/asia-music-festival-2013-line-up-sarawak-malaysia-borneo/
  21. ^ https://www.budiey.com/david-sanborn-to-blow-kl-away-in-march/
  22. ^ https://deadeyeguitars.wordpress.com/2013/03/26/guns-n-roses-live-in-malaysia-2013/
  23. ^ http://masses.com.my/happening/recap-malaysia-distro-fiesta-2014/
  24. ^ https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2014/02/27/malaysia-distro-fiesta-kumpul-artis-popular
  25. ^ https://www.womex.com/virtual/malaysia_major/news/kuala_lumpur_jazz_of
  26. ^ https://www.thestar.com.my/news/community/2014/08/13/worldclass-performances-at-kl-international-jazz-fest/
  27. ^ http://kepkas.sabah.gov.my/kota-kinabalu-jazz-festival-2014/
  28. ^ https://www.theborneopost.com/2014/06/15/jazz-greats-mesmerize-fans-in-kk/
  29. ^ http://masses.com.my/fashion/street-vibez-kl-rock-the-block-2015/
  30. ^ https://straatosphere.com/kicks-on-presents-streetvibez-kl/
  31. ^ https://www.theborneopost.com/2015/07/25/more-promising-kk-jazz-festival/
  32. ^ https://www.theborneopost.com/2015/07/27/the-best-ever-kk-jazz-festival-to-date/
  33. ^ http://masses.com.my/happening/maylasia-distro-present-street-vibez-monsoon-cup-2016/
  34. ^ https://www.budiey.com/menara-kl-menghargai-media-di-media-nite-2016/
  35. ^ https://www.beritaharian.sg/gah/hazami-makin-ligat-selepas-gegar-vaganza-4
  36. ^ https://www.instagram.com/p/BdeX81IHCRR/
  37. ^ https://www.instagram.com/p/BdiLpIXHrks/
  38. ^ https://www.instagram.com/p/BdojWMAnllK/
  39. ^ https://www.instagram.com/p/Bd33DafnJHY/
  40. ^ https://www.instagram.com/p/BeU4kB5H-Eu/
  41. ^ https://www.instagram.com/p/Be5U9uDH-Y_/
  42. ^ https://www.instagram.com/p/BfkR5HoHK2m/
  43. ^ https://www.instagram.com/p/BpuMOnHnEIX/
  44. ^ https://www.instagram.com/p/BvnTdQlg-nK/
  45. ^ https://www.instagram.com/p/BwZYM1-nOe9/
  46. ^ https://www.instagram.com/p/Bxzo9_bh7sH/

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]