Counter-Strike

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Counter-Strike
PembangunValve Corporation
PenerbitVivendi Universal (KP)
Studio Microsoft Game (Xbox)
SiriCounter-Strike Sunting ini di Wikidata
EnjinGold Source
PlatformKomputer Peribadi Xbox
PelepasanJun 19 1999 (Mod Half-Life Original)
November 8 2000 (KP)
Mac 25 2004 (Xbox)
GenrePenembak orang-pertama (POP)
ModMulti-pemain

Counter-Strike, lazim diringkaskan ke CS, atau CS:S bagi Counter-Strike: Source atau CSO bagi Counter-Strike Online ialah permainan video bertema askar taktikal, penembak orang pertama dengan Jumlah mod tukaran. Siri ini dibangunkan oleh Minh "gooseman" Le dan Jess Cliffe dari pembangun Valve Corporation, yang juga mengasas francais POP popular lain Half-Life.

Counter-Strike melawankan satu pasukan dari counter-terrorist melawan satu pasukan dari terrorists. Bagi memenangi pusingan, pasukan harus mampu memenuhi objektif seperti memasang bom atau boleh memenangi perlawanan itu dengan menewaskan semua anggota pasukan lawan. Salah satu siri daripada permainan ini, Counter-Strike: Source, dibangun mengguna enjin Source, enjin yang sama bagi akar pemprograman Half-Life 2. Counter-Strike dan Cerita-cerita rantingnya memejalkan peringkat teratas francais POP paling berjaya dan berpengaruh.

Setskat Mei 2006, Counter-Strike sebagai penembak orang-pertama talian yang paling luas dimainkan di dunia. Pada 2002 terdapat lebih 30,000 berpopulasi server Counter-Strike pada Internet (tempat kedua adalah Unreal Tournament dengan sekitar 9,800). Pada 2004, statistik GameSpy menunjukkan lebih daripada 85,000 pemain berterusan bermain Counter-Strike pada sebarang mata dalam masa, dan pada 2006, Steam kerap menunjukkan lebih daripada 200,000 pemain bahi Counter-Strike (ini termasuk Counter-Strike: Source, Counter-Strike: Condition Zero dan Counter-Strike). Menurut statistik yang dikumpulkan oleh platfom hantaran-kandungan Valve, Steam, pemain-pemain menyumbang lebih daripada 4.5 billion minit masa bermain setiap bulan. Counter-Strike telah asalnya dimainkan online melalui permainan khidmat WON, dimana pelayan komputer itu telah ditutupkan pada 2004, memaksa pemain harus menukar ke Steam (ke dimana satu seksyen dari pemain membalas dengan mencipta rangkaian WON mereka tersendiri, digelar WON2).

Perlawanan Profesional[sunting | sunting sumber]

Sudah lebih daripada 20 tahun lamanya Counter-Strike mempunyai perlawanan profesional. Kejohanan besar pertama dibina pada 2001, dengan tajuk Liga Atlit-Cyber Profesional. Tajuk selanjutnya, Permainan Video Cyber Dunia dan Piala Dunia E-Sukan ialah kejohanan terbesar francais Counter-Strike sehingga 2007. Setakat 2013, Valve telah menaja Kejohanan Umum Counter-Strike: Global Offensive debgan hadiah yang besar dan kejohanan paling berprestij di CS:GO.[1][2]

Siri Counter-Strike[sunting | sunting sumber]

Bon[sunting | sunting sumber]

Counter-Strike mendapat pengakuan sebagai francais penembak orang paling berpengaruh dalam sejarah. Siri ini mempunyai komuniti besar yang aktif dan membahas perkara mengenai POP tidak akan lengkap tanpa CS.[1] Setakat Ogos 2011, francais Counter-Strike telah berjaya menjual 25 juta salinan.[3]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Mitchell, Ferguson (September 4, 2018). "Esports Essentials: The Legacy of Counter-Strike". The Esports Observer. Dicapai pada January 13, 2020.
  2. ^ Llewellyn, Thomas (September 17, 2018). "An eSports phenomenon: Counter-Strike". National Science and Media Museum. Dicapai pada December 27, 2019.
  3. ^ Makuch, Eddie (August 12, 2011). "Counter-Strike: Global Offensive firing up early 2012". GameSpot. CBS Interactive Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada March 16, 2014. Dicapai pada August 13, 2011.