Clyde Cowan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Clyde Cowan
Clyde Cowan menjalankan eksperimen neutrino, (c. 1956)
Kelahiran(1919-12-06)6 Disember 1919
Detroit, Michigan, United States
Meninggal duniaMei 24, 1974(1974-05-24) (umur 54)
Bethesda, Maryland, United States
WarganegaraUnited States
Pusat pendidikanWashington University in St. Louis Missouri School of Mines and Metallurgy
AnugerahFellowship Guggenheim (1957)[1]
Kerjaya saintifik
InstitusiUniversiti Katolik Amerika

Clyde Lorrain Cowan Jr (6 Disember 1919 – 24 Mei 1974) ialah seorang ahli fizik Amerika, yang telah menjalankan eksperimen neutrino bersama Frederick Reines, dan menemui neutrino pada 1956.[2] Frederick Reines menerima Hadiah Nobel Fizik pada 1995, mewakili kedua-dua mereka.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Cowan dilahirkan di Detroit, Michigan dan mempunyai tiga orang adik. Keluarga Cowan berpindah ke St. Louis, Missouri, tempat dia mula menerima pendidikan di sekolah-sekolah awam. Semasa zaman pembelajarannya di Missouri School of Mines and Metallurgy di Rolla, Missouri, Cowan menjadi Ketua Pengarang akhbar Missouri Miner dari 1939–1940, dan lulus pada 1940 dengan B.S. dalam Kejuruteraan Kimia.[3]

Kerjaya ketenteraan[sunting | sunting sumber]

Cowan menjadi kapten dalam Angkatan Udara Tentera Darat Amerika Syarikat, dan memperolehi pingat bintang gangsa semasa Perang Dunia II.[4]

Dari 1936–1940, dia menyertai Kor Latihan Pegawai Simpanan. Cowan menyertai Perkhidmatan Perang Kimia Tentera Darat A.S. dengan pangkat Leftenan Muda apabilaAmerika menyertai Perang Dunia II pada 1941. Pada Ogos 1942, dia dipindahkan ke Angkatan Udara Kelapan Eisenhower yang ditugaskan di London, England. Pada 1943, dia mereka bentuk dan mencipta unit pembersih cubaan untuk digunakan sekiranya berlaku serangan gas. Pada tahun berikutnya, dia menyertai kakitangan Makmal Sinaran Cawangan British di Institut Teknologi Massachusetts, yang terletak di Great Malvern, England. Pada 1945, dia menjadi pegawai perhubungan Tentera Udara Diraja, dan bekerja untuk mempercepat penghantaran maklumat teknikal dan peralatan. Dia kembali ke Amerika Syarikat pada 1945, dan bekerja di Pangkalan Tentera Udara Wright Patterson di Dayton, Ohio. Dia berhenti tugas aktif pada 1946.[4]

Kerjaya akademik[sunting | sunting sumber]

Dengan manfaat Bil G. I., Cowan sambung belajar di Universiti Washington di St. Louis, Missouri, mendapatkan Ijazah Sarjana, dan Ph.D. pada 1949. Dia kemudian menyertai kakitangan Makmal Sains Los Alamos di New Mexico, di mana dia bertemu dengan Frederick Reines.

Pada 1951, Reines dan Cowan memulakan eksperimen neutrino Cowan-Reines, dengan harapan untuk menemui neutrino. Oleh kerana secara hipotesisnya neutrino terhasil daripada pereputan beta, maka mereka berdua memanfaatkan Loji Sungai Savannah di Aiken, South Carolina, sebagai sumber neutrino berpotensi bagi eksperimen mereka. Mereka mengumpulkan data selama berbulan-bulan, dan pada 1956, dapat menyimpulkan bahawa mereka pasti telah memerhatikan neutrino, nescaya menerbitkan makalah mereka dalam edisi 20 Julai 1956 jurnal Sains.[5] Reines kemudiannya dianugerahkan Hadiah Nobel Fizik 1995 atas usaha mereka dalam eksperimen ini. Dia menerima anugerah itu seorang diri, kerana Cowan telah meninggal dunia pada 1974, dan Hadiah Nobel tidak akan dianugerahkan kepada seseorang selepas kematiannya.[6]

