Colobopsis explodens

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Colobopsis explodens
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Spesies:
C. explodens
Nama binomial
Colobopsis explodens
Laciny & Zettel 2018[1]

Colobopsis explodens Laciny & Zettel 2018 merupakan spesies semut yang terdapat di Asia Tenggara,[1] di puncak pokok di tengah-tengah hutan hujan di Borneo, satu spesies semut semut yang telah mengembangkan satu kaedah yang sangat dramatik untuk menangkis pemangsa: ia merobek badannya untuk melepaskan rembesan toksik, membunuh dirinya sendiri dalam proses itu.[2]

C. explodens telah diterangkan oleh satu pasukan penyelidik untuk kali pertama dalam jurnal ZooKeys. Tubuh semut C. explodens dipenuhi dengan kantung kelenjar yang mengandungi rembesan beracun, bewarna kuning. Sekiranya musuh terbukti terlalu gigih, serangga kecil ini akan merapatkan bahagian belakang mereka dekat dengan pemangsa dan mengecutkan otot mereka dengan tegang sehingga kulitnya pecah dan melepaskan lendiran,[3] yang mempunyai bau “seperti rempah, kari”, menurut Alice Laciny, seorang pelajar doktor di Muzium Sejarah Alam di Vienna dan pengarang utama kajian.

Tidak semua C. explodens mempunyai ciri meletupkan ini. Hanya pekerja kecil yang dapat memecahkan kulit badan mereka sebagai barisan pertahanan pertama. Ini adalah tindakan pengorbanan sendiri; mereka menyerahkan nyawa mereka untuk menjaga ancaman dari sarangnya.[4] Sungguhpun pekerja kecil mempunyai keupayaan untuk meletup, kasta lain bagi spesies itu juga mempunyai kepakaran mereka sendiri dalam pertempuran. Kumpulan yang dikenali sebagai pekerja utama tidak meletup seperti biasa, tetapi menggunakan kepala mereka yang diperbesarkan, berbentuk palam untuk menyekat pintu masuk sarang ketika penceroboh maju untuk menceroboh koloni.

Laciny berkata bahawa "Bayangkan semut tunggal seperti sel dalam tubuh manusia, para pekerja yang meletup bertindak sebagai sel imun. Mereka mengorbankan nyawa mereka untuk menahan bahaya."

C. explodens tergolong dalam 15 kumpulan spesies Colobopsis cylindrica, yang merangkumi spesies semut yang meletup meluas.[5] Kecenderungan membunuh diri di kalangan beberapa spesies semut pertama kali diperhatikan pada spesies semut dari Singapura, pada tahun 1916, tetapi ia merupakan keupayaan yang jarang dijumpai, dan tetapi laporan baru menandakan kali pertama sejak 1935 bahawa spesies baru telah diterangkan, menurut ringkasan oleh penerbit jurnal tersebut.[6]

Kerana makhluk aneh dan luar biasa ini tidak dipelajari dengan baik, satu pasukan interdisplin dari Austria, Thailand dan Brunei berkumpul pada 2014 untuk mengklasifikasikan spesies semut yang meledak. Penyelidik telah mengenal pasti sekurang-kurangnya 15 spesies yang berbeza, “yang kebanyakannya,” mereka menulis di dalam kertas kerja, “mungkin baru untuk sains.” C. explodens adalah yang pertama yang telah digambarkan secara rasmi. Sebelum ini, C. explodens dikenali sebagai Lendir Kuning, sempena warna rembesan toksiknya.

Seperti yang ditunjukkan oleh Hannah Ellis-Peterson di Guardian, bunuh diri altruisme (untuk kebaikan), secara rasmi dikenali sebagai autothysis, pernah didapati pada spesies serangga yang hidup di koloni besar dan bekerja rapat untuk memastikan kejayaan kumpulan. Contohnya, rayap tertentu, misalnya, boleh memecahkan badan mereka untuk melepaskan bahan yang menghalang capaian kepada terowong di mana mereka hidup. Tetapi dalam laporan baru, penulis kajian mencatatkan bahawa walaupun di antara semut yang meletup, C. explodens adalah “sangat cenderung untuk mengorbankan diri ketika diancam.”

Melangkah ke hadapan, Laciny memberitahu Jason Bittel dari National Geographic, pasukan penyelidikan berharap dapat mengetahui lebih lanjut tentang bagaimana pekerja C. explodens menyelaraskan serangan terhadap pemangsa besar-dan mengetahui apa yang ada di dalam lendiran wangi-tetapi membawa maut-bewarna kuning.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Laciny, A.; Zettel, H.; Kopchinskiy, A.; Pretzer, C.; Pal, A.; Salim, K.A.; Rahimi, M.J; Hoenigsberger, M.; Lim, L.; Jaitrong, W.; Druzhinina, IS (2018). "Colobopsis explodens sp. n., model species for studies on "exploding ants" (Hymenoptera, Formicidae), with biological notes and first illustrations of males of the Colobopsis cylindrica group". ZooKeys (751): 1–40. doi:10.3897/zookeys.751.22661. |access-date= requires |url= (bantuan)
  2. ^ Exploding Ants Kill Foes, and Themselves, with a Blast of Toxic Goo
  3. ^ New 'exploding ant' species puts on a gory, goo-filled show.
    A new kind of exploding ant found in Borneo will simultaneously fascinate you and gross you out with its toxic self-sacrifice.
  4. ^ T-ant-T: meet the exploding ants of Borneo
  5. ^ New species of 'exploding ants' discovered in Southeast Asia
  6. ^ New 'exploding ant' species also blocks invaders with its massive head>

Pautan luar[sunting | sunting sumber]