Cob (kuda)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Seekor Cob Welsh dalam Seksyen D

Cob secara tradisinya merujuk kepada seekor kuda padi jenis penarik. Ia mempunyai badan yang tegap, sendi yang besar, tulang yang kuat dan penampilan yang stabil. Con merupakan kuda "jenis" badan berbanding "baka". Dari segi sejarahnya, di United Kingdom dan sebahagian kecil kawasan di timur Amerika Amerika, kuda 'cob' mungkin merupakan kuda biasa yang digunakan untuk ditunggang sehari-hari tetapi pada zaman dahulu ia digunakan untuk menarik pedati.

Baka-baka cob yang popular[sunting | sunting sumber]

Sejumlah baka-baka cob polpular di UK, termasuk Cob Welsh dan Cob Gypsy, yang juga dikenali sebagai "Cob Berwarna" atau "Cob Ireland" dikenali di AS sebagai Kuda Gypsy Vanner.[1]

Cob Welsh[sunting | sunting sumber]

Baka kuda yang dikenali sebagai Cob Welsh Seksyen D menjadi contoh kepada penampilan tipikal bagi kuda cob tradisi. Dalam pertandingan, tidak seperti kuda cob lain, cob Welsh menampilan bulu tengok dan ekor yang dilepaskan sepenuhnya.

Cob Berwarna[sunting | sunting sumber]

Cob tradisional atau "Gypsy" sering kali dapat dilihat dalam kelas-kelas kuda "berwarna". Asalnya, ia merupakan kuda yang diminati oleh para pengembara Romany, untuk menarik karavan mereka. Kuda ini kini digunakan dalam aktiviti driving, dressage, pertunjukan, dan pertunjukan lompatan kuda.

Cob Norman[sunting | sunting sumber]

Cob Norman merupakan baka kuda penarik ringan yang berasal dari wilayah Normandy di utara Perancis.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Irish Cob Studbook".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:British horses