Cowan memulakan kerjaya pengajaran pada 1957 sebagai Profesor Fizik di Universiti George Washington di Washington, DC. Pada tahun berikutnya dia meninggalkan GWU dan menyertai fakulti Universiti Katolik Amerika di Washington, DC, dan kekal di sana sehingga akhir hayatnya. Dia juga pernah menjadi perunding bagi Suruhanjaya Tenaga Atom AS (AEC), Makmal Tentera Laut AS, Akademi Tentera Laut AS, Tentera Darat AS, Pertubuhan Pekerja Lombong Bersatu Amerika, Electric Boat Co., dan Institusi Smithson, Washington D.C.

Cowan meninggal di Bethesda, Maryland akibat serangan jantung mengejut pada 24 Mei 1974,[7] dan dikebumikan di Perkuburan Negara Arlington.

Keluarga[sunting | sunting sumber]

Cowan berkahwin di Woodford, England, pada 29 Januari 1943, dengan Betty Eleanor, anak perempuan George Henry dan Mabel Jane (Mather) Dunham dari Wanstead, England. Mereka mempunyai tiga orang anak yang masih hidup: Elizabeth Esthermay, yang berkahwin dengan John A. Riordon; Marian Jane, yang berkahwin dengan Charles M. Kriston; dan George Langstroth, yang berkahwin dengan Justine Allen, dan kemudian Kim Borkowitz. Tujuh anak lain meninggal semasa bayi, dan dia mempunyai dua anak angkat: David Lorrain (meninggal semasa kecil) dan Michael Lorrain.

Cucunya, James Riordon, bekas ahli fizik dan jurutera yang mengetuai pejabat perhubungan media Persatuan Fizikal Amerika, orang pertama yang mencadang projek pengkomputeran teragih Einstein@home, untuk mencari data gelombang kegravitian bagi isyarat dari objek besar berputar seperti pulsar.[8] Cucu perempuannya Barbara Riordon Maher memperoleh MS dalam Pengurusan Kecemasan pada tahun 2006, dan merupakan calon PhD dalam Pentadbiran Kesihatan Awam. Dia kini adalah Penyelaras Kesediaan Kecemasan untuk Jabatan Kesihatan Awam Dare County North Carolina. Dia adalah bekas anggota Trooper/Paramedik Terbang Pasukan Polis Negara Maryland. Penerbitan makalahnya meliputi artikel berkaitan fisiologi tumbuhan serta tindak balas nuklear, biologi, kimia, dan letupan untuk Jabatan Pertahanan. Dia memperoleh pangkat Mejar di bawah Pengawal Negara Tentera Maryland dan berkhidmat sebagai Pegawai Operasi bagi Detasmen Perubatan JFHQ.[perlu rujukan]

Cowan adalah keturunan langsung L. L. Langstroth, "Bapa Pemeliharaan Lebah Moden", dan saudara jauh Katherine Drexel, seorang santa Katolik.

Biografi boleh didapati di The National Cyclopedia of American Biografi Vol. 58 diterbitkan oleh James T. White & Company Clifton, New Jersey, 1979.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ John Simon Guggenheim Foundation | Clyde L. Cowan
  2. ^ Reines, Frederick (August 1974). "Clyde L. Cowan Jr". Physics Today. 27 (8): 68–69. Bibcode:1974PhT....27h..68R. doi:10.1063/1.3128835.
  3. ^ Missouri School of Mines and Metallurgy 1940 yearbook
  4. ^ a b Cowan, Clyde Lorrain, Jr., Capt
  5. ^ C. L Cowan Jr.; F. Reines; F. B. Harrison; H. W. Kruse; A. D McGuire (July 20, 1956). "Detection of the Free Neutrino: a Confirmation". Science. 124 (3212): 103–4. Bibcode:1956Sci...124..103C. doi:10.1126/science.124.3212.103. PMID 17796274.
  6. ^ Nobel Prize Facts
  7. ^ Clyde Lorrain Cowan: An inventory of Clyde Lorrain Cowan at The American Catholic History Research Center and University Archives
  8. ^ "Einstein@Home Scours the Heavens for Gravity Waves". APS Physics. Dicapai pada 29 Ogos 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